Luokanopettajien käsityksiä ADHD-oppilaiden tukemisesta ja Check in, Check out- toimintamallista

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ADHD-oppilaiden kanssa hyödynnettävistä tuen menetelmistä. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on Check in, Check out- toimintamallista yhtenä ADHD-oppilaiden tuen menetelmänä. Tuen menetelmillä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtinen, Viivi
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94723
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on ADHD-oppilaiden kanssa hyödynnettävistä tuen menetelmistä. Lisäksi selvitetään, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on Check in, Check out- toimintamallista yhtenä ADHD-oppilaiden tuen menetelmänä. Tuen menetelmillä viitataan menetelmiin, joiden avulla ADHD-oppilasta voidaan tukea hänen koulunkäynnissään. Tämän fenomenografisen tutkimuksen teoriapohja muodostettiin aikaisempiin tutkimuksiin perehtymisellä. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui puolistrukturoitu teemahaastattelu, johon osallistui viisi alakoulun luokanopettajaa. Analyysimenetelmänä hyödynnettiin fenomenografista analyysia. Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistosta nousi keskeisinä kuvauskategorioina oppimisympäristö, opettajan pedagogiset ratkaisut ja yhteistyö. Luokanopettajat näkivät erilaisten tuen menetelmien hyödyntämisen edistävän ADHD-oppilaiden koulunkäyntiä. Toiseen tutkimuskysymykseen liittyen aineistoista nousi keskeisinä kuvauskategorioina toteutus, palaute, palkkiojärjestelmä ja yhteistyö. Luokanopettajien käsitysten mukaan Check in, Check out -toimintamalli oli toimiva tuen menetelmä ADHD-oppilaiden tukemiseen. Tutkimus vahvistaa käsitystä siitä, että luokanopettajat pitävät Check in, Check out- toimintamallia hyvänä tuen menetelmänä ADHD-oppilaiden koulunkäynnin tukemisessa. Heidän käsitystensä mukaan erilaiset tuen menetelmät tukevat oppilaiden koulunkäyntiä ja oppimista.