Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat ilmentävät kokemuksiaan musiikin käytöstä alkuopetuksessa ja luokan toimintakulttuurissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita selvittämään, onko musiikilla päivittäistä tai viikoittaista rutiininomaista roolia kouluarjessa musiikin oppit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikinmäki, Maija, Läspä, Venla
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94400
_version_ 1828193029624692736
author Heikinmäki, Maija Läspä, Venla
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikinmäki, Maija Läspä, Venla Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikinmäki, Maija Läspä, Venla Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikinmäki, Maija
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat ilmentävät kokemuksiaan musiikin käytöstä alkuopetuksessa ja luokan toimintakulttuurissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita selvittämään, onko musiikilla päivittäistä tai viikoittaista rutiininomaista roolia kouluarjessa musiikin oppituntien ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin, miten luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin osana alkuopetuksen arkea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen, koska tutkimuksessa syvennyttiin yksittäisten luokanopettajien näkemyksiin ja kokemuksiin. Aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan haastattelusta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin syksyllä 2023, jonka avulla mahdollistettiin tutkimukseen osallistuminen eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tärkeimmät tulokset osoittivat, että musiikilla on näkyvä rooli alkuopetuksen toimintakulttuurissa ja se on luonteva osa kouluarkea. Musiikkia käytetään esimerkiksi eri oppiaineiden sisältöjä opettaessa, päivänavauksissa, siirtymätilanteissa ja oppituntien aloituksessa. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat käyttävät musiikkia rutiininomaisesti työssään sekä päivittäin että viikoittain. Tärkeimmät rutiinit ovat yhteydessä laulamiseen, musiikin kuunteluun ja rytmien hyödyntämiseen työrauhan ylläpitämisessä. Pääosin luokanopettajat suhtautuvat myönteisesti musiikin käyttöön opetusmenetelmänä, mutta kaikille musiikin käyttö ei ole kovin luontevaa. Toiset pitävät musiikkia erityisen tärkeänä opetusmenetelmänä, kun taas toiset käyttävät sitä harvemmin arjessa. Musiikkikasvatus on tärkeä osa alkuopetuksen toimintakulttuuria. Musiikkia on helppo yhdistää eri tilanteisiin kouluarjessa, ja se vaikuttaa olevan luonteva tapa rikastuttaa opetusta. Monet luokanopettajista käyttävät musiikkia päivittäin tai viikoittain opetuksen tukena eli musiikin ajatellaan tukevan oppimista. Luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin eri tavalla riippuen esimerkiksi omasta koulutustaustasta, musiikillisesta taidosta ja kiinnostuksesta musiikkia kohtaan. Tämän vuoksi musiikin rooli painottuu eri luokanopettajien luomissa toimintakulttuureissa eri tavoin.
first_indexed 2024-04-22T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Itkonen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Katri-Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikinm\u00e4ki, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "L\u00e4sp\u00e4, Venla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-22T06:45:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-22T06:45:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94400", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajat ilment\u00e4v\u00e4t kokemuksiaan musiikin k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alkuopetuksessa ja luokan toimintakulttuurissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, onko musiikilla p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 tai viikoittaista rutiininomaista roolia kouluarjessa musiikin oppituntien ulkopuolella. Lis\u00e4ksi tutkittiin, miten luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin osana alkuopetuksen arkea. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen, koska tutkimuksessa syvennyttiin yksitt\u00e4isten luokanopettajien n\u00e4kemyksiin ja kokemuksiin. Aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan haastattelusta. Haastattelut toteutettiin et\u00e4yhteyksin syksyll\u00e4 2023, jonka avulla mahdollistettiin tutkimukseen osallistuminen eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkimuksen t\u00e4rkeimm\u00e4t tulokset osoittivat, ett\u00e4 musiikilla on n\u00e4kyv\u00e4 rooli alkuopetuksen toimintakulttuurissa ja se on luonteva osa kouluarkea. Musiikkia k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n esimerkiksi eri oppiaineiden sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 opettaessa, p\u00e4iv\u00e4navauksissa, siirtym\u00e4tilanteissa ja oppituntien aloituksessa. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t musiikkia rutiininomaisesti ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n sek\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4in ett\u00e4 viikoittain. T\u00e4rkeimm\u00e4t rutiinit ovat yhteydess\u00e4 laulamiseen, musiikin kuunteluun ja rytmien hy\u00f6dynt\u00e4miseen ty\u00f6rauhan yll\u00e4pit\u00e4misess\u00e4. P\u00e4\u00e4osin luokanopettajat suhtautuvat my\u00f6nteisesti musiikin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n opetusmenetelm\u00e4n\u00e4, mutta kaikille musiikin k\u00e4ytt\u00f6 ei ole kovin luontevaa. Toiset pit\u00e4v\u00e4t musiikkia erityisen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 opetusmenetelm\u00e4n\u00e4, kun taas toiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 harvemmin arjessa.\n\nMusiikkikasvatus on t\u00e4rke\u00e4 osa alkuopetuksen toimintakulttuuria. Musiikkia on helppo yhdist\u00e4\u00e4 eri tilanteisiin kouluarjessa, ja se vaikuttaa olevan luonteva tapa rikastuttaa opetusta. Monet luokanopettajista k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t musiikkia p\u00e4ivitt\u00e4in tai viikoittain opetuksen tukena eli musiikin ajatellaan tukevan oppimista. Luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin eri tavalla riippuen esimerkiksi omasta koulutustaustasta, musiikillisesta taidosta ja kiinnostuksesta musiikkia kohtaan. T\u00e4m\u00e4n vuoksi musiikin rooli painottuu eri luokanopettajien luomissa toimintakulttuureissa eri tavoin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-04-22T06:45:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-22T06:45:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "75", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404223017", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94400
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:58Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f674ff28-29b8-4d5c-952e-2999b75977d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404223017.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikinmäki, Maija Läspä, Venla Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 musiikkikasvatus alkuopetus luokanopettajat toimintakulttuuri
title Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
title_full Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
title_fullStr Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
title_full_unstemmed Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
title_short Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
title_sort musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
title_txtP Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 musiikkikasvatus alkuopetus luokanopettajat toimintakulttuuri
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus luokanopettajat musiikkikasvatus toimintakulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94400 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404223017
work_keys_str_mv AT heikinmäkimaija musiikkiosanaalkuopetuksenarkeajatoimintakulttuuria