Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla

Tässä tutkimuksessa paneudumme inkluusion ilmiöön. Tarkoituksenamme on saada lisätietoa yläkoulun liikuntatuntien konkreettisista tapahtumista inkluusion näkökulmasta. Aihe on hyvin ajankohtainen, kun siitä käydään keskustelua kasvatusalan arjessa sekä valtakunnan mediassa. Keskustelut ovat välillä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lappalainen, Eero, Haikarainen, Iiro
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94713
_version_ 1826225783737155584
author Lappalainen, Eero Haikarainen, Iiro
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lappalainen, Eero Haikarainen, Iiro Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lappalainen, Eero Haikarainen, Iiro Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lappalainen, Eero
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa paneudumme inkluusion ilmiöön. Tarkoituksenamme on saada lisätietoa yläkoulun liikuntatuntien konkreettisista tapahtumista inkluusion näkökulmasta. Aihe on hyvin ajankohtainen, kun siitä käydään keskustelua kasvatusalan arjessa sekä valtakunnan mediassa. Keskustelut ovat välillä äityneet tunteiden värittäminä kiivaiksikin. Haluammekin tutkimuskysymyksemme mukaisesti saada objektiivisia vastauksia, kuinka inklusiiviset tekijät ilmenevät yläkoulun liikuntatunneilla taustatekijöissä, rakenteissa ja toiminnassa. Käytämme tutkimuksessamme kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Videoimme viisi eri liikuntatuntikokonaisuutta yläkouluissa. Saamamme aineiston purkamiseen käytimme deduktiivista sisällönanalyysiä. Analyysia varten olimme perehtyneet aihealueen ympärille muodostuvaan keskeiseen teoreettiseen sekä metodologiseen viitekehykseen. Jotta pystyimme nostamaan esille oppitunneilla ilmenneitä inklusiivisia tekijöitä, hyödynsimme analyysissämme Canterburyn yliopiston kasvatustieteen professorin David Mitchellin useista tutkimuksista koostuvaa inklusiivisen opetuksen mallia. Tutkimuksemme toi esille, että havainnoimillamme liikuntatunneilla oli käytettävissä jopa erittäin hyvät resurssit. Tämä ilmeni muun muassa sopivina ryhmäkokoina ja hyvinä liikuntatiloina sekä -välineinä. Hyvät resurssit viittasivat myös siihen, että taustatekijät mahdollistivat inklusiivisten tekijöiden ilmenemistä. Toiminnan osalta löysimme viisi inklusiivista toimintaa ilmentävää merkityskokonaisuutta: monipuolinen liikuntatoiminta, eriyttämisen hyödyntäminen, kannustava ja positiivinen ilmapiiri, turvallinen ja hyväksyvä ympäristö sekä ryhmä ja yhteistyön esiintyminen. Suurimpina johtopäätöksinä tutkimuksestamme haluamme nostaa esille panostuksen liikunnanopetuksen resursseihin ja luottamuksen ammattitaitoisiin liikunnanopettajiin. Riittävät resurssit edistävät huomattavasti inklusiivisen toiminnan mahdollisuuksia yläkoulun liikuntatunneilla. Muun muassa yhteisopettajuus sekä sopivat ryhmäkoot suhteutettuna liikuntatiloihin ja liikuntatuntien opetuksesta vastaavaan henkilöstöön ovat tärkeitä kohteita resurssien suuntaamiselle. Niiden avulla inklusiivista toimintaa pystytään tuomaan liikuntatunneille entistä paremmin. Liikunnanopettajat pääsevät huomioimaan jokaisen oppilaan yksilöllisesti ja rakentamaan turvallista sekä positiivista ilmapiiriä ryhmiin. In this study, we delve into the phenomenon of inclusion. Our aim is to gather more information about the concrete events of physical education classes at the upper secondary level from an inclusion perspective. The topic is very current as it is being discussed in everyday educational contexts as well as in national media. The discussions have sometimes become intense and emotionally charged. Accordingly, we want to obtain objective answers to our research question regarding how inclusive factors manifest in the background factors, structures, and activities of upper secondary physical education classes. We use a qualitative research method in our study. We recorded five different physical education class sessions in upper secondary schools. To analyse the data, we used deductive content analysis. For the analysis, we familiarized ourselves with the central theoretical and methodological framework surrounding the topic. To highlight inclusive factors observed in the lessons, we utilized the inclusive education model derived from various studies by David Mitchell, a professor of education at the University of Canterbury. Our research revealed that the observed physical education classes had access to even very good resources. This was evident in the appropriate class sizes and good sports facilities and equipment. Good resources also indicated that background factors facilitated the manifestation of inclusive factors. Regarding activities, we identified five meaningful complexes of actions that embody inclusive activities: diverse physical activities, utilization of differentiation, encouraging and positive atmosphere, safe and accepting environment, and group and collaboration occurrences. The main conclusions of our research emphasize the investment in physical education resources and trust in competent physical education teachers. Adequate resources significantly promote the possibilities of inclusive activities in upper secondary physical education classes. Coteaching as well as appropriate class sizes relative to sports facilities and the personnel responsible for physical education classes are important areas for resource allocation. Through these means, inclusive activities can be brought to physical education classes more effectively. Physical education teachers can individually consider each student and build a safe and positive atmosphere in groups.
first_indexed 2024-09-11T08:52:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lappalainen, Eero", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haikarainen, Iiro", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-06T11:07:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-06T11:07:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94713", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa paneudumme inkluusion ilmi\u00f6\u00f6n. Tarkoituksenamme on saada lis\u00e4tietoa yl\u00e4koulun liikuntatuntien konkreettisista tapahtumista inkluusion n\u00e4k\u00f6kulmasta. Aihe on hyvin ajankohtainen, kun siit\u00e4 k\u00e4yd\u00e4\u00e4n keskustelua kasvatusalan arjessa sek\u00e4 valtakunnan mediassa. Keskustelut ovat v\u00e4lill\u00e4 \u00e4ityneet tunteiden v\u00e4ritt\u00e4min\u00e4 kiivaiksikin. Haluammekin tutkimuskysymyksemme mukaisesti saada objektiivisia vastauksia, kuinka inklusiiviset tekij\u00e4t ilmenev\u00e4t yl\u00e4koulun liikuntatunneilla taustatekij\u00f6iss\u00e4, rakenteissa ja toiminnassa. \n \nK\u00e4yt\u00e4mme tutkimuksessamme kvalitatiivista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4. Videoimme viisi eri liikuntatuntikokonaisuutta yl\u00e4kouluissa. Saamamme aineiston purkamiseen k\u00e4ytimme deduktiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Analyysia varten olimme perehtyneet aihealueen ymp\u00e4rille muodostuvaan keskeiseen teoreettiseen sek\u00e4 metodologiseen viitekehykseen. Jotta pystyimme nostamaan esille oppitunneilla ilmenneit\u00e4 inklusiivisia tekij\u00f6it\u00e4, hy\u00f6dynsimme analyysiss\u00e4mme Canterburyn yliopiston kasvatustieteen professorin David Mitchellin useista tutkimuksista koostuvaa inklusiivisen opetuksen mallia. \n \nTutkimuksemme toi esille, ett\u00e4 havainnoimillamme liikuntatunneilla oli k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 jopa eritt\u00e4in hyv\u00e4t resurssit. T\u00e4m\u00e4 ilmeni muun muassa sopivina ryhm\u00e4kokoina ja hyvin\u00e4 liikuntatiloina sek\u00e4 -v\u00e4linein\u00e4. Hyv\u00e4t resurssit viittasivat my\u00f6s siihen, ett\u00e4 taustatekij\u00e4t mahdollistivat inklusiivisten tekij\u00f6iden ilmenemist\u00e4. Toiminnan osalta l\u00f6ysimme viisi inklusiivista toimintaa ilment\u00e4v\u00e4\u00e4 merkityskokonaisuutta: monipuolinen liikuntatoiminta, eriytt\u00e4misen hy\u00f6dynt\u00e4minen, kannustava ja positiivinen ilmapiiri, turvallinen ja hyv\u00e4ksyv\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6 sek\u00e4 ryhm\u00e4 ja yhteisty\u00f6n esiintyminen. \n \nSuurimpina johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksin\u00e4 tutkimuksestamme haluamme nostaa esille panostuksen liikunnanopetuksen resursseihin ja luottamuksen ammattitaitoisiin liikunnanopettajiin. Riitt\u00e4v\u00e4t resurssit edist\u00e4v\u00e4t huomattavasti inklusiivisen toiminnan mahdollisuuksia yl\u00e4koulun liikuntatunneilla. Muun muassa yhteisopettajuus sek\u00e4 sopivat ryhm\u00e4koot suhteutettuna liikuntatiloihin ja liikuntatuntien opetuksesta vastaavaan henkil\u00f6st\u00f6\u00f6n ovat t\u00e4rkeit\u00e4 kohteita resurssien suuntaamiselle. Niiden avulla inklusiivista toimintaa pystyt\u00e4\u00e4n tuomaan liikuntatunneille entist\u00e4 paremmin. Liikunnanopettajat p\u00e4\u00e4sev\u00e4t huomioimaan jokaisen oppilaan yksil\u00f6llisesti ja rakentamaan turvallista sek\u00e4 positiivista ilmapiiri\u00e4 ryhmiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In this study, we delve into the phenomenon of inclusion. Our aim is to gather more information about the concrete events of physical education classes at the upper secondary level from an inclusion perspective. The topic is very current as it is being discussed in everyday educational contexts as well as in national media. The discussions have sometimes become intense and emotionally charged. Accordingly, we want to obtain objective answers to our research question regarding how inclusive factors manifest in the background factors, structures, and activities of upper secondary physical education classes. \n \nWe use a qualitative research method in our study. We recorded five different physical education class sessions in upper secondary schools. To analyse the data, we used deductive content analysis. For the analysis, we familiarized ourselves with the central theoretical and methodological framework surrounding the topic. To highlight inclusive factors observed in the lessons, we utilized the inclusive education model derived from various studies by David Mitchell, a professor of education at the University of Canterbury. \n \nOur research revealed that the observed physical education classes had access to even very good resources. This was evident in the appropriate class sizes and good sports facilities and equipment. Good resources also indicated that background factors facilitated the manifestation of inclusive factors. Regarding activities, we identified five meaningful complexes of actions that embody inclusive activities: diverse physical activities, utilization of differentiation, encouraging and positive atmosphere, safe and accepting environment, and group and collaboration occurrences. \n \nThe main conclusions of our research emphasize the investment in physical education resources and trust in competent physical education teachers. Adequate resources significantly promote the possibilities of inclusive activities in upper secondary physical education classes. Coteaching as well as appropriate class sizes relative to sports facilities and the personnel responsible for physical education classes are important areas for resource allocation. Through these means, inclusive activities can be brought to physical education classes more effectively. Physical education teachers can individually consider each student and build a safe and positive atmosphere in groups.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-06T11:07:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-06T11:07:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiiviset tekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Inklusiivisten tekij\u00f6iden ilmeneminen yl\u00e4koulun liikuntatunneilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405063480", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasa-arvo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94713
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:50Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/aee6d05e-07d4-44ee-b94a-eb11ce2977c6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405063480.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lappalainen, Eero Haikarainen, Iiro Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla inklusiiviset tekijät Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 tasa-arvo yhdenvertaisuus inkluusio koululiikunta
title Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_full Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_fullStr Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_full_unstemmed Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_short Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_sort inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla
title_txtP Inklusiivisten tekijöiden ilmeneminen yläkoulun liikuntatunneilla
topic inklusiiviset tekijät Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 tasa-arvo yhdenvertaisuus inkluusio koululiikunta
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education inklusiiviset tekijät inkluusio koululiikunta tasa-arvo yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94713 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405063480
work_keys_str_mv AT lappalaineneero inklusiivistentekijöidenilmeneminenyläkoulunliikuntatunneilla