La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet

Tutkimuksen aiheena on kenkävalmistaja Tomsin brändi-identiteetin muodostuminen heidän verkkosivuillaan. Aihe on ajankohtainen koska brändi-identiteetistä on tullut merkittävä kilpailukeino useiden eri toimialojen markkinoilla. Tarkastelemme aihetta diskurssi- ja argumentaatioanalyysin keinoin, joil...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Berrahma, Vilma
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94707
_version_ 1826225806254276608
author Berrahma, Vilma
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Berrahma, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Berrahma, Vilma Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Berrahma, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen aiheena on kenkävalmistaja Tomsin brändi-identiteetin muodostuminen heidän verkkosivuillaan. Aihe on ajankohtainen koska brändi-identiteetistä on tullut merkittävä kilpailukeino useiden eri toimialojen markkinoilla. Tarkastelemme aihetta diskurssi- ja argumentaatioanalyysin keinoin, joilla pyrimme havainnollistamaan Tomsin brändi-identiteetin eri ominaisuuksia. Diskurssianalyysin avulla pystyimme tunnistamaan millaisia kielellisiä keinoja verkkosivut pitävät sisällään, mitä diskursseja tekstistä löytyy ja mitkä ovat brändi-identiteetin ominaisuudet, joita Toms korostaa. Argumentaatioanalyysi puolestaan antoi perustelut brändi-identiteetin ja diskurssien valinnoille. Tässä tutkimuksessa keskityimme erityisesti retoriikassa käytettyihin olemuksen, tunteiden ja järjen vaikutuskeinoihin. Kyseessä on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on kuvailla ilmiöitä ja ymmärtää tutkimuksen teemaa syvällisesti. Aineistona käytimme Tomsin verkkosivujen kohtaan ”impact”, jossa kuvaillaan yrityksen historiaa ja olemassaolon syytä, missiota, vaikutusta ympäristöön ja yhteisöihin. Verkkosivuilta tunnistimme brändiidentiteetin kolme keskeisintä ominaisuutta: innovatiivisuus, hyväntekeväisyys ja kannattavuus. Innovatiivisuus näkyi erityisesti yrityksen historiassa, joka tekee Tomsista poikkeuksellisen toimijan markkinoilla. Hyväntekeväisyys on myös keskeinen osa Tomsin brändi-identiteettiä, jota argumentoidaan vetoamalla lukijan tunteisiin. Viimeisenä brändi-identiteetin osa-alueena on yritystoiminnan kannattavuus, joka luo ristiriitaisuutta. Analyysin tavoitteena on problematisoida identiteetin ristiriitaisuutta ja ymmärtää, miten diskursiivisia ja argumentatiivisia keinoja on käytetty luomaan Tomsin yhtenäinen brändi-identiteetti.
first_indexed 2024-05-06T20:00:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Berrahma, Vilma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-06T06:00:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-06T06:00:00Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94707", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen aiheena on kenk\u00e4valmistaja Tomsin br\u00e4ndi-identiteetin muodostuminen heid\u00e4n verkkosivuillaan. Aihe on ajankohtainen koska br\u00e4ndi-identiteetist\u00e4 on tullut merkitt\u00e4v\u00e4 kilpailukeino useiden eri toimialojen markkinoilla. Tarkastelemme aihetta diskurssi- ja argumentaatioanalyysin keinoin, joilla pyrimme havainnollistamaan Tomsin br\u00e4ndi-identiteetin eri ominaisuuksia. Diskurssianalyysin avulla pystyimme tunnistamaan millaisia kielellisi\u00e4 keinoja verkkosivut pit\u00e4v\u00e4t sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n, mit\u00e4 diskursseja tekstist\u00e4\nl\u00f6ytyy ja mitk\u00e4 ovat br\u00e4ndi-identiteetin ominaisuudet, joita Toms korostaa. Argumentaatioanalyysi puolestaan antoi perustelut br\u00e4ndi-identiteetin ja diskurssien valinnoille. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa keskityimme\nerityisesti retoriikassa k\u00e4ytettyihin olemuksen, tunteiden ja j\u00e4rjen vaikutuskeinoihin. Kyseess\u00e4 on laadullinen tutkimus, jonka tavoitteena on kuvailla ilmi\u00f6it\u00e4 ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 tutkimuksen teemaa syv\u00e4llisesti.\nAineistona k\u00e4ytimme Tomsin verkkosivujen kohtaan \u201dimpact\u201d, jossa kuvaillaan yrityksen historiaa ja olemassaolon syyt\u00e4, missiota, vaikutusta ymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n ja yhteis\u00f6ihin. Verkkosivuilta tunnistimme br\u00e4ndiidentiteetin kolme keskeisint\u00e4 ominaisuutta: innovatiivisuus, hyv\u00e4ntekev\u00e4isyys ja kannattavuus. Innovatiivisuus n\u00e4kyi erityisesti yrityksen historiassa, joka tekee Tomsista poikkeuksellisen toimijan markkinoilla. Hyv\u00e4ntekev\u00e4isyys on my\u00f6s keskeinen osa Tomsin br\u00e4ndi-identiteetti\u00e4, jota argumentoidaan vetoamalla lukijan tunteisiin. Viimeisen\u00e4 br\u00e4ndi-identiteetin osa-alueena on yritystoiminnan kannattavuus, joka luo ristiriitaisuutta. Analyysin tavoitteena on problematisoida identiteetin ristiriitaisuutta ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten diskursiivisia ja argumentatiivisia keinoja on k\u00e4ytetty luomaan Tomsin yhten\u00e4inen br\u00e4ndi-identiteetti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-06T06:00:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-06T06:00:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Image de marque", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "identit\u00e9 de marque", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "discours", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "argumentation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "logos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ethos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pathos", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La construction discursive de l'identit\u00e9 de marque de Toms sur son site Internet", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405063444", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94707
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8b0f164f-d861-4876-b99f-34ee48c419fc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405063444.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Berrahma, Vilma La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet Image de marque identité de marque discours argumentation logos ethos pathos Romaaninen filologia Romance Philology 307 diskurssi brändit
title La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet
title_full La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet
title_fullStr La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet
title_full_unstemmed La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet
title_short La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet
title_sort la construction discursive de l identité de marque de toms sur son site internet
title_txtP La construction discursive de l'identité de marque de Toms sur son site Internet
topic Image de marque identité de marque discours argumentation logos ethos pathos Romaaninen filologia Romance Philology 307 diskurssi brändit
topic_facet 307 Image de marque Romaaninen filologia Romance Philology argumentation brändit discours diskurssi ethos identité de marque logos pathos
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94707 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405063444
work_keys_str_mv AT berrahmavilma laconstructiondiscursivedelidentitedemarquedetomssursonsiteinternet