Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium

Internetistä on tullut yhä tärkeämpi yrityksille, joista osa toimii yksinomaan Internetissä. Freemium on suosittu tapa houkutella uusia käyttäjiä näihin verkkopalveluihin. Freemium toimii ikään kuin palvelun päättymättömänä ilmaisena kokeiluversiona, jonka ilmaisella tasolla on usein rajatut ominais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuivalainen, Kasper
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94573
_version_ 1826225695636848640
author Kuivalainen, Kasper
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kuivalainen, Kasper Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kuivalainen, Kasper Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kuivalainen, Kasper
datasource_str_mv jyx
description Internetistä on tullut yhä tärkeämpi yrityksille, joista osa toimii yksinomaan Internetissä. Freemium on suosittu tapa houkutella uusia käyttäjiä näihin verkkopalveluihin. Freemium toimii ikään kuin palvelun päättymättömänä ilmaisena kokeiluversiona, jonka ilmaisella tasolla on usein rajatut ominaisuudet ja/tai mainoksia. Sen yleistyminen on saanut palve-luntarjoajat sekä tutkijat keskittymään siihen, miksi ilmaiset käyttäjät päivittävät tilauksen-sa premium-tasolle ja kuinka säilyttää premium-tason käyttäjät maksullisella, premium-tasolla. Freemium on käsitteenä sekä siihen liittyvä tutkimus ovat varsin uutta. Kuluttajien käyttäytymistä ja ostoaikeita on kuitenkin tutkittu hyvinkin laajasti, ja tiedämme, että esi-merkiksi erinomaisen asiakasarvon tuottamisella on positiivinen vaikutus kuluttajien osto-käyttäytymiseen. Nautinnon ja asiakastyytyväisyyden välillä on myös yhteys, mikä voi johtaa lopulta ostoaikomukseen. Asiakkaan kokema arvo ja nautinto ovat siis relevantteja tutkimusaiheita freemium-kontekstissa. Tässä tutkimuksessa käytetään viittä muuttujaa, jotka ovat yleisyys, sosiaalinen vaikutus, sisällön varhainen saatavuus, vain premium-sisältö ja mainosten tungettelevuus, mittaamaan asiakkaiden kokemaa hinta-arvoa ja nau-tintoa. Asiakkaiden koettuun hinta-arvoon ja nautintoon vaikuttavat useat tekijät ja tämän tutkimuksen monimutkaisuuden vuoksi ne on rajoitettu näihin viiteen, jotka on valittu so-pimaan tämän tutkimuksen hedoniseen verkkosisältöpalvelukontekstiin. Näitä suhteita tarkastellaan edelleen asenteen ja tilaustyypin moderoivien vaikutusten kautta. Tähän tutkimukseen valittiin kvantitatiivinen lähestymistapa. Aineisto (N=94) on ke-rätty verkkokyselyllä, joka toteutettiin suomeksi. Tulokset viittaavat siihen, että koettu hin-ta-arvo vaikutti voimakkaasti aikomukseen ostaa tai pitää voimassa premium-tilaus. Tu-lokset osoittavat myös, että pelkästään premium-tasolla saatavilla oleva sisältö vaikuttaa positiivisesti koettuun hinta-arvoon. Lisäksi käytön määrän ja ostoaikeen välillä on positii-vinen suhde. Tämä tutkimus lisää ymmärrystä käyttäjien aikeista ostaa ja pitää voimassa maksul-linen tilaus freemium-pohjaisissa verkkosisältöpalveluissa kuvailemalla näiden palvelujen luonnetta ja niihin liittyviä ainutlaatuisia ominaisuuksia. Tutkimus tarkastelee aihetta use-an kuluttajakäyttäytymisessä käytetyn teorian avulla mukauttaakseen näitä teorioita free-mium-kontekstiin. The internet has become increasingly important for companies with some operating sole-ly on the internet and Freemium has become a popular way to attract new users to these online services. Freemium acts as an indefinite free trial of the service, where the free level is often limited in functionality and/or there is a presence of advertisements. The emergence of freemium has shifted service providers’ and researchers focus on how to get free users to upgrade their subscription to premium, and how to retain premium users at the paid level. Moreover, freemium as a concept, and thus freemium research are quite new. However, consumer behavior and purchase intention are extensively studied, and we know that for example delivering excellent customer value has a positive effect on consumers purchase behavior. There is also a link between enjoyment and customer satis-faction, which ultimately leads to purchase intention. Thus, customer value and enjoy-ment are worthwhile research topics in freemium context. This study employs five moti-vational drivers preceding price value and enjoyment, which are ubiquity, social influ-ence, early access to content, premium only content, and intrusiveness of ads. Perceived price value and enjoyment are affected by various factors and in the sake of the complexi-ty of this study they have been limited to these five, which are chosen to fit in the hedonic online content service context of this study. These relationships are further examined through moderating effects of attitude and subscription type. This study was conducted using quantitative methods. The data (N=94) was gath-ered through an online survey which was administered in Finnish. The results suggest that perceived price value had a strong effect on the intention to purchase or retain a premium subscription. The findings also indicate that premium only content positively affects perceived price value. Furthermore, a positive relationship exists between amount of usage and purchase intention. This study enhances the understanding of upgrade and retain intentions in freemi-um based online content services by describing the nature of these services and the unique aspects associated with them. It also builds on the theory of integrated value per-formance, consumption value theory, and means-to-end chain to adapt these theories to freemium context.
first_indexed 2024-04-29T20:01:44Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuivalainen, Kasper", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-29T11:58:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-29T11:58:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Internetist\u00e4 on tullut yh\u00e4 t\u00e4rke\u00e4mpi yrityksille, joista osa toimii yksinomaan Internetiss\u00e4. Freemium on suosittu tapa houkutella uusia k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4 n\u00e4ihin verkkopalveluihin. Freemium toimii ik\u00e4\u00e4n kuin palvelun p\u00e4\u00e4ttym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n\u00e4 ilmaisena kokeiluversiona, jonka ilmaisella tasolla on usein rajatut ominaisuudet ja/tai mainoksia. Sen yleistyminen on saanut palve-luntarjoajat sek\u00e4 tutkijat keskittym\u00e4\u00e4n siihen, miksi ilmaiset k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t p\u00e4ivitt\u00e4v\u00e4t tilauksen-sa premium-tasolle ja kuinka s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 premium-tason k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t maksullisella, premium-tasolla. Freemium on k\u00e4sitteen\u00e4 sek\u00e4 siihen liittyv\u00e4 tutkimus ovat varsin uutta. Kuluttajien k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 ja ostoaikeita on kuitenkin tutkittu hyvinkin laajasti, ja tied\u00e4mme, ett\u00e4 esi-merkiksi erinomaisen asiakasarvon tuottamisella on positiivinen vaikutus kuluttajien osto-k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Nautinnon ja asiakastyytyv\u00e4isyyden v\u00e4lill\u00e4 on my\u00f6s yhteys, mik\u00e4 voi johtaa lopulta ostoaikomukseen. Asiakkaan kokema arvo ja nautinto ovat siis relevantteja tutkimusaiheita freemium-kontekstissa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n viitt\u00e4 muuttujaa, jotka ovat yleisyys, sosiaalinen vaikutus, sis\u00e4ll\u00f6n varhainen saatavuus, vain premium-sis\u00e4lt\u00f6 ja mainosten tungettelevuus, mittaamaan asiakkaiden kokemaa hinta-arvoa ja nau-tintoa. Asiakkaiden koettuun hinta-arvoon ja nautintoon vaikuttavat useat tekij\u00e4t ja t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen monimutkaisuuden vuoksi ne on rajoitettu n\u00e4ihin viiteen, jotka on valittu so-pimaan t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen hedoniseen verkkosis\u00e4lt\u00f6palvelukontekstiin. N\u00e4it\u00e4 suhteita tarkastellaan edelleen asenteen ja tilaustyypin moderoivien vaikutusten kautta.\r\nT\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valittiin kvantitatiivinen l\u00e4hestymistapa. Aineisto (N=94) on ke-r\u00e4tty verkkokyselyll\u00e4, joka toteutettiin suomeksi. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 koettu hin-ta-arvo vaikutti voimakkaasti aikomukseen ostaa tai pit\u00e4\u00e4 voimassa premium-tilaus. Tu-lokset osoittavat my\u00f6s, ett\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n premium-tasolla saatavilla oleva sis\u00e4lt\u00f6 vaikuttaa positiivisesti koettuun hinta-arvoon. Lis\u00e4ksi k\u00e4yt\u00f6n m\u00e4\u00e4r\u00e4n ja ostoaikeen v\u00e4lill\u00e4 on positii-vinen suhde.\r\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4jien aikeista ostaa ja pit\u00e4\u00e4 voimassa maksul-linen tilaus freemium-pohjaisissa verkkosis\u00e4lt\u00f6palveluissa kuvailemalla n\u00e4iden palvelujen luonnetta ja niihin liittyvi\u00e4 ainutlaatuisia ominaisuuksia. Tutkimus tarkastelee aihetta use-an kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymisess\u00e4 k\u00e4ytetyn teorian avulla mukauttaakseen n\u00e4it\u00e4 teorioita free-mium-kontekstiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The internet has become increasingly important for companies with some operating sole-ly on the internet and Freemium has become a popular way to attract new users to these online services. Freemium acts as an indefinite free trial of the service, where the free level is often limited in functionality and/or there is a presence of advertisements. The emergence of freemium has shifted service providers\u2019 and researchers focus on how to get free users to upgrade their subscription to premium, and how to retain premium users at the paid level. Moreover, freemium as a concept, and thus freemium research are quite new. However, consumer behavior and purchase intention are extensively studied, and we know that for example delivering excellent customer value has a positive effect on consumers purchase behavior. There is also a link between enjoyment and customer satis-faction, which ultimately leads to purchase intention. Thus, customer value and enjoy-ment are worthwhile research topics in freemium context. This study employs five moti-vational drivers preceding price value and enjoyment, which are ubiquity, social influ-ence, early access to content, premium only content, and intrusiveness of ads. Perceived price value and enjoyment are affected by various factors and in the sake of the complexi-ty of this study they have been limited to these five, which are chosen to fit in the hedonic online content service context of this study. These relationships are further examined through moderating effects of attitude and subscription type.\r\nThis study was conducted using quantitative methods. The data (N=94) was gath-ered through an online survey which was administered in Finnish. The results suggest that perceived price value had a strong effect on the intention to purchase or retain a premium subscription. The findings also indicate that premium only content positively affects perceived price value. Furthermore, a positive relationship exists between amount of usage and purchase intention.\r\nThis study enhances the understanding of upgrade and retain intentions in freemi-um based online content services by describing the nature of these services and the unique aspects associated with them. It also builds on the theory of integrated value per-formance, consumption value theory, and means-to-end chain to adapt these theories to freemium context.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-04-29T11:58:49Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-29T11:58:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404293201", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94573
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kuivalainen, Kasper Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium Marketing Markkinointi
title Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium
title_full Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium
title_fullStr Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium
title_full_unstemmed Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium
title_short Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium
title_sort value or necessity why consumers choose the premium in freemium
title_txtP Value or necessity: Why consumers choose the premium in freemium
topic Marketing Markkinointi
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94573 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404293201
work_keys_str_mv AT kuivalainenkasper valueornecessitywhyconsumerschoosethepremiuminfreemium