Luokanopettajien työhön ylisitoutumisen yhteys työuupumukseen ja työstä palautumiseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä palautumiseen. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin luokanopettajien työkokemus o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtinen, Melina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94613
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä palautumiseen. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin luokanopettajien työkokemus on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen ja työuupumukseen. Tutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022). Tämän tutkimuksen aineistona tarkasteltiin opettajien työhön ylisitoutumista, työuupumusta ja työstä palautumista. Aineisto kerättiin 345 luokanopettajalta Webropol-kyselyllä keväällä 2022 ja analysoitiin lineaarisella regressio-analyysillä. Tulokset osoittivat, että työhönsä ylisitoutuneet opettajat kokivat enemmän uupumusasteista väsymystä, riittämättömyyttä ja kyynistyneisyyttä. Ylisitoutuneet opettajat kokivat myös vähäisempää psykologista irrottautumista, rentoutumista, taidonhallintaa ja kontrollia kuin ne opettajat, jotka eivät olleet ylisitoutuneita työhönsä. Tulosten mukaan työuransa alkuvaiheessa olevat opettajat olivat enemmän ylisitoutuneita työhönsä, mutta työkokemus ei ollut yhteydessä työuupumukseen. Tutkimus tuki aikaisempaa tutkimustietoa ylisitoutumisen yhteydestä työuupumukseen ja työstä palautumiseen sekä antoi uutta tietoa varsinkin luokanopettajien työhön ylisitoutumisesta. Tutkimus antoi viitteitä siihen, että ylisitoutumisella on rooli työuupumuksen ilmenemisessä ja palautumisen kokemuksissa, minkä takia on tärkeä tarkastella opettajien työhyvinvoinnin epätasapainoa ja ennaltaehkäistä ylisitoutumisen kehittymistä.