Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten paljon koulukiusaamista ja nettikiusaamista esiintyy suomalaisten 3.- ja 4.-luokkalaisten oppilaiden keskuudessa sekä missä määrin kiusaamisen eri muodot päällekkäistyvät. Tutkimme myös, miten sukupuoli, koulussa kiusatuksi joutuminen sekä nettikiusatuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rautiainen, Tuomas, Tanskanen, Manu
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94418
_version_ 1826225712551428096
author Rautiainen, Tuomas Tanskanen, Manu
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Rautiainen, Tuomas Tanskanen, Manu Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Rautiainen, Tuomas Tanskanen, Manu Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Rautiainen, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten paljon koulukiusaamista ja nettikiusaamista esiintyy suomalaisten 3.- ja 4.-luokkalaisten oppilaiden keskuudessa sekä missä määrin kiusaamisen eri muodot päällekkäistyvät. Tutkimme myös, miten sukupuoli, koulussa kiusatuksi joutuminen sekä nettikiusatuksi joutuminen ovat yhteydessä oppilaiden kokemaan psykologiseen turvallisuuteen. Tutkimuksessa käytetty aineisto on kerätty oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikön (InterLearn) toimesta. Aineisto kerättiin vuoden 2023 keväällä, ja yhteensä 726 oppilasta 40:stä eri luokasta osallistui aineiston keruuseen. Analyysimenetelminä käytimme Pearsonin korrelaatiota, ristiintaulukointia sekä lineaarista regressioanalyysiä. Tutkimuksen tulosten mukaan koulussa kiusatuksi joutuneita oli enemmän kuin nettikiusatuksi joutuneita. Etenkin nettikiusattujen oppilaiden kohdalla kiusaaminen päällekkäistyi. Pelkästään nettikiusattujen oppilaiden osuus oli odotettua suurempi. Koulussa kiusatuksi joutuminen ja sukupuoli olivat yhteydessä oppilaiden koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen. Nettikiusatuksi joutuminen ei sen sijaan ollut yhteydessä oppilaiden koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen. Tutkimuksemme tulokset osoittavat, että netissä kiusattujen oppilaiden määrä on kasvussa samalla kun koulukiusattujen oppilaiden määrä on vähentynyt. Tuloksemme myös osoittavat, että sukupuolten välillä ei ole eroa kiusaamisen kohteeksi joutumisessa. Koettuun turvallisuuden tunteeseen voimakkaammin yhteydessä vaikuttaa olevan se, joutuuko kiusatuksi ollenkaan, eikä niinkään kuinka usein kiusaamisen uhriksi joutuu.
first_indexed 2024-09-11T08:51:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sainio, Miia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rautiainen, Tuomas", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tanskanen, Manu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-23T11:29:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-23T11:29:16Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten paljon koulukiusaamista ja nettikiusaamista esiintyy suomalaisten 3.- ja 4.-luokkalaisten oppilaiden keskuudessa\nsek\u00e4 miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kiusaamisen eri muodot p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyv\u00e4t. Tutkimme my\u00f6s,\nmiten sukupuoli, koulussa kiusatuksi joutuminen sek\u00e4 nettikiusatuksi joutuminen ovat yhteydess\u00e4 oppilaiden kokemaan psykologiseen turvallisuuteen.\nTutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto on ker\u00e4tty oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksik\u00f6n (InterLearn) toimesta. Aineisto ker\u00e4ttiin vuoden 2023 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4, ja yhteens\u00e4 726 oppilasta 40:st\u00e4 eri luokasta osallistui aineiston keruuseen. Analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytimme Pearsonin korrelaatiota, ristiintaulukointia sek\u00e4 lineaarista regressioanalyysi\u00e4.\nTutkimuksen tulosten mukaan koulussa kiusatuksi joutuneita oli enemm\u00e4n\nkuin nettikiusatuksi joutuneita. Etenkin nettikiusattujen oppilaiden kohdalla\nkiusaaminen p\u00e4\u00e4llekk\u00e4istyi. Pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n nettikiusattujen oppilaiden osuus oli\nodotettua suurempi. Koulussa kiusatuksi joutuminen ja sukupuoli olivat yhteydess\u00e4 oppilaiden koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen. Nettikiusatuksi joutuminen ei sen sijaan ollut yhteydess\u00e4 oppilaiden koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen.\nTutkimuksemme tulokset osoittavat, ett\u00e4 netiss\u00e4 kiusattujen oppilaiden\nm\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvussa samalla kun koulukiusattujen oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 on v\u00e4hentynyt. Tuloksemme my\u00f6s osoittavat, ett\u00e4 sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 ei ole eroa kiusaamisen kohteeksi joutumisessa. Koettuun turvallisuuden tunteeseen voimakkaammin yhteydess\u00e4 vaikuttaa olevan se, joutuuko kiusatuksi ollenkaan, eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n kuinka usein kiusaamisen uhriksi joutuu.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-04-23T11:29:16Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-23T11:29:16Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sek\u00e4 yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404233031", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykologinen turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nettikiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94418
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:35Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/79654f32-7354-47d9-aa75-b9be4dbdb5ef\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404233031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rautiainen, Tuomas Tanskanen, Manu Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen Special Education Erityispedagogiikka 101 psykologinen turvallisuus nettikiusaaminen kiusaaminen koulukiusaaminen
title Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
title_full Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
title_fullStr Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
title_full_unstemmed Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
title_short Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
title_sort koulu ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
title_txtP Koulu- ja nettikiusaamisen uhriksi joutumisen esiintyvyys sekä yhteys koettuun psykologisen turvallisuuden tunteeseen
topic Special Education Erityispedagogiikka 101 psykologinen turvallisuus nettikiusaaminen kiusaaminen koulukiusaaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kiusaaminen koulukiusaaminen nettikiusaaminen psykologinen turvallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404233031
work_keys_str_mv AT rautiainentuomas koulujanettikiusaamisenuhriksijoutumisenesiintyvyyssekäyhteyskoettuunpsykologis