Pelitilan synkronointi verkkomoninpeleissä

Pelitilan synkronointi verkkomoninpeleissä on jatkuvasti kehittyvä uusi tutkimusalue, joka yhdistelee tietoliikennetekniikkaa, ohjelmistotekniikkaa ja teoreettista tietojenkäsittelytiedettä. Tietoliikenteen epäluotettavan luonteen ja monimutkaisten modernien pelimekaniikkojen vuoksi pelitilan synkro...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Elonen, Aapi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94718
Kuvaus
Yhteenveto:Pelitilan synkronointi verkkomoninpeleissä on jatkuvasti kehittyvä uusi tutkimusalue, joka yhdistelee tietoliikennetekniikkaa, ohjelmistotekniikkaa ja teoreettista tietojenkäsittelytiedettä. Tietoliikenteen epäluotettavan luonteen ja monimutkaisten modernien pelimekaniikkojen vuoksi pelitilan synkronoinnista voi muodostua vaikea ongelma. Tutkielmassa käsitellään pelitilan välittämiseen liittyviä optimointimenetelmiä sekä viiveen kompensointimenetelmiä. Tulokset osoittavat että hyvin suunniteltu sovelluskerroksen protokolla ja sopiva suhde pelitilojen yhtenäisyyden ja viiveen välillä mahdollistavat kaikentyyppisten verkkomoninpelien toteuttamisen heikentämättä pelattavuutta. Gamestate synchronization in multiplayer online games (MOGs) has gained increasing attention from the research community in the last two decades. Finding a good balance between gamestate consistency and latency is essential in developing a successful MOG, but can be a daunting process due to the unreliable nature of the network layer and the complexity of modern game mechanics. Discussed in this thesis are methods to optimize and relay gamestate updates, and to conceal the latency perceptible by individual players in client-server architecture MOGs. Results show that by careful planning of the application layer protocol and gamestate synchronization, it is possible to implement highly latency sensitive MOGs without impairing playability.