Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla

Minäpystyvyyden on osoitettu olevan yhteydessä matemaattiseen suoriutumiseen. Pienimmillä oppilailla tutkimusta aiheesta on vähän. Minäpystyvyyden roolia yhteenlaskustrategioiden kehityksessä ei ole tutkittu aikaisemmin juuri ollenkaan, vaikka minäpystyvyyden on osoitettu olevan yhteydessä oppilaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Luttinen, Johannes
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94408
_version_ 1828193029635178496
author Luttinen, Johannes
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Luttinen, Johannes Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Luttinen, Johannes Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Luttinen, Johannes
datasource_str_mv jyx
description Minäpystyvyyden on osoitettu olevan yhteydessä matemaattiseen suoriutumiseen. Pienimmillä oppilailla tutkimusta aiheesta on vähän. Minäpystyvyyden roolia yhteenlaskustrategioiden kehityksessä ei ole tutkittu aikaisemmin juuri ollenkaan, vaikka minäpystyvyyden on osoitettu olevan yhteydessä oppilaan sinnikkyyteen ja ponnisteluun tehtävien äärellä. Tässä pitkittäistutkimuksessa tutkittiin minäpystyvyyden selitysosuutta yhteenlaskustrategioiden kehityksessä 1. luokan keväältä 2. luokan keväälle. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolten välisiä eroja yhteydessä. Tutkimuksessa käytettiin lukemisen ja laskemisen sujuvuuteen kohdistuneen FLARE-hankkeen aineistoa. Lopullinen osallistujamäärä tässä tutkimuksessa oli 194 oppilasta. Aineisto analysoitiin käyttäen toistettujen mittausten varianssianalyysia. 1. luokan keväällä raportoitu minäpystyvyys yhteenlaskuissa ei selittänyt yhteenlaskustrategioiden kehitystä 1. luokan keväältä 2. luokan keväälle tilastollisesti merkitsevästi. Myöskään muutos minäpystyvyydessä ei selittänyt yhteenlaskustrategioiden kehitystä 1. luokan keväältä 2. luokan keväälle. Sukupuoli ei ollut yhteydessä siihen, miten minäpystyvyys selitti kehitystä yhteenlaskustrategioissa. Kuitenkin oppilaat, joiden minäpystyvyys oli vahva, käyttivät eniten muistista hakemiseen perustuvia yhteenlaskustrategioita. Oppilaat, joiden minäpystyvyys heikkeni, käyttivät muistista hakemiseen perustuvia strategioita vähiten. Oppilaan minäpystyvyys on koulupolun alussa vielä vaihteleva. Näyttää siltä, että pienten oppilaiden minäpystyvyydessä tapahtuvat muutokset heijastelevat taidoissa tapahtuvia muutoksia. Tulokset alleviivaavat minäpystyvyyteen suunnatun tuen, kuten myönteisten oppimiskokemusten tuottamisen ja osaamiseen ja ponnisteluun sidotun kannustamisen merkitystä. Minäpystyvyyden roolin mahdollista muutosta alakoulun myöhemmillä luokilla olisi tarpeen tutkia.
first_indexed 2024-05-06T20:00:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luttinen, Johannes", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-22T09:06:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-22T09:06:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Min\u00e4pystyvyyden on osoitettu olevan yhteydess\u00e4 matemaattiseen suoriutumiseen. Pienimmill\u00e4 oppilailla tutkimusta aiheesta on v\u00e4h\u00e4n. Min\u00e4pystyvyyden roolia yhteenlaskustrategioiden kehityksess\u00e4 ei ole tutkittu aikaisemmin juuri ollenkaan, vaikka min\u00e4pystyvyyden on osoitettu olevan yhteydess\u00e4 oppilaan sinnikkyyteen ja ponnisteluun teht\u00e4vien \u00e4\u00e4rell\u00e4.\nT\u00e4ss\u00e4 pitkitt\u00e4istutkimuksessa tutkittiin min\u00e4pystyvyyden selitysosuutta yhteenlaskustrategioiden kehityksess\u00e4 1. luokan kev\u00e4\u00e4lt\u00e4 2. luokan kev\u00e4\u00e4lle. Lis\u00e4ksi tarkasteltiin\nsukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja yhteydess\u00e4. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin lukemisen ja laskemisen\nsujuvuuteen kohdistuneen FLARE-hankkeen aineistoa. Lopullinen osallistujam\u00e4\u00e4r\u00e4 t\u00e4ss\u00e4\ntutkimuksessa oli 194 oppilasta. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en toistettujen mittausten varianssianalyysia.\n1. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 raportoitu min\u00e4pystyvyys yhteenlaskuissa ei selitt\u00e4nyt yhteenlaskustrategioiden kehityst\u00e4 1. luokan kev\u00e4\u00e4lt\u00e4 2. luokan kev\u00e4\u00e4lle tilastollisesti merkitsev\u00e4sti. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n muutos min\u00e4pystyvyydess\u00e4 ei selitt\u00e4nyt yhteenlaskustrategioiden kehityst\u00e4 1. luokan kev\u00e4\u00e4lt\u00e4 2. luokan kev\u00e4\u00e4lle. Sukupuoli ei ollut yhteydess\u00e4 siihen, miten\nmin\u00e4pystyvyys selitti kehityst\u00e4 yhteenlaskustrategioissa. Kuitenkin oppilaat, joiden min\u00e4pystyvyys oli vahva, k\u00e4yttiv\u00e4t eniten muistista hakemiseen perustuvia yhteenlaskustrategioita. Oppilaat, joiden min\u00e4pystyvyys heikkeni, k\u00e4yttiv\u00e4t muistista hakemiseen perustuvia strategioita v\u00e4hiten.\nOppilaan min\u00e4pystyvyys on koulupolun alussa viel\u00e4 vaihteleva. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4\npienten oppilaiden min\u00e4pystyvyydess\u00e4 tapahtuvat muutokset heijastelevat taidoissa tapahtuvia muutoksia. Tulokset alleviivaavat min\u00e4pystyvyyteen suunnatun tuen, kuten\nmy\u00f6nteisten oppimiskokemusten tuottamisen ja osaamiseen ja ponnisteluun sidotun kannustamisen merkityst\u00e4. Min\u00e4pystyvyyden roolin mahdollista muutosta alakoulun my\u00f6hemmill\u00e4 luokilla olisi tarpeen tutkia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-04-22T09:06:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-22T09:06:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "36", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteenlaskustrategiat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuluokat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "min\u00e4uskomukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaan min\u00e4pystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.\u20132. luokilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404223023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94408
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:44Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9ae83a1b-6997-4460-ba5b-4d3e19cd47e8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404223023.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luttinen, Johannes Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla yhteenlaskustrategiat matematiikka alkuluokat minäuskomukset Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 minäpystyvyys matemaattiset taidot
title Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla
title_full Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla
title_fullStr Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla
title_full_unstemmed Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla
title_short Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla
title_sort oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1 2 luokilla
title_txtP Oppilaan minäpystyvyys yhteenlaskustrategioiden kehityksen taustalla 1.–2. luokilla
topic yhteenlaskustrategiat matematiikka alkuluokat minäuskomukset Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 minäpystyvyys matemaattiset taidot
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuluokat matemaattiset taidot matematiikka minäpystyvyys minäuskomukset yhteenlaskustrategiat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94408 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404223023
work_keys_str_mv AT luttinenjohannes oppilaanminäpystyvyysyhteenlaskustrategioidenkehityksentaustalla12luokilla