Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta

Tässä tutkimuksessa on tutkittu esiopetusikäisten lasten käsityksiä historiasta eli menneestä ajasta Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka lähestymistavaksi valitsin fenomenografian. Fenomenografia tutkii, miten ympäröivä maailma ilmenee ja rakentuu juuri yksilön, eli tässä tutkimuksessa e...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Niiles, Sari-Katja
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Faculty of Education and Psychology, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of History and Ethnology, Department of Teacher Education, Historian ja etnologian laitos, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94413
_version_ 1826225702468321280
author Niiles, Sari-Katja
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of History and Ethnology Department of Teacher Education Historian ja etnologian laitos Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Niiles, Sari-Katja Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of History and Ethnology Department of Teacher Education Historian ja etnologian laitos Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Niiles, Sari-Katja Faculty of Humanities and Social Sciences Faculty of Education and Psychology Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of History and Ethnology Department of Teacher Education Historian ja etnologian laitos Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Niiles, Sari-Katja
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa on tutkittu esiopetusikäisten lasten käsityksiä historiasta eli menneestä ajasta Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka lähestymistavaksi valitsin fenomenografian. Fenomenografia tutkii, miten ympäröivä maailma ilmenee ja rakentuu juuri yksilön, eli tässä tutkimuksessa esiopetusikäisten lasten, tietoisuudessa. Tavoitteenani on löytää ja tuoda esille erilaisia tutkittavaan ilmiöön sanoitettuja ajattelutapoja. Historiakulttuuri on tässä tutkimuksessa informaatioaines, jonka pohjalta lapset rakentavat omaa käsitystään menneestä ajasta. Aineisto on kerätty kantahämäläisestä esiopetusryhmästä keväällä 2017. Puolistrukturoidut teemahaastattelut on toteutettu yksilöhaastatteluina esipetusryhmässä. Saadusta aineistosta nousseet ilmaukset on ryhmitelty merkitysyksiköiksi ja käsityksiksi. Analyysin viimeisessä vaiheessa kategorioita on yhdistelty vielä laajemmiksi ja abstrakteimmiksi ylätason kuvauskategorioiksi. Tässä tutkimuksessa niitä muodostui viisi. Esiopetusikäisten lasten käsitykset menneestä ajasta näkyvät vertailuna eroavaisuuksien ja yhtäläisyyksien kautta nykyaikaan, suvun historiana, tunteina, tiedonkeruuna sekä kulttuurin tuotteina. Historiakulttuuri kulkeutuu lasten elämään kuultuna, nähtynä ja koettuna. Keskeiseksi tekijäksi nousee myös yhdessä tekeminen sekä kokeminen.
first_indexed 2024-04-23T20:00:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valtonen, Heli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Niiles, Sari-Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-23T09:10:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-23T09:10:58Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94413", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa on tutkittu esiopetusik\u00e4isten lasten k\u00e4sityksi\u00e4 historiasta eli menneest\u00e4 ajasta Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jonka l\u00e4hestymistavaksi valitsin fenomenografian. Fenomenografia tutkii, miten ymp\u00e4r\u00f6iv\u00e4 maailma ilmenee ja rakentuu juuri yksil\u00f6n, eli t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esiopetusik\u00e4isten lasten, tietoisuudessa. Tavoitteenani on l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ja tuoda esille erilaisia tutkittavaan ilmi\u00f6\u00f6n sanoitettuja ajattelutapoja. Historiakulttuuri on t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa informaatioaines, jonka pohjalta lapset rakentavat omaa k\u00e4sityst\u00e4\u00e4n menneest\u00e4 ajasta. \nAineisto on ker\u00e4tty kantah\u00e4m\u00e4l\u00e4isest\u00e4 esiopetusryhm\u00e4st\u00e4 kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017. Puolistrukturoidut teemahaastattelut on toteutettu yksil\u00f6haastatteluina esipetusryhm\u00e4ss\u00e4. Saadusta aineistosta nousseet ilmaukset on ryhmitelty merkitysyksik\u00f6iksi ja k\u00e4sityksiksi. Analyysin viimeisess\u00e4 vaiheessa kategorioita on yhdistelty viel\u00e4 laajemmiksi ja abstrakteimmiksi yl\u00e4tason kuvauskategorioiksi. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa niit\u00e4 muodostui viisi.\nEsiopetusik\u00e4isten lasten k\u00e4sitykset menneest\u00e4 ajasta n\u00e4kyv\u00e4t vertailuna eroavaisuuksien ja yht\u00e4l\u00e4isyyksien kautta nykyaikaan, suvun historiana, tunteina, tiedonkeruuna sek\u00e4 kulttuurin tuotteina. Historiakulttuuri kulkeutuu lasten el\u00e4m\u00e4\u00e4n kuultuna, n\u00e4htyn\u00e4 ja koettuna. Keskeiseksi tekij\u00e4ksi nousee my\u00f6s yhdess\u00e4 tekeminen sek\u00e4 kokeminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-04-23T09:10:58Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-23T09:10:58Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "46", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "historiakulttuuri", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiopetusik\u00e4isten lasten k\u00e4sityksi\u00e4 menneest\u00e4 ajasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404233026", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of History and Ethnology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Historian ja etnologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish History", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomen historia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94413
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7ce2107f-80b2-458b-9e9e-bacd86b7ce04\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404233026.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Niiles, Sari-Katja Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta historiakulttuuri Finnish History Teacher Education Suomen historia Luokanopettajakoulutus 3031 103 esiopetus käsitykset fenomenografia
title Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
title_full Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
title_fullStr Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
title_full_unstemmed Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
title_short Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
title_sort esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
title_txtP Esiopetusikäisten lasten käsityksiä menneestä ajasta
topic historiakulttuuri Finnish History Teacher Education Suomen historia Luokanopettajakoulutus 3031 103 esiopetus käsitykset fenomenografia
topic_facet 103 3031 Finnish History Luokanopettajakoulutus Suomen historia Teacher Education esiopetus fenomenografia historiakulttuuri käsitykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94413 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404233026
work_keys_str_mv AT niilessarikatja esiopetusikäistenlastenkäsityksiämenneestäajasta