Musiikki osana alkuopetuksen arkea ja toimintakulttuuria

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat ilmentävät kokemuksiaan musiikin käytöstä alkuopetuksessa ja luokan toimintakulttuurissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita selvittämään, onko musiikilla päivittäistä tai viikoittaista rutiininomaista roolia kouluarjessa musiikin oppit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Heikinmäki, Maija, Läspä, Venla
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94400
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajat ilmentävät kokemuksiaan musiikin käytöstä alkuopetuksessa ja luokan toimintakulttuurissa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita selvittämään, onko musiikilla päivittäistä tai viikoittaista rutiininomaista roolia kouluarjessa musiikin oppituntien ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin, miten luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin osana alkuopetuksen arkea. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen, koska tutkimuksessa syvennyttiin yksittäisten luokanopettajien näkemyksiin ja kokemuksiin. Aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan haastattelusta. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksin syksyllä 2023, jonka avulla mahdollistettiin tutkimukseen osallistuminen eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin soveltaen laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tärkeimmät tulokset osoittivat, että musiikilla on näkyvä rooli alkuopetuksen toimintakulttuurissa ja se on luonteva osa kouluarkea. Musiikkia käytetään esimerkiksi eri oppiaineiden sisältöjä opettaessa, päivänavauksissa, siirtymätilanteissa ja oppituntien aloituksessa. Tutkimukseen osallistuneet luokanopettajat käyttävät musiikkia rutiininomaisesti työssään sekä päivittäin että viikoittain. Tärkeimmät rutiinit ovat yhteydessä laulamiseen, musiikin kuunteluun ja rytmien hyödyntämiseen työrauhan ylläpitämisessä. Pääosin luokanopettajat suhtautuvat myönteisesti musiikin käyttöön opetusmenetelmänä, mutta kaikille musiikin käyttö ei ole kovin luontevaa. Toiset pitävät musiikkia erityisen tärkeänä opetusmenetelmänä, kun taas toiset käyttävät sitä harvemmin arjessa. Musiikkikasvatus on tärkeä osa alkuopetuksen toimintakulttuuria. Musiikkia on helppo yhdistää eri tilanteisiin kouluarjessa, ja se vaikuttaa olevan luonteva tapa rikastuttaa opetusta. Monet luokanopettajista käyttävät musiikkia päivittäin tai viikoittain opetuksen tukena eli musiikin ajatellaan tukevan oppimista. Luokanopettajat suhtautuvat musiikkiin eri tavalla riippuen esimerkiksi omasta koulutustaustasta, musiikillisesta taidosta ja kiinnostuksesta musiikkia kohtaan. Tämän vuoksi musiikin rooli painottuu eri luokanopettajien luomissa toimintakulttuureissa eri tavoin.