Luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta toimijuudesta ja asiantuntijuuden jakamisesta työuran alussa

Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli työuran alusta, ammatillisesta toimijuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta. Ker...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väisänen, Laura
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94614
Description
Summary:Tämän laadullisen tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajat kertovat heidän ensimmäisistä opetusvuosistaan. Halusin selvittää erityisesti luokanopettajien kokemuksia induktiovaiheesta eli työuran alusta, ammatillisesta toimijuudesta ja jaetusta asiantuntijuudesta. Keräsin tutkimusaineiston yhteistyössä opiskelijakollegani kanssa vastavalmistuneilta luokanopettajilta syksyllä 2023. Hyödynsimme puolistrukturoitua teemahaastattelua. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen, johon peilasin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Luokanopettajat kokivat induktiovaiheen hyvin henkilökohtaisesti, mikä loi kokemuksiin kirjavuutta. Kokemuksiin vaikuttivat työyhteisön tarjoamat tukimuodot, sekä koulutuksen tai työpaikan rakenteelliset tekijät, kuten opinnoista saadut valmiudet. Luokanopettajat sanoittivat opetustyön olevan hyvin ammatillista toimijuutta tukevaa, vaikka siihen sisältyi myös erilaisia heikentäviä tekijöitä, kuten epävarmuutta omista taidoista ja kommunikointihaasteita. Luokanopettajien kokemukset osoittivat esimerkiksi opetustyön ja tukevan työkulttuurin mahdollistavan jaetun asiantuntijuuden toteutumisen työuran alussa. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen ja se on esillä jatkuvasti vastavalmistuneiden siirtyessä työelämään opettajakoulutuksesta. Tutkimus antaa merkityksellistä tietoa niin vastavalmistuneille luokanopettajille, koulujen rehtoreille kuin opettajankoulutuksen ja työelämän kehittäjillekin.