Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students

Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet ilmiön aiheuttavan monipuolisia negatiivisia vaikutuksia kielten...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pulkkinen, Ella
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94537
_version_ 1828193195718082560
author Pulkkinen, Ella
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pulkkinen, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pulkkinen, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pulkkinen, Ella
datasource_str_mv jyx
description Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet ilmiön aiheuttavan monipuolisia negatiivisia vaikutuksia kieltenoppimista kohtaan. Tämä tutkielma keskittyy selvittämään, miten ja missä muodossa vieraan kielen kieliahdistus englannin kieltä kohtaan ilmenee suomalaisen ala-asteen kolmannen ja neljännen luokan oppilaiden keskuudessa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, missä tilanteissa kieliahdistus ilmenee, ja mitkä ovat kohderyhmän asenteet englannin kielen oppimista kohtaan. Tutkimuksen aineistona on Likert-skaalan kysely, johon vastasi 22 oppilasta. Aineistoa on analysoitu hyödyntäen määrällisiä menetelmiä. Tutkielmassa saatujen tulosten mukaan kohderyhmän asenteet englannin kielen oppimista kohtaan ovat positiivisia, eikä englannin kielen koeta aiheuttavan enemmän ahdistusta tai stressiä suhteessa muihin oppiaineisiin. Tulosten mukaan kohderyhmän keskuudessa nousi esiin kaksi tilannetta, jotka aiheuttavat muita tilanteita enemmän kieliahdistusta. Nämä suurinta ahdistusta aiheuttavat tilanteet ovat englannin kielen suullinen käyttö sekä pelko virheiden tekemistä kohtaan. Kieliahdistuksen ilmeneminen yksittäisissä tilanteissa oli kuitenkin vähäistä kohderyhmän keskuudessa, ja suuri osa tutkimukseen osallistuvista ei kokenut kieliahdistusta englannin kieltä kohtaan. Tämän tutkielman tulokset voivat olla hyödyksi kasvatus- sekä opetusalan ammattilaisille sekä yksityishenkilöille, jotka ovat kiinnostuneita kieliahdistuksesta ilmiönä. Koska Suomessa on tehty vähäisesti tutkimusta kieliahdistuksen parissa, olisi tulevaisuuden tutkimuksen hyvä keskittyä entistä syvemmin kieliahdistuksen ilmenemiseen suomalaisten keskuudessa. Tämän lisäksi tutkimus kieliahdistuksen ilmenemisestä suomalaisten ala-asteikäisten parissa on vähäistä ja tulevaisuudessa juuri tämän kohderyhmän perusteellinen tutkiminen olisi tärkeää.
first_indexed 2024-04-29T20:01:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oittinen, Tuire", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-29T05:56:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-29T05:56:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94537", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kun ahdistus vierasta kielt\u00e4 kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmi\u00f6st\u00e4 nimelt\u00e4 vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksil\u00f6llisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ovat osoittaneet ilmi\u00f6n aiheuttavan monipuolisia negatiivisia vaikutuksia kieltenoppimista kohtaan. \n\nT\u00e4m\u00e4 tutkielma keskittyy selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten ja miss\u00e4 muodossa vieraan kielen kieliahdistus englannin kielt\u00e4 kohtaan ilmenee suomalaisen ala-asteen kolmannen ja nelj\u00e4nnen luokan oppilaiden keskuudessa. Tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miss\u00e4 tilanteissa kieliahdistus ilmenee, ja mitk\u00e4 ovat kohderyhm\u00e4n asenteet englannin kielen oppimista kohtaan. Tutkimuksen aineistona on Likert-skaalan kysely, johon vastasi 22 oppilasta. Aineistoa on analysoitu hy\u00f6dynt\u00e4en m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 menetelmi\u00e4. \n\nTutkielmassa saatujen tulosten mukaan kohderyhm\u00e4n asenteet englannin kielen oppimista kohtaan ovat positiivisia, eik\u00e4 englannin kielen koeta aiheuttavan enemm\u00e4n ahdistusta tai stressi\u00e4 suhteessa muihin oppiaineisiin. Tulosten mukaan kohderyhm\u00e4n keskuudessa nousi esiin kaksi tilannetta, jotka aiheuttavat muita tilanteita enemm\u00e4n kieliahdistusta. N\u00e4m\u00e4 suurinta ahdistusta aiheuttavat tilanteet ovat englannin kielen suullinen k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 pelko virheiden tekemist\u00e4 kohtaan. Kieliahdistuksen ilmeneminen yksitt\u00e4isiss\u00e4 tilanteissa oli kuitenkin v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 kohderyhm\u00e4n keskuudessa, ja suuri osa tutkimukseen osallistuvista ei kokenut kieliahdistusta englannin kielt\u00e4 kohtaan. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset voivat olla hy\u00f6dyksi kasvatus- sek\u00e4 opetusalan ammattilaisille sek\u00e4 yksityishenkil\u00f6ille, jotka ovat kiinnostuneita kieliahdistuksesta ilmi\u00f6n\u00e4. Koska Suomessa on tehty v\u00e4h\u00e4isesti tutkimusta kieliahdistuksen parissa, olisi tulevaisuuden tutkimuksen hyv\u00e4 keskitty\u00e4 entist\u00e4 syvemmin kieliahdistuksen ilmenemiseen suomalaisten keskuudessa. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimus kieliahdistuksen ilmenemisest\u00e4 suomalaisten ala-asteik\u00e4isten parissa on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4 ja tulevaisuudessa juuri t\u00e4m\u00e4n kohderyhm\u00e4n perusteellinen tutkiminen olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-29T05:56:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-29T05:56:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language anxiety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language anxiety", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a second language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language anxiety among children", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404293165", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ahdistus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "j\u00e4nnitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lower comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "anxiety", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nervousness", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "school children", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94537
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:00:51Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/156d13d7-3ef8-489e-af6d-a1840ac72d42\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404293165.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pulkkinen, Ella Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students foreign language anxiety language anxiety English as a second language language anxiety among children Englannin kieli English 301 englannin kieli kieli ja kielet alakoulu ahdistus jännittäminen oppilaat kielen oppiminen English language languages lower comprehensive school anxiety nervousness school children language learning
title Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
title_full Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
title_fullStr Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
title_full_unstemmed Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
title_short Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
title_sort foreign language anxiety toward the english language among finnish primary school third and fourth grade students
title_txtP Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
topic foreign language anxiety language anxiety English as a second language language anxiety among children Englannin kieli English 301 englannin kieli kieli ja kielet alakoulu ahdistus jännittäminen oppilaat kielen oppiminen English language languages lower comprehensive school anxiety nervousness school children language learning
topic_facet 301 Englannin kieli English English as a second language English language ahdistus alakoulu anxiety englannin kieli foreign language anxiety jännittäminen kielen oppiminen kieli ja kielet language anxiety language anxiety among children language learning languages lower comprehensive school nervousness oppilaat school children
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94537 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404293165
work_keys_str_mv AT pulkkinenella foreignlanguageanxietytowardtheenglishlanguageamongfinnishprimaryschoolthirdandfou