Huoltajien kokemuksia osallisuudesta kodin ja koulun välisessä yhteistyössä perusopetuksen vuosiluokilla 1-6

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus opettajien ja huoltajien välillä tukee huoltajien osallisuuden kokemuksia. A...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kallioinen, Säde, Läspä, Heidi
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94647
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiseksi huoltajat kokevat osallisuuden kodin ja koulun välisessä yhteistyössä peruskoulun vuosiluokilla 1–6 ja millainen kodin ja koulun välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus opettajien ja huoltajien välillä tukee huoltajien osallisuuden kokemuksia. Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, ettei huoltajien osallisuus aina toteutuisi opetusta ohjaavien asiakirjojen määrittelemällä tavalla, joten tutkimuksen aihe voidaan nähdä tärkeäksi. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja kiinnittyy fenomenologis- hermeneuttiseen tutkimussuuntaukseen. Tutkimus toteutettiin kevään 2024 aikana ja siihen osallistui yhteensä 30 perusopetuksen vuosiluokkien 1–6 oppilaan huoltajaa eri puolilta Suomea. Tutkimukseen osallistuneet vastaajat valittiin eliittiotantana ja tutkimukseen osallistujille lähetettiin sähköpostitse puolistrukturoitu kyselylomake. Aineisto analysointiin sisällönanalyysin keinoin teemoittelulla. Tulosten mukaan perusopetuksen luokkien 1–6 oppilaiden huoltajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä osallisuuden kokemiseen, ja kodin ja koulun välisen yhteistyön muodoista huoltajat pitävät kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista mieluisimpana. Huoltajat kokevat yhteistyön ja viestinnän merkittävimpinä osa-alueina osallisuuden kokemuksessa. Suurin osa huoltajista painottaa koulun tarjoamien arviointikeskusteluiden tärkeyttä, ja kertoo halustaan osallistua yleisiin vanhempainiltoihin ja koulun tapahtumiin. Viestintäkanavista Wilma-järjestelmä koetaan kaikista helpoimmin saavutettavana yhteistyön muotona.