Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sukupuolirepresentaatioita suomalaisessa, alakouluun suunnatussa ranskan oppikirjassa Cadeau 3 ja selvittää edistääkö kyseinen oppikirja sukupuolten välistä tasa-arvoa. Sukupuolten välinen tasa-arvo mainitaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sekä
uudessa Tasa-arvotyö on taitolaji –oppaassa oppikirjojen tekijöille ja sen takia oppikirjojen tulisi ehdottomasti omalta osaltaan pyrkiä edistämään tasa-arvoa.
Tutkimus sijoittuu paitsi kielitieteen myös sukupuolentutkimuksen alalle ja siksi tutkimuksessa hyödynnetään erityisesti kriittistä diskurssianalyysiä sekä multimodaalista diskurssianalyysiä, mutta myös kvantitatiivista analyysiä. Näiden avulla tutkitaan kirjan tekstejä ja kuvia ja siten selvitetään, miten nais- ja
mieshahmoja kuvataan oppikirjassa. Aineistosta laskettiin nais- ja mieshahmojen määrä, puheenvuorojen
määrän jakautuminen sukupuolten välillä sekä selvitettiin, mitä ammatteja, harrastuksia ja rooleja kunkin
sukupuolen edustajille on oppikirjassa annettu.
Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että aineistona käytetyssä oppikirjassa esiintyy enemmän naiskuin mieshahmoja ja naishahmot myös puhuvat enemmän. Tulos on yllättävä siitä syystä, että aiemmat
tutkimukset esittävät toistuvasti mieshahmojen laajemman representaation. Aineiston tekstit ja kuvat esittävät sekä tytöt että pojat aktiivisina ja ystävällisinä hahmoina ja heillä on myös enimmäkseen samoja
kiinnostuksenkohteita, kuten urheilu ja ruoanlaitto. Aineistossa esiintyi jonkin verran tyypillisiä, stereotyyppisiä sukupuolirooleja: esimerkiksi naisten ja miesten ammatteja tarkasteltaessa voidaan huomata,
että tietyt ammatit liitetään tyypillisesti jompaankumpaan sukupuoleen. Cadeau 3 -oppikirja kuvaa sukupuolia enimmäkseen ajalleen tyypilliseen tapaan ja siten edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa.
|