Luokanopettajien minäpystyvyyden tarkastelu osana Luokan työrauha -koulutusta ja interventiota

Luokan työrauhaa häiritsevät tekijät ovat lisääntyneet kouluissa, ja ne koskettavat useita oppilaita ja opettajia päivittäin. Työrauha on edellytys opettajien jaksamiselle, ja sen tukeminen on tärkeää, koska se luo perustan niin oppimiselle kuin opettamisellekin. Luokan työrauhan ylläpitäminen haast...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tikka, Elina
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94609
Description
Summary:Luokan työrauhaa häiritsevät tekijät ovat lisääntyneet kouluissa, ja ne koskettavat useita oppilaita ja opettajia päivittäin. Työrauha on edellytys opettajien jaksamiselle, ja sen tukeminen on tärkeää, koska se luo perustan niin oppimiselle kuin opettamisellekin. Luokan työrauhan ylläpitäminen haastaa opettajien ammatillista minäpystyvyyttä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokan työrauhaan suunnattu koulutus ja interventio ovat yhteydessä luokanopettajien ammatilliseen minäpystyvyyteen. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Opettajat arvioivat minäpystyvyyttään vastaamalla kyselyyn koulutuksen yhteydessä ja toteutetun intervention jälkeen. Alku- ja loppumittauksen välinen opettajien arvioima minäpystyvyys kontrolloitiin luokanopettajien työvuosilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikön luokan työrauhaan kohdentuvaa tutkimusta. Tulokset osoittivat, että opettajien arvioima minäpystyvyys ei ole riippuvainen koulutuksesta tai sen jälkeen toteutetusta interventiosta. Työvuodet eivät olleet tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä muutokseen minäpystyvyydessä. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että luokanopettaja voi samanaikaisesti kokea luokassa työrauhaa häiritseviä käyttäytymistä ja korkeaa ammatillista minäpystyvyyttä käyttää työrauhaa tukevia strategioita.