”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa

Suomen peruskouluissa koko kouluyhteisön hyvinvointia pyritään edistämään yhteisöllisellä oppilashuoltotyöllä. Tämä hyvinvointityö nähdään olennaisena osana jokaisen koulun aikuisen tehtävänkuvaa ja sitä toteutetaan kouluyhteisöissä yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Tässä tutkimuksessa t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rintapää, Jenni, Heikkinen, Jenna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94655
_version_ 1828193029716967425
author Rintapää, Jenni Heikkinen, Jenna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rintapää, Jenni Heikkinen, Jenna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rintapää, Jenni Heikkinen, Jenna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rintapää, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Suomen peruskouluissa koko kouluyhteisön hyvinvointia pyritään edistämään yhteisöllisellä oppilashuoltotyöllä. Tämä hyvinvointityö nähdään olennaisena osana jokaisen koulun aikuisen tehtävänkuvaa ja sitä toteutetaan kouluyhteisöissä yhteistyössä eri asiantuntijoiden kanssa. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, miten kouluhenkilöstö sanoittaa omaan hyvinvointiaan hyvinvointityön kontekstissa ja millaisen merkityksen kouluhenkilöstön toimijat antavat yhteistyön tekemiselle oman hyvinvointinsa kannalta. Tutkimuksessamme hyödynsimme vuonna 2020 Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hankkeessa kerättyä kyselytutkimusaineistoa. Tutkimukseen osallistui alun perin 437 kouluhenkilöstön jäsentä Keski-Suomen peruskouluista. Tässä tutkimuksessa kyselyaineistoa rajattiin 231 henkilöstön vastaukseen, joissa käsiteltiin henkilökunnan hyvinvointia kouluyhteisöissä. Analyysimenetelmänä hyödynsimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä tarkastellen aineistoa Demeroutin ym. (2001) työn vaatimusten ja voimavarojen mallin pohjalta. Tutkimuksen tuloksemme muodostivat kuusi teemaa: puutteelliset aikaresurssit, vuorovaikutuksen ja ilmapiirin merkitys, yhteinen toimintakulttuuri, vähäiset vaikutusmahdollisuudet työhön, johtajan ja esihenkilön rooli sekä toimiva yhteistyö. Tutkimustuloksemme osoittivat, että eri tekijöiden merkitys työhyvinvoinnille ei ole yksiselitteinen, vaan sama tekijä näyttäytyi usein kaksisuuntaisesti sekä työhyvinvoinnin heikentäjänä että edistäjänä.
first_indexed 2024-05-03T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rintap\u00e4\u00e4, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkinen, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-03T05:23:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-03T05:23:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94655", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomen peruskouluissa koko kouluyhteis\u00f6n hyvinvointia pyrit\u00e4\u00e4n edist\u00e4m\u00e4\u00e4n \nyhteis\u00f6llisell\u00e4 oppilashuoltoty\u00f6ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 hyvinvointity\u00f6 n\u00e4hd\u00e4\u00e4n olennaisena \nosana jokaisen koulun aikuisen teht\u00e4v\u00e4nkuvaa ja sit\u00e4 toteutetaan \nkouluyhteis\u00f6iss\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4 eri asiantuntijoiden kanssa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa \ntarkastelemme, miten kouluhenkil\u00f6st\u00f6 sanoittaa omaan hyvinvointiaan \nhyvinvointity\u00f6n kontekstissa ja millaisen merkityksen kouluhenkil\u00f6st\u00f6n toimijat\nantavat yhteisty\u00f6n tekemiselle oman hyvinvointinsa kannalta. \nTutkimuksessamme hy\u00f6dynsimme vuonna 2020 Yhteisty\u00f6ll\u00e4 hyvinvointia \nkouluyhteis\u00f6\u00f6n -hankkeessa ker\u00e4tty\u00e4 kyselytutkimusaineistoa. Tutkimukseen \nosallistui alun perin 437 kouluhenkil\u00f6st\u00f6n j\u00e4sent\u00e4 Keski-Suomen peruskouluista. \nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa kyselyaineistoa rajattiin 231 henkil\u00f6st\u00f6n vastaukseen, joissa \nk\u00e4siteltiin henkil\u00f6kunnan hyvinvointia kouluyhteis\u00f6iss\u00e4. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 \nhy\u00f6dynsimme teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 tarkastellen aineistoa \nDemeroutin ym. (2001) ty\u00f6n vaatimusten ja voimavarojen mallin pohjalta. \nTutkimuksen tuloksemme muodostivat kuusi teemaa: puutteelliset aikaresurssit, \nvuorovaikutuksen ja ilmapiirin merkitys, yhteinen toimintakulttuuri, v\u00e4h\u00e4iset \nvaikutusmahdollisuudet ty\u00f6h\u00f6n, johtajan ja esihenkil\u00f6n rooli sek\u00e4 toimiva \nyhteisty\u00f6. Tutkimustuloksemme osoittivat, ett\u00e4 eri tekij\u00f6iden merkitys \nty\u00f6hyvinvoinnille ei ole yksiselitteinen, vaan sama tekij\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyi usein \nkaksisuuntaisesti sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin heikent\u00e4j\u00e4n\u00e4 ett\u00e4 edist\u00e4j\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-03T05:23:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-03T05:23:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hyvinvointity\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluhenkil\u00f6st\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dHappinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita\u201d : kouluhenkil\u00f6st\u00f6n kuvauksia omasta ty\u00f6hyvinvoinnistaan hyvinvointity\u00f6n kontekstissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405033281", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "henkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94655
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8f49d61b-291e-4fbb-bfac-bd07f084227b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405033281.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rintapää, Jenni Heikkinen, Jenna ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa hyvinvointityö kouluhenkilöstö Special Education Erityispedagogiikka 101 työhyvinvointi hyvinvointi työyhteisöt yhteistyö koulut henkilöstö peruskoulu
title ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
title_full ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
title_fullStr ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
title_full_unstemmed ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
title_short ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita”
title_sort happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
title_sub kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
title_txtP ”Happinaamari ensin omille kasvoille ja sitten autetaan muita” : kouluhenkilöstön kuvauksia omasta työhyvinvoinnistaan hyvinvointityön kontekstissa
topic hyvinvointityö kouluhenkilöstö Special Education Erityispedagogiikka 101 työhyvinvointi hyvinvointi työyhteisöt yhteistyö koulut henkilöstö peruskoulu
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education henkilöstö hyvinvointi hyvinvointityö kouluhenkilöstö koulut peruskoulu työhyvinvointi työyhteisöt yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94655 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405033281
work_keys_str_mv AT rintapääjenni happinaamariensinomillekasvoillejasittenautetaanmuitakouluhenkilöstönkuvauksiaomas