Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota

Luokan työrauhaa häiritsevät tekijät ovat lisääntyneet kouluissa, ja ne koskettavat useita oppilaita ja opettajia päivittäin. Työrauha on edellytys opettajien jaksamiselle, ja sen tukeminen on tärkeää, koska se luo perustan niin oppimiselle kuin opettamisellekin. Luokan työrauhan ylläpitäminen haast...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tikka, Elina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94609
_version_ 1826225682399625216
author Tikka, Elina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tikka, Elina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tikka, Elina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tikka, Elina
datasource_str_mv jyx
description Luokan työrauhaa häiritsevät tekijät ovat lisääntyneet kouluissa, ja ne koskettavat useita oppilaita ja opettajia päivittäin. Työrauha on edellytys opettajien jaksamiselle, ja sen tukeminen on tärkeää, koska se luo perustan niin oppimiselle kuin opettamisellekin. Luokan työrauhan ylläpitäminen haastaa opettajien ammatillista minäpystyvyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokan työrauhaan suunnattu koulutus ja interventio ovat yhteydessä luokanopettajien ammatilliseen minäpystyvyyteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Opettajat arvioivat minäpystyvyyttään vastaamalla kyselyyn koulutuksen yhteydessä ja toteutetun intervention jälkeen. Alku- ja loppumittauksen välinen opettajien arvioima minäpystyvyys kontrolloitiin luokanopettajien työvuosilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikön luokan työrauhaan kohdentuvaa tutkimusta. Tulokset osoittivat, että opettajien arvioima minäpystyvyys ei ole riippuvainen koulutuksesta tai sen jälkeen toteutetusta interventiosta. Työvuodet eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä muutokseen minäpystyvyydessä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettaja voi samanaikaisesti kokea luokassa työrauhaa häiritseviä käyttäytymistä ja korkeaa ammatillista minäpystyvyyttä käyttää työrauhaa tukevia strategioita.
first_indexed 2024-05-02T20:00:53Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tikka, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-05-02T05:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-05-02T05:07:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94609", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luokan ty\u00f6rauhaa h\u00e4iritsev\u00e4t tekij\u00e4t ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet kouluissa, ja ne koskettavat useita oppilaita ja opettajia p\u00e4ivitt\u00e4in. Ty\u00f6rauha on edellytys opettajien jaksamiselle, ja sen tukeminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, koska se luo perustan niin oppimiselle kuin opettamisellekin. Luokan ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4minen haastaa opettajien ammatillista min\u00e4pystyvyytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luokan ty\u00f6rauhaan suunnattu koulutus ja interventio ovat yhteydess\u00e4 luokanopettajien ammatilliseen min\u00e4pystyvyyteen.\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena. Opettajat arvioivat min\u00e4pystyvyytt\u00e4\u00e4n vastaamalla kyselyyn koulutuksen yhteydess\u00e4 ja toteutetun intervention j\u00e4lkeen. Alku- ja loppumittauksen v\u00e4linen opettajien arvioima min\u00e4pystyvyys kontrolloitiin luokanopettajien ty\u00f6vuosilla. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksik\u00f6n luokan ty\u00f6rauhaan kohdentuvaa tutkimusta.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajien arvioima min\u00e4pystyvyys ei ole riippuvainen koulutuksesta tai sen j\u00e4lkeen toteutetusta interventiosta. Ty\u00f6vuodet eiv\u00e4t olleet tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 muutokseen min\u00e4pystyvyydess\u00e4. Tulosten perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 luokanopettaja voi samanaikaisesti kokea luokassa ty\u00f6rauhaa h\u00e4iritsevi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja korkeaa ammatillista min\u00e4pystyvyytt\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ty\u00f6rauhaa tukevia strategioita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-05-02T05:07:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-05-02T05:07:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokan ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien min\u00e4pystyvyyden tarkastelu osana Luokan ty\u00f6rauha -koulutusta ja interventiota", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202405023235", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "h\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94609
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:19Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tikka, Elina Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota luokan työrauha Special Education Erityispedagogiikka 101 minäpystyvyys luokanopettajat interventio häiriöt
title Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota
title_full Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota
title_fullStr Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota
title_full_unstemmed Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota
title_short Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota
title_sort luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana luokan työrauha koulutusta ja interventiota
title_txtP Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota
topic luokan työrauha Special Education Erityispedagogiikka 101 minäpystyvyys luokanopettajat interventio häiriöt
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education häiriöt interventio luokan työrauha luokanopettajat minäpystyvyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94609 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405023235
work_keys_str_mv AT tikkaelina luokanopettajienminäpystyvyydentarkasteluosanaluokantyörauhakoulutustajainterventiota