Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ADHD-oppilaiden kanssa hyödynnettävistä tuen menetelmistä. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on Check in, Check out- toimintamallista yhtenä ADHD-oppilaiden tuen menetelmänä. Tuen menetelmillä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lehtinen, Viivi
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94723
_version_ 1826225705330933760
author Lehtinen, Viivi
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lehtinen, Viivi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lehtinen, Viivi Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Kokkolan yliopistokeskus Chydenius University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lehtinen, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ADHD-oppilaiden kanssa hyödynnettävistä tuen menetelmistä. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on Check in, Check out- toimintamallista yhtenä ADHD-oppilaiden tuen menetelmänä. Tuen menetelmillä viitataan menetelmiin, joiden avulla ADHD-oppilasta voidaan tukea hänen koulunkäynnissään. Tämän fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin aikaisempiin tutkimuksiin perehtymisellä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui viisi alakoulun luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin fenomenografista analyysia. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistosta nousi keskeisinä kuvauskategorioina oppimisympäristö, opettajan pedagogiset ratkaisut ja yhteistyö. Luokanopettajat näkivät erilaisten tuen menetelmien hyödyntämisen edistävän ADHD-oppilaiden koulunkäyntiä. Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistoista nousi keskeisinä kuvauskategorioina toteutus, palaute, palkkiojärjestelmä ja yhteistyö. Luokanopettajien käsitysten mukaan Check in, Check out -toimintamalli oli toimiva tuen menetelmä ADHD-oppilaiden tukemiseen. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että luokanopettajat pitävät Check in, Check out- toimintamallia hyvänä tuen menetelmänä ADHD-oppilaiden koulunkäynnin tukemisessa. Heidän käsitystensä mukaan erilaiset tuen menetelmät tukevat oppilaiden koulunkäyntiä ja oppimista.
first_indexed 2024-05-07T20:00:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Maunum\u00e4ki, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehtinen, Viivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-07T10:32:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-07T10:32:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on ADHD-oppilaiden kanssa hy\u00f6dynnett\u00e4vist\u00e4 tuen menetelmist\u00e4. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on Check in, Check out- toimintamallista yhten\u00e4 ADHD-oppilaiden tuen menetelm\u00e4n\u00e4. Tuen menetelmill\u00e4 viitataan menetelmiin, joiden avulla ADHD-oppilasta voidaan tukea h\u00e4nen koulunk\u00e4ynniss\u00e4\u00e4n. \n\nT\u00e4m\u00e4n fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin aikaisempiin tutkimuksiin perehtymisell\u00e4. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelm\u00e4ksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui viisi alakoulun luokanopettajaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 hy\u00f6dynnettiin fenomenografista analyysia. \n\nEnsimm\u00e4iseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistosta nousi keskeisin\u00e4 kuvauskategorioina oppimisymp\u00e4rist\u00f6, opettajan pedagogiset ratkaisut ja yhteisty\u00f6. Luokanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t erilaisten tuen menetelmien hy\u00f6dynt\u00e4misen edist\u00e4v\u00e4n ADHD-oppilaiden koulunk\u00e4ynti\u00e4. Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistoista nousi keskeisin\u00e4 kuvauskategorioina toteutus, palaute, palkkioj\u00e4rjestelm\u00e4 ja yhteisty\u00f6. Luokanopettajien k\u00e4sitysten mukaan Check in, Check out -toimintamalli oli toimiva tuen menetelm\u00e4 ADHD-oppilaiden tukemiseen. \n\nTutkimus vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 luokanopettajat pit\u00e4v\u00e4t Check in, \nCheck out- toimintamallia hyv\u00e4n\u00e4 tuen menetelm\u00e4n\u00e4 ADHD-oppilaiden koulunk\u00e4ynnin tukemisessa. Heid\u00e4n k\u00e4sitystens\u00e4 mukaan erilaiset tuen menetelm\u00e4t tukevat oppilaiden koulunk\u00e4ynti\u00e4 ja oppimista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-07T10:32:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-07T10:32:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-oppilas", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuen menetelm\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Check in", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Check out- toimintamalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405073501", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94723
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/558de666-3f96-4a2c-a81d-6b760ea96828\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405073501.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehtinen, Viivi Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista ADHD-oppilas tuen menetelmät Check in Check out- toimintamalli Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 fenomenografia ADHD alakoulu
title Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista
title_full Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista
title_short Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista
title_sort luokanopettajien käsityksiä adhd oppilaiden tukemisesta ja check in check out toimintamallista
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista
topic ADHD-oppilas tuen menetelmät Check in Check out- toimintamalli Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 fenomenografia ADHD alakoulu
topic_facet 103 ADHD ADHD-oppilas Check in Check out- toimintamalli Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu fenomenografia tuen menetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94723 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405073501
work_keys_str_mv AT lehtinenviivi luokanopettajienkäsityksiäadhdoppilaidentukemisestajacheckincheckouttoimintamallis