Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale état actuel et perspectives

Toteutimme kyselytutkimuksen valinnaisista A2-kielistä Keski-Suomen kunnille marras-joulukuun 2023 aikana. Tutkimuksemme tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää, minkälainen tilanne ja tulevaisuus KeskiSuomen kunnissa on ala-asteella aloitettavan valinnaisen A2-kielten opiskelun suhteen. Tarkoituks...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aho, Heidi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fra
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94582
_version_ 1828193195725422592
author Aho, Heidi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aho, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aho, Heidi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aho, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Toteutimme kyselytutkimuksen valinnaisista A2-kielistä Keski-Suomen kunnille marras-joulukuun 2023 aikana. Tutkimuksemme tavoitteena oli kyselyn avulla selvittää, minkälainen tilanne ja tulevaisuus KeskiSuomen kunnissa on ala-asteella aloitettavan valinnaisen A2-kielten opiskelun suhteen. Tarkoituksemme oli selvittää, tarjoavatko Keski-Suomen kunnat ylipäätään mahdollisuutta valita ja opiskella A2-kieltä, mitä kieliä on mahdollista valita, ja kuinka suuri ryhmän on oltava, jotta se toteutuisi. Tutkimuskysymyksemme on: ovatko nuoret tasa-arvoisessa asemassa valinnaisten A2-kielten opiskelun ja kielivalikoiman suhteen Keski-Suomen kunnissa? Olettamuksemme ennen tutkimusta oli, että valinnaisten A2-kielten opiskelu ei ole jokaisessa kunnassa mahdollista ja sitä kautta eri puolella Keski-Suomea asuvat lapset ja nuoret eivät ole keskenään tasavertaisessa asemassa. Tutkimuksemme paljasti, että olettamuksemme osui oikeaan, sillä kyselyyn vastanneista 14 kunnasta ainoastaan 4 kuntaa vastasi tarjoavansa tällä hetkellä mahdollisuuden opiskella valinnaista A2-kieltä. Kyselyyn vastanneista kunnista suurin osa on alle 10 000 asukkaan kuntia. Ainoastaan neljässä kyselyyn vastanneista kunnista asukasluku ylitti 10 000 asukasta. Kyselyn avoimissa kysymyksissä ilmeni, että suurimmalla osalla kuntia ei ole taloudellisesti varaa tarjota A2-kieliä, ja osa ehdotti, että rahoituksen tulisi järjestyä valtion kautta. Näissä kunnissa ei vastauksien perusteella ole ollut päteviä opettajia saatavilla, ja mahdollinen opettajan hyödyntäminen joko yhteisesti tai etäopetuksen kautta pienten kuntien välillä saattaisi heidän mukaansa parantaa valinnaisten A2-kielten opiskelun nykytilannetta. Kunnat nostivat esille myös oppilasmäärät, joiden ennustetaan tulevaisuudessa vähenevän entisestään sekä syntyvyyden laskun että maalta kaupunkeihin tapahtuvan muuttoliikkeen vuoksi. Osa vastanneista mainitsi lisäksi, ettei valinnaisten A2-kielten opiskeluun ole ollut kysyntää. Perusopetussuunnitelman (POPS) vieraita kieliä koskevan kielikasvatusosion ja Euroopan unionin monikielisyyttä koskevien ohjeistuksien mukaan kieltenopiskelun tulisi olla mahdollista kaikille, kaikkialla ja mahdollisimman monipuolisesti. Ottaen huomioon, että kymmenen kyselyymme vastanneista kunnista ei tarjoa mahdollisuutta opiskella muita kuin perusopetussuunnitelman (POPS) pakollisia kieliä, voidaan kysyä, toteutuvatko keskisuomalaisten lasten ja nuorten oikeudet opiskella valinnaisia kieliä tavalla, jotka on kirjattu sekä perusopetussuunnitelmaan että Euroopan unionin monikielisyyttä koskeviin ohjeistuksiin.
first_indexed 2024-09-11T08:50:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-30T06:56:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-30T06:56:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94582", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toteutimme kyselytutkimuksen valinnaisista A2-kielist\u00e4 Keski-Suomen kunnille marras-joulukuun 2023\naikana. Tutkimuksemme tavoitteena oli kyselyn avulla selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4lainen tilanne ja tulevaisuus KeskiSuomen kunnissa on ala-asteella aloitettavan valinnaisen A2-kielten opiskelun suhteen. Tarkoituksemme\noli selvitt\u00e4\u00e4, tarjoavatko Keski-Suomen kunnat ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n mahdollisuutta valita ja opiskella A2-kielt\u00e4,\nmit\u00e4 kieli\u00e4 on mahdollista valita, ja kuinka suuri ryhm\u00e4n on oltava, jotta se toteutuisi. Tutkimuskysymyksemme on: ovatko nuoret tasa-arvoisessa asemassa valinnaisten A2-kielten opiskelun ja kielivalikoiman\nsuhteen Keski-Suomen kunnissa? Olettamuksemme ennen tutkimusta oli, ett\u00e4 valinnaisten A2-kielten\nopiskelu ei ole jokaisessa kunnassa mahdollista ja sit\u00e4 kautta eri puolella Keski-Suomea asuvat lapset ja\nnuoret eiv\u00e4t ole kesken\u00e4\u00e4n tasavertaisessa asemassa. Tutkimuksemme paljasti, ett\u00e4 olettamuksemme osui\noikeaan, sill\u00e4 kyselyyn vastanneista 14 kunnasta ainoastaan 4 kuntaa vastasi tarjoavansa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4\nmahdollisuuden opiskella valinnaista A2-kielt\u00e4.\nKyselyyn vastanneista kunnista suurin osa on alle 10 000 asukkaan kuntia. Ainoastaan nelj\u00e4ss\u00e4 kyselyyn\nvastanneista kunnista asukasluku ylitti 10 000 asukasta. Kyselyn avoimissa kysymyksiss\u00e4 ilmeni, ett\u00e4 suurimmalla osalla kuntia ei ole taloudellisesti varaa tarjota A2-kieli\u00e4, ja osa ehdotti, ett\u00e4 rahoituksen tulisi\nj\u00e4rjesty\u00e4 valtion kautta. N\u00e4iss\u00e4 kunnissa ei vastauksien perusteella ole ollut p\u00e4tevi\u00e4 opettajia saatavilla, ja\nmahdollinen opettajan hy\u00f6dynt\u00e4minen joko yhteisesti tai et\u00e4opetuksen kautta pienten kuntien v\u00e4lill\u00e4 saattaisi heid\u00e4n mukaansa parantaa valinnaisten A2-kielten opiskelun nykytilannetta. Kunnat nostivat esille\nmy\u00f6s oppilasm\u00e4\u00e4r\u00e4t, joiden ennustetaan tulevaisuudessa v\u00e4henev\u00e4n entisest\u00e4\u00e4n sek\u00e4 syntyvyyden laskun ett\u00e4 maalta kaupunkeihin tapahtuvan muuttoliikkeen vuoksi. Osa vastanneista mainitsi lis\u00e4ksi, ettei\nvalinnaisten A2-kielten opiskeluun ole ollut kysynt\u00e4\u00e4.\nPerusopetussuunnitelman (POPS) vieraita kieli\u00e4 koskevan kielikasvatusosion ja Euroopan unionin monikielisyytt\u00e4 koskevien ohjeistuksien mukaan kieltenopiskelun tulisi olla mahdollista kaikille, kaikkialla ja\nmahdollisimman monipuolisesti. Ottaen huomioon, ett\u00e4 kymmenen kyselyymme vastanneista kunnista\nei tarjoa mahdollisuutta opiskella muita kuin perusopetussuunnitelman (POPS) pakollisia kieli\u00e4, voidaan\nkysy\u00e4, toteutuvatko keskisuomalaisten lasten ja nuorten oikeudet opiskella valinnaisia kieli\u00e4 tavalla, jotka\non kirjattu sek\u00e4 perusopetussuunnitelmaan ett\u00e4 Euroopan unionin monikielisyytt\u00e4 koskeviin ohjeistuksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-30T06:56:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-30T06:56:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "31", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "A2-kieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "valinnaiset kielet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kieltenopiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "langues facultatives", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Langues facultatives propos\u00e9es \u00e0 l'apprentissage en Finlande centrale : \u00e9tat actuel et perspectives", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404303210", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94582
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e73c8a9d-c949-4b32-9582-54a491cb5d76\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404303210.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aho, Heidi Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives A2-kieli valinnaiset kielet kieltenopiskelu langues facultatives Romaaninen filologia Romance Philology 307 kieli ja kielet perusopetus kieltenopetus
title Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives
title_full Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives
title_fullStr Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives
title_full_unstemmed Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives
title_short Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale
title_sort langues facultatives proposées à l apprentissage en finlande centrale état actuel et perspectives
title_sub état actuel et perspectives
title_txtP Langues facultatives proposées à l'apprentissage en Finlande centrale : état actuel et perspectives
topic A2-kieli valinnaiset kielet kieltenopiskelu langues facultatives Romaaninen filologia Romance Philology 307 kieli ja kielet perusopetus kieltenopetus
topic_facet 307 A2-kieli Romaaninen filologia Romance Philology kieli ja kielet kieltenopetus kieltenopiskelu langues facultatives perusopetus valinnaiset kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94582 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404303210
work_keys_str_mv AT ahoheidi languesfacultativesproposeesalapprentissageenfinlandecentraleetatactueletperspectives