Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen

Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden, korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia keinoja työstä palautumiseen. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haiminen, Julia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94612
_version_ 1826225696821739520
author Haiminen, Julia
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haiminen, Julia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haiminen, Julia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haiminen, Julia
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden, korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia keinoja työstä palautumiseen. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkielman aineisto on kerätty teemahaastattelulla loka- ja marraskuussa 2023. Tutkielmaan osallistui yhteensä kahdeksan, korkeintaan 2 vuotta luokanopettajana työskennellyttä, vastavalmistunutta luokanopettajaa eri puolelta Suomea, jotka työskentelivät suomalaisissa peruskouluissa. Haastateltavat valikoituivat lumipallo-otannan avuin. Aineisto on analysoitu käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkielman tulokset osoittavat, että vastavalmistuneiden luokanopettajien työhyvinvoinnissa on erotettavissa monia eri puolia. Hyvinvointia tukevina tekijöinä tuotiin esille muun muassa työyhteisön tuki. Kollegoilta sai tukea työuran alkupuolella erityisesti tilanteisiin, jotka liittyivät opetustuntien ulkopuoliseen toimintaan. Työstä palautumisen keinoista tärkeimpänä mainittiin töiden ja vapaa-ajan erottaminen konkreettisesti. Tutkielman tuloksia voidaan soveltaa käytäntöön tuomalla vastavalmistuneille luokanopettajille tutkittua tietoa työuran alkuvaiheesta. Tutkielman tulokset antavat pohdintaa yliopiston luokanopettajakoulutukselle, kuinka luokanopettajakoulutusta voisi kehittää opiskelijoita työelämään valmistavaksi työhyvinvoinnin kannalta.
first_indexed 2024-05-02T20:00:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mets\u00e4pelto, Riitta-Leena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haiminen, Julia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-02T05:12:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-02T05:12:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94612", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 vastavalmistuneiden,\nkorkeintaan kaksi vuotta ty\u00f6skennelleiden luokanopettajien kokemuksia\nty\u00f6hyvinvoinnista. Lis\u00e4ksi tarkastellaan heid\u00e4n esitt\u00e4mi\u00e4\u00e4n konkreettisia keinoja ty\u00f6st\u00e4 palautumiseen. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkielman aineisto on ker\u00e4tty teemahaastattelulla loka- ja marraskuussa 2023. Tutkielmaan osallistui yhteens\u00e4 kahdeksan, korkeintaan 2 vuotta luokanopettajana ty\u00f6skennellytt\u00e4, vastavalmistunutta luokanopettajaa eri puolelta Suomea, jotka ty\u00f6skenteliv\u00e4t suomalaisissa peruskouluissa. Haastateltavat valikoituivat lumipallo-otannan avuin. Aineisto on analysoitu k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkielman tulokset osoittavat, ett\u00e4 vastavalmistuneiden luokanopettajien ty\u00f6hyvinvoinnissa on erotettavissa monia eri puolia. Hyvinvointia tukevina tekij\u00f6in\u00e4 tuotiin esille muun muassa ty\u00f6yhteis\u00f6n tuki. Kollegoilta sai tukea ty\u00f6uran alkupuolella erityisesti tilanteisiin, jotka liittyiv\u00e4t opetustuntien ulkopuoliseen toimintaan. Ty\u00f6st\u00e4 palautumisen keinoista t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 mainittiin t\u00f6iden ja vapaa-ajan erottaminen konkreettisesti. Tutkielman tuloksia voidaan soveltaa k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n tuomalla vastavalmistuneille luokanopettajille tutkittua tietoa ty\u00f6uran alkuvaiheesta. Tutkielman tulokset antavat pohdintaa yliopiston luokanopettajakoulutukselle, kuinka luokanopettajakoulutusta voisi kehitt\u00e4\u00e4 opiskelijoita ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n valmistavaksi ty\u00f6hyvinvoinnin kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-02T05:12:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-02T05:12:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "62", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien kokemuksia ty\u00f6hyvinvoinnista ja keinoja ty\u00f6st\u00e4 palautumiseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405023238", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palautuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "jaksaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94612
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:36Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f84c6fa-3738-4eef-b4aa-94ba0a535043\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202405023238.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haiminen, Julia Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 työhyvinvointi luokanopettajat palautuminen jaksaminen
title Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
title_full Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
title_fullStr Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
title_full_unstemmed Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
title_short Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
title_sort luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
title_txtP Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 työhyvinvointi luokanopettajat palautuminen jaksaminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education jaksaminen luokanopettajat palautuminen työhyvinvointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94612 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405023238
work_keys_str_mv AT haiminenjulia luokanopettajienkokemuksiatyöhyvinvoinnistajakeinojatyöstäpalautumiseen