Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta

Organisaatioiden nopean digitalisoitumisen myötä on tarve ekosysteemille, joka tukee saumatonta ja turvallista tiedonvaihtoa toimijoiden välillä, missä keskeistä on luotettava digitaalinen identiteetti ja sen hallinta. Nykyisissä identiteetinhallintajärjestelmissä yksi taho on vastuussa identiteetti...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kettunen, Niina
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94703
_version_ 1826225755428749312
author Kettunen, Niina
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kettunen, Niina Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kettunen, Niina Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kettunen, Niina
datasource_str_mv jyx
description Organisaatioiden nopean digitalisoitumisen myötä on tarve ekosysteemille, joka tukee saumatonta ja turvallista tiedonvaihtoa toimijoiden välillä, missä keskeistä on luotettava digitaalinen identiteetti ja sen hallinta. Nykyisissä identiteetinhallintajärjestelmissä yksi taho on vastuussa identiteettitietojen hallinnasta, lisäten riskiä muun muassa tietomurtoihin. Itsehallittava identiteetti on uusi lähestymistapa digitaalisen identiteetinhallintaan, jossa yksilön identiteettitiedot on tallennettu digitaaliseen lompakkoon, mahdollistaen niiden hallinnan ja jakamisen turvallisesti ilman kolmatta osapuolta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat itsehallittavaan identiteettiin perustuvien digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta. Asiakasorganisaatiolla tarkoitetaan yrityslompakon mahdollista haltijaa. Ansaintamalleja tarkasteltiin eKuitin ja Kumppanin luotettavuuden käyttötapausten avulla. eKuitti on digitaalinen rakenteisessa muodossa oleva kuitti, kun taas Kumppanin luotettavuus on prosessi, jolla yritykset voivat varmentaa liikekumppaneidensa laillisuuden. Osana tutkimusta toteutettiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka käsitteli digitaalisen identiteetinhallintaa, itsehallittavaa identiteettiä ja sen markkinapotentiaalia sekä digitaalisten palveluiden hinnoittelua. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin monimenetelmätutkimuksena yhdistäen kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Kvalitatiivinen aineisto kerättiin seitsemällä puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin myös teoriaohjaavaa lähestymistapaa. Kvantitatiivinen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, johon vastasi 54 yrityksen edustajaa. Kyselyaineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että digitaalisilla yrityslompakoilla tulee olemaan useita ansaintamalleja, joiden potentiaali vaihtelee yrityskohtaisesti. Yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit ovat freemium ja tilausmaksu. Lisäksi mahdollisia ovat toiminnallisuuksiin tai käsiteltyihin todisteisiin perustuva käyttöön perustuva hinnoittelu, kustomoitu hinnoittelu sekä suora rahastus, jolloin maksetaan yrityslompakkoon myönnetystä todisteesta sen myöntäjälle. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta tietoa digitaalisten yrityslompakoiden ansaintamalleista ja tukevat aiempaa tutkimusta digitaalisten palveluiden hinnoittelusta. Lisäksi tulokset tarjoavat perustan taloudellisesti kestävien ja markkinoilla menestyvien yrityslompakoiden kehittämiselle. With the rapid digitalization of organizations, there is a growing need for an ecosystem that supports seamless and secure exchange of information between actors, where a trusted digital identity and its management is essential. Current identity management models are based on solutions where one party is responsible for managing identity data, increasing the risk of data breaches, among other things. Self-sovereign identity is a new approach to digital identity management where individual's digital identity is stored in a digital wallet, allowing identity-related information to be managed and shared securely without a centralized third party. The aim of this Master’s thesis was to identify the most potential revenue models for digital enterprise wallets based on self-sovereign identity from the perspective of client organizations. Client organization refers to the potential holder of an enterprise wallet. The revenue models were examined using eReceipt and Know your Business use cases. eReceipt provides receipt information in a digital structured format, while Know your Business is a process for companies to verify the legitimacy of their business partners. As part of the research, a narrative literature review was conducted on digital identity management, self-sovereign identity, and its market potential, and pricing of digital services. The empirical part of the study was conducted as a mixed method study, combining both qualitative and quantitative research methods. The qualitative data was collected through seven semi-structured thematic interviews, which were analyzed using a data-driven content analysis approach, including a theory-based approach. Quantitative data was collected through a questionnaire survey, to which 54 company representatives responded. The quantitative data was analyzed using descriptive statistical analysis. The results of the study found that digital enterprise wallets will have several revenue models with varying potential from one company to another. The most potential revenue models for enterprise wallets are freemium and subscription. Other potential options include usage-based pricing based on functionality or processed credentials, customized pricing and direct monetization, where the issuer is paid for the credential issued to the wallet. The results of the study provide new insights into the revenue models of the digital enterprise wallets and support previous research on the pricing of digital services. In addition, the results provide a basis for the development of financially sustainable wallets that will be successful in the market.
first_indexed 2024-09-11T08:49:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laatikainen, Gabriella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kettunen, Niina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-06T05:49:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-06T05:49:18Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94703", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaatioiden nopean digitalisoitumisen my\u00f6t\u00e4 on tarve ekosysteemille, joka tukee saumatonta ja turvallista tiedonvaihtoa toimijoiden v\u00e4lill\u00e4, miss\u00e4 keskeist\u00e4 on luotettava digitaalinen identiteetti ja sen hallinta. Nykyisiss\u00e4 identiteetinhallintaj\u00e4rjestelmiss\u00e4 yksi taho on vastuussa identiteettitietojen hallinnasta, lis\u00e4ten riski\u00e4 muun muassa tietomurtoihin. Itsehallittava identiteetti on uusi l\u00e4hestymistapa digitaalisen identiteetinhallintaan, jossa yksil\u00f6n identiteettitiedot on tallennettu digitaaliseen lompakkoon, mahdollistaen niiden hallinnan ja jakamisen turvallisesti ilman kolmatta osapuolta. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 ovat itsehallittavaan identiteettiin perustuvien digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Asiakasorganisaatiolla tarkoitetaan yrityslompakon mahdollista haltijaa. Ansaintamalleja tarkasteltiin eKuitin ja Kumppanin luotettavuuden k\u00e4ytt\u00f6tapausten avulla. eKuitti on digitaalinen rakenteisessa muodossa oleva kuitti, kun taas Kumppanin luotettavuus on prosessi, jolla yritykset voivat varmentaa liikekumppaneidensa laillisuuden. Osana tutkimusta toteutettiin narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka k\u00e4sitteli digitaalisen identiteetinhallintaa, itsehallittavaa identiteetti\u00e4 ja sen markkinapotentiaalia sek\u00e4 digitaalisten palveluiden hinnoittelua. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin monimenetelm\u00e4tutkimuksena yhdist\u00e4en kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen tutkimusote. Kvalitatiivinen aineisto ker\u00e4ttiin seitsem\u00e4ll\u00e4 puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, jotka analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, jossa hy\u00f6dynnettiin my\u00f6s teoriaohjaavaa l\u00e4hestymistapaa. Kvantitatiivinen aineisto ker\u00e4ttiin kyselytutkimuksella, johon vastasi 54 yrityksen edustajaa. Kyselyaineisto analysoitiin kuvailevalla tilastoanalyysill\u00e4. Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 digitaalisilla yrityslompakoilla tulee olemaan useita ansaintamalleja, joiden potentiaali vaihtelee yrityskohtaisesti. Yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit ovat freemium ja tilausmaksu. Lis\u00e4ksi mahdollisia ovat toiminnallisuuksiin tai k\u00e4siteltyihin todisteisiin perustuva k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n perustuva hinnoittelu, kustomoitu hinnoittelu sek\u00e4 suora rahastus, jolloin maksetaan yrityslompakkoon my\u00f6nnetyst\u00e4 todisteesta sen my\u00f6nt\u00e4j\u00e4lle. Tutkimuksen tulokset tarjoavat uutta tietoa digitaalisten yrityslompakoiden ansaintamalleista ja tukevat aiempaa tutkimusta digitaalisten palveluiden hinnoittelusta. Lis\u00e4ksi tulokset tarjoavat perustan taloudellisesti kest\u00e4vien ja markkinoilla menestyvien yrityslompakoiden kehitt\u00e4miselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "With the rapid digitalization of organizations, there is a growing need for an ecosystem that supports seamless and secure exchange of information between actors, where a trusted digital identity and its management is essential. Current identity management models are based on solutions where one party is responsible for managing identity data, increasing the risk of data breaches, among other things. Self-sovereign identity is a new approach to digital identity management where individual's digital identity is stored in a digital wallet, allowing identity-related information to be managed and shared securely without a centralized third party. The aim of this Master\u2019s thesis was to identify the most potential revenue models for digital enterprise wallets based on self-sovereign identity from the perspective of client organizations. Client organization refers to the potential holder of an enterprise wallet. The revenue models were examined using eReceipt and Know your Business use cases. eReceipt provides receipt information in a digital structured format, while Know your Business is a process for companies to verify the legitimacy of their business partners. As part of the research, a narrative literature review was conducted on digital identity management, self-sovereign identity, and its market potential, and pricing of digital services. The empirical part of the study was conducted as a mixed method study, combining both qualitative and quantitative research methods. The qualitative data was collected through seven semi-structured thematic interviews, which were analyzed using a data-driven content analysis approach, including a theory-based approach. Quantitative data was collected through a questionnaire survey, to which 54 company representatives responded. The quantitative data was analyzed using descriptive statistical analysis. The results of the study found that digital enterprise wallets will have several revenue models with varying potential from one company to another. The most potential revenue models for enterprise wallets are freemium and subscription. Other potential options include usage-based pricing based on functionality or processed credentials, customized pricing and direct monetization, where the issuer is paid for the credential issued to the wallet. The results of the study provide new insights into the revenue models of the digital enterprise wallets and support previous research on the pricing of digital services. In addition, the results provide a basis for the development of financially sustainable wallets that will be successful in the market.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-06T05:49:18Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-06T05:49:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "154", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsehallittava identiteetti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen yrityslompakko", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ansaintamalli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eKuitti", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Tunne asiakkaasi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Tunne yrityksesi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405063440", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "public", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "3828", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "organisaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lompakot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94703
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6355425f-f895-4742-9b9f-19a210f8edac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405063440.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kettunen, Niina Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta itsehallittava identiteetti digitaalinen yrityslompakko ansaintamalli eKuitti Tunne asiakkaasi Tunne yrityksesi Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 yritykset identiteetti digitalisaatio organisaatiot lompakot liiketoiminta
title Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
title_full Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
title_fullStr Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
title_full_unstemmed Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
title_short Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
title_sort digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
title_txtP Digitaalisten yrityslompakoiden potentiaalisimmat ansaintamallit asiakasorganisaatioiden näkökulmasta
topic itsehallittava identiteetti digitaalinen yrityslompakko ansaintamalli eKuitti Tunne asiakkaasi Tunne yrityksesi Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 yritykset identiteetti digitalisaatio organisaatiot lompakot liiketoiminta
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede Tunne asiakkaasi Tunne yrityksesi ansaintamalli digitaalinen yrityslompakko digitalisaatio eKuitti identiteetti itsehallittava identiteetti liiketoiminta lompakot organisaatiot yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94703 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405063440
work_keys_str_mv AT kettunenniina digitaalistenyrityslompakoidenpotentiaalisimmatansaintamallitasiakasorganisaatioid