Homoja ja roadmaneja nuorten kokemuksia omasta representaatiostaan uutismediassa

Representaatiot eli esitykset ihmisistä ja asioista ovat osa journalismia ja journalistin työtä. Journalisti voi työssään hyödyntää jo olemassa olevia representaatioita, jotta lukijoiden kanssa kommunikoiminen onnistuisi saumattomasti. Journalistien on hyvä olla tietoisia erilaisten representaatioid...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Norrena, Anniina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94583
Kuvaus
Yhteenveto:Representaatiot eli esitykset ihmisistä ja asioista ovat osa journalismia ja journalistin työtä. Journalisti voi työssään hyödyntää jo olemassa olevia representaatioita, jotta lukijoiden kanssa kommunikoiminen onnistuisi saumattomasti. Journalistien on hyvä olla tietoisia erilaisten representaatioiden mahdollisista vaikutuksista. Tässä tutkielmassa selvitetään, millaisia ajatuksia nuorilla on omasta representaatiostaan suomalaisessa uutismediassa. Nuorten representaatioita on tutkittu aikaisemmin, mutta lähinnä tarkastelemalla esimerkiksi mediatuotteita kuten lehtiartikkeleita ja uutiskuvastoa. Nuorilta itseltään on harvemmin kysytty heidän kokemuksistaan representaation suhteen. Tämä tutkimus täydentää aukkoa lisäämällä tarkasteluun nuorten oman äänen. Tutkielman tavoitteena on analysoida nuorten uutismediasuhdetta ja heidän kokemustansa siitä, millaisena he kokevat nuorten esittämisen uutismediassa. Uutissuhdetta tarkastellaan nuorten keskuudessa suosittujen uutisalustojen, kuten sosiaalisen median sekä digisisältöjen kautta. Representaation analysoinnissa hyödynnetään nuorten omia samastumiskokemuksia sekä mielipiteitä nuorikuvastosta. Laadullisen tutkimuksen aineistona on 29 avoimen kyselyn vastausta. Vastaajat olivat iältään 16–18-vuotiaita. Temaattinen analyysi tuotti aineistosta viisi teemaa. Uutissuhteen teemat ovat some ja digisisällöt, passiivinen ja aktiivinen kuluttaminen ja nuorten omat intressit. Representaatiosta löytyy kaksi teemaa, joita ovat representaation negatiivisuus ja monitahoinen samastumiskokemus. Nuoret kokevat, että heitä ei kuulla tarpeeksi uutismediassa ja esitykset ovat usein negatiivisia. Vastauksista voi päätellä, että yksipuoliset ja homogeeniset esitykset nuorista korostavat nuorten negatiivista kuvaa. Nuoret eivät aina samastu uutismediassa näkemiinsä nuoriin.