Liikuntakulutuksen vastuullisuus kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista

Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään liikuntakulutuksen vastuullisuuteen kuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kulutuksesta, kulutuksen vastuullisuudesta sekä sille annetuista merkityksistä. Liikuntakulutuksella tarkoitetaan liikun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salmi, Miina
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94700
_version_ 1826225783732961280
author Salmi, Miina
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salmi, Miina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salmi, Miina Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salmi, Miina
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään liikuntakulutuksen vastuullisuuteen kuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kulutuksesta, kulutuksen vastuullisuudesta sekä sille annetuista merkityksistä. Liikuntakulutuksella tarkoitetaan liikuntapalveluiden, penkkiurheilupalveluiden ja liikuntahyödykkeiden kuluttamista. Tässä tutkimuksessa tarkastelu rajautuu liikuntahyödykkeisiin. Liikuntahyödykkeillä tarkoitetaan liikuntaan käytettäviä välineitä sekä tekstiilejä, eli vaatteita ja jalkineita. Tutkimuksessa selvitetään, miten kuluttajat ymmärtävät liikuntahyödykkeiden kulutuksen vastuullisuuden. Lisäksi tarkastellaan, miten vastuullisuus näkyy liikuntahyödykkeiden kulutuksessa ja millaisia arvoja kulutukseen liitetään. Tutkimuksessa selvitetään myös kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden vastuullisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä vastuullisesta kuluttamisesta liikuntahyödykkeiden alalla Suomessa, sillä aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin. Liikuntaan liittyvä kulutus on kasvanut viime vuosina merkittävästi. Kulutuksen vastuullisuuteen on syytä kiinnittää huomiota myös liikuntakulutuksessa, etenkin, kun sen volyymi on kasvussa. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään liikuntahyödykkeiden kuluttamista tarkastelemalla aikuisväestön liikkumistottumuksia, kulutuksen kohteita, määriä, syitä ja sosioekonomisen aseman vaikutuksia kuluttamiseen. Lisäksi tutkimuksen teoriassa käsitellään vastuullisuutta ja vastuullista kuluttamista erilaisten näkökulmien ja arvojen kautta. Tutkimuksen aineisto koostuu 57 kyselyvastauksesta, jotka on kerätty kuluttajilta sähköisen kyselylomakkeen kautta. Sähköinen kyselylomake luotiin Webropoliin ja vastauksien keräämisessä hyödynnettiin sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median kanavana hyödynnettiin Instagramia. Kyselyistä kerätty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kyselyyn vastanneet kuluttajat osasivat määritellä vastuullisen kuluttamisen teoriassa esiteltyjä piirteitä ja toimintatapoja hyödyntäen. Valtaosa vastaajista ymmärsi vastuullisen kuluttamisen ympäristövastuullisuuden näkökulman kautta. Vain kolme vastaajaa osasi käsitteellistää vastuullisen kuluttamisen hyödyntäen kaikkia kolmea teoriassa esiteltyä näkökulmaa (ympäristövastuullisuus, eettinen vastuullisuus ja yhteiskuntavastuu). Kulutukseen liitettyjä arvoja tarkastellessa huomattiin, että liikuntahyödykkeiden kulutusta ohjaa tarve erilaisille tarvikkeille. Tutkimuksen mukaan myös trendit ja taloudelliset kannustimet ohjaavat kuluttajakäyttäytymistä. Arvoista erityisesti tasa-arvo, hyvinvointi ja ihmisoikeudet mainittiin tärkeinä tekijöinä kulutusvalintojen taustalla. Materiaalien laadukkuus ja tuotteen hinta olivat tutkimuksen mukaan eniten ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Myös erilaiset sertifikaatit ja merkinnät vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin ja kertovat kuluttajille tuotteen vastuullisuudesta. Myös tuotteen alkuperä ja brändin maine vaikuttavat kuluttajien kokemuksiin vastuullisuudesta, mutta ei yhtä vahvasti kuin sertifikaatit. Vastuullisessa kuluttamisessa kohdataan myös erilaisia haasteita. Liikuntahyödykkeiden kohdalla haasteet vastuullisessa kuluttamisessa liittyivät yleisimmin taloudellisiin resursseihin ja tiedonpuutteeseen. This qualitative study explores the sustainability of sports consumption from a consumer perspective. It examines consumers' experiences of consuming sports goods, the responsibility of consumption, and the meanings attached to it. Sports consumption refers to the consumption of sports services, spectator sports services, and sports goods. In this study, the analysis is limited to sports goods. It refers to equipment used for physical activity and textiles, i.e. clothing and footwear. This study looked at how sustainability is reflected in the consumption of sports goods and the values associated with consumption. The study also explored the factors that influence consumers' perceptions of the sustainability of sports goods. The study aims to increase the understanding of responsible consumption around sports goods in Finland, as this topic has not been studied before. The theoretical part of the study deals with the consumption of sports goods by examining, among other things, the items, quantities, causes, and the effects of socio-economic status on consumption. In addition, the theory of the study addresses responsibility and responsible consumption through different perspectives and values. The theoretical section draws on previous domestic and international research literature on the subject. The data consists of 57 survey responses collected from consumers via an electronic questionnaire. The electronic questionnaire was created in Webropol and social media was used to collect the responses. Instagram was used as a social media channel. The data collected from the questionnaires was analyzed using theory-based content analysis. The results showed that the consumers who responded to the survey were able to define responsible consumption using the features and practices presented in the theory. Most respondents understood responsible consumption through the perspective of environmental responsibility. Only three respondents were able to conceptualize responsible consumption using all three perspectives presented in the theory (environmental, ethical, and social responsibility). When looking at the values associated with consumption, it was found that the consumption of sporting goods is driven by the need for different types of equipment. The study also found that consumer behavior is driven by trends and economic incentives. Values such as equality, well-being, and human rights were mentioned as important factors behind consumption choices. The quality of materials and the price of the product were the most important factors influencing purchasing decisions, according to the survey. Various certificates and labels also influence consumers' purchasing decisions and tell them about the responsibility of the product. Product origin and brand reputation also influence consumers' experience of sustainability, but not as strongly as certificates. Responsible consumption also faces different challenges. For sports goods, the most common challenges to responsible consumption were related to financial resources and lack of information.
first_indexed 2024-05-06T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ikonen, Hanna-Mari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmi, Miina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-06T05:44:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-06T05:44:07Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94700", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa perehdyt\u00e4\u00e4n liikuntakulutuksen vastuullisuuteen kuluttajien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksessa tarkastellaan kuluttajien kokemuksia liikuntahy\u00f6dykkeiden kulutuksesta, kulutuksen vastuullisuudesta sek\u00e4 sille annetuista merkityksist\u00e4. Liikuntakulutuksella tarkoitetaan liikuntapalveluiden, penkkiurheilupalveluiden ja liikuntahy\u00f6dykkeiden kuluttamista. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelu rajautuu liikuntahy\u00f6dykkeisiin. Liikuntahy\u00f6dykkeill\u00e4 tarkoitetaan liikuntaan k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 v\u00e4lineit\u00e4 sek\u00e4 tekstiilej\u00e4, eli vaatteita ja jalkineita. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, miten kuluttajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t liikuntahy\u00f6dykkeiden kulutuksen vastuullisuuden. Lis\u00e4ksi tarkastellaan, miten vastuullisuus n\u00e4kyy liikuntahy\u00f6dykkeiden kulutuksessa ja millaisia arvoja kulutukseen liitet\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n my\u00f6s kuluttajien kokemuksia liikuntahy\u00f6dykkeiden vastuullisuudesta. Tutkimuksen tavoitteena on lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 vastuullisesta kuluttamisesta liikuntahy\u00f6dykkeiden alalla Suomessa, sill\u00e4 aihetta ei ole tutkittu aikaisemmin. Liikuntaan liittyv\u00e4 kulutus on kasvanut viime vuosina merkitt\u00e4v\u00e4sti. Kulutuksen vastuullisuuteen on syyt\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota my\u00f6s liikuntakulutuksessa, etenkin, kun sen volyymi on kasvussa.\nTutkimuksen teoriaosuudessa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n liikuntahy\u00f6dykkeiden kuluttamista tarkastelemalla aikuisv\u00e4est\u00f6n liikkumistottumuksia, kulutuksen kohteita, m\u00e4\u00e4ri\u00e4, syit\u00e4 ja sosioekonomisen aseman vaikutuksia kuluttamiseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksen teoriassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n vastuullisuutta ja vastuullista kuluttamista erilaisten n\u00e4k\u00f6kulmien ja arvojen kautta. Tutkimuksen aineisto koostuu 57 kyselyvastauksesta, jotka on ker\u00e4tty kuluttajilta s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen kautta. S\u00e4hk\u00f6inen kyselylomake luotiin Webropoliin ja vastauksien ker\u00e4\u00e4misess\u00e4 hy\u00f6dynnettiin sosiaalista mediaa. Sosiaalisen median kanavana hy\u00f6dynnettiin Instagramia. Kyselyist\u00e4 ker\u00e4tty aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 kyselyyn vastanneet kuluttajat osasivat m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 vastuullisen kuluttamisen teoriassa esiteltyj\u00e4 piirteit\u00e4 ja toimintatapoja hy\u00f6dynt\u00e4en. Valtaosa vastaajista ymm\u00e4rsi vastuullisen kuluttamisen ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisuuden n\u00e4k\u00f6kulman kautta. Vain kolme vastaajaa osasi k\u00e4sitteellist\u00e4\u00e4 vastuullisen kuluttamisen hy\u00f6dynt\u00e4en kaikkia kolmea teoriassa esitelty\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmaa (ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisuus, eettinen vastuullisuus ja yhteiskuntavastuu). Kulutukseen liitettyj\u00e4 arvoja tarkastellessa huomattiin, ett\u00e4 liikuntahy\u00f6dykkeiden kulutusta ohjaa tarve erilaisille tarvikkeille. Tutkimuksen mukaan my\u00f6s trendit ja taloudelliset kannustimet ohjaavat kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Arvoista erityisesti tasa-arvo, hyvinvointi ja ihmisoikeudet mainittiin t\u00e4rkein\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 kulutusvalintojen taustalla. Materiaalien laadukkuus ja tuotteen hinta olivat tutkimuksen mukaan eniten ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4. My\u00f6s erilaiset sertifikaatit ja merkinn\u00e4t vaikuttavat kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin ja kertovat kuluttajille tuotteen vastuullisuudesta. My\u00f6s tuotteen alkuper\u00e4 ja br\u00e4ndin maine vaikuttavat kuluttajien kokemuksiin vastuullisuudesta, mutta ei yht\u00e4 vahvasti kuin sertifikaatit. Vastuullisessa kuluttamisessa kohdataan my\u00f6s erilaisia haasteita. Liikuntahy\u00f6dykkeiden kohdalla haasteet vastuullisessa kuluttamisessa liittyiv\u00e4t yleisimmin taloudellisiin resursseihin ja tiedonpuutteeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This qualitative study explores the sustainability of sports consumption from a consumer perspective. It examines consumers' experiences of consuming sports goods, the responsibility of consumption, and the meanings attached to it. Sports consumption refers to the consumption of sports services, spectator sports services, and sports goods. In this study, the analysis is limited to sports goods. It refers to equipment used for physical activity and textiles, i.e. clothing and footwear. This study looked at how sustainability is reflected in the consumption of sports goods and the values associated with consumption. The study also explored the factors that influence consumers' perceptions of the sustainability of sports goods. The study aims to increase the understanding of responsible consumption around sports goods in Finland, as this topic has not been studied before.\nThe theoretical part of the study deals with the consumption of sports goods by examining, among other things, the items, quantities, causes, and the effects of socio-economic status on consumption. In addition, the theory of the study addresses responsibility and responsible consumption through different perspectives and values. The theoretical section draws on previous domestic and international research literature on the subject. The data consists of 57 survey responses collected from consumers via an electronic questionnaire. The electronic questionnaire was created in Webropol and social media was used to collect the responses. Instagram was used as a social media channel. The data collected from the questionnaires was analyzed using theory-based content analysis.\nThe results showed that the consumers who responded to the survey were able to define responsible consumption using the features and practices presented in the theory. Most respondents understood responsible consumption through the perspective of environmental responsibility. Only three respondents were able to conceptualize responsible consumption using all three perspectives presented in the theory (environmental, ethical, and social responsibility). When looking at the values associated with consumption, it was found that the consumption of sporting goods is driven by the need for different types of equipment. The study also found that consumer behavior is driven by trends and economic incentives. Values such as equality, well-being, and human rights were mentioned as important factors behind consumption choices. The quality of materials and the price of the product were the most important factors influencing purchasing decisions, according to the survey. Various certificates and labels also influence consumers' purchasing decisions and tell them about the responsibility of the product. Product origin and brand reputation also influence consumers' experience of sustainability, but not as strongly as certificates. Responsible consumption also faces different challenges. For sports goods, the most common challenges to responsible consumption were related to financial resources and lack of information.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-06T05:44:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-06T05:44:07Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "110", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6vastuullisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "eettinen vastuullisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahy\u00f6dykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405063437", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Sciences of Sport", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikunnan yhteiskuntatieteet", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "5032", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuluttajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eettisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot (k\u00e4sitykset)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostok\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94700
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f9bfe327-a9b5-4e51-91dd-850c953a909d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405063437.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmi, Miina Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista ympäristövastuullisuus eettinen vastuullisuus Social Sciences of Sport Liikunnan yhteiskuntatieteet 5032 kulutus kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat vastuullisuus yhteiskuntavastuu liikunta eettisyys arvot (käsitykset) ostokäyttäytyminen
title Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
title_full Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
title_fullStr Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
title_full_unstemmed Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
title_short Liikuntakulutuksen vastuullisuus
title_sort liikuntakulutuksen vastuullisuus kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
title_sub kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
title_txtP Liikuntakulutuksen vastuullisuus : kuluttajien kokemuksia liikuntahyödykkeiden kuluttamisesta ja vastuullisuuden ulottuvuuksista
topic ympäristövastuullisuus eettinen vastuullisuus Social Sciences of Sport Liikunnan yhteiskuntatieteet 5032 kulutus kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat vastuullisuus yhteiskuntavastuu liikunta eettisyys arvot (käsitykset) ostokäyttäytyminen
topic_facet 5032 Liikunnan yhteiskuntatieteet Social Sciences of Sport arvot (käsitykset) eettinen vastuullisuus eettisyys kuluttajakäyttäytyminen kuluttajat kulutus liikunta ostokäyttäytyminen vastuullisuus yhteiskuntavastuu ympäristövastuullisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94700 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405063437
work_keys_str_mv AT salmimiina liikuntakulutuksenvastuullisuuskuluttajienkokemuksialiikuntahyödykkeidenkuluttamisest