”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sekä saadun tuen näkökulmasta. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mujunen, Enni
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94398
_version_ 1826225711532212224
author Mujunen, Enni
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mujunen, Enni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mujunen, Enni Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mujunen, Enni
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sekä saadun tuen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja siinä on piirteitä fenomenologis–hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kevään ja kesän aikana vuonna 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi erityiskoulussa peruskouluaikana opiskellutta nuorta aikuista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan erityistä tukea tarvinneet nuoret kokivat monenlaisia haasteita toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisessä. Haasteet liittyivät pääasiassa sosiaalisiin tekijöihin sekä uraohjauksen puutteisiin ja alavalinnan vaikeuksiin. Kuitenkin myös opintoihin, työhön tai yksilön sairauksiin ja vammoihin liittyvät tekijät heikensivät kiinnittymistä. Yhteistä kiinnittymisen haasteille oli, että ne kaikki liittyivät yhteisöllisiin tekijöihin, kuten yhteiskunnan luomiin kiinnittymisen edellytyksiin ja rajoitteisiin. Kiinnittymisen tuessa nuoret kokivat tärkeäksi sekä sosiaalisen tuen että oppimiseen liittyvän tuen. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi.
first_indexed 2024-04-22T20:01:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ladonlahti, Tarja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mujunen, Enni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-22T06:30:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-22T06:30:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94398", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden \nnuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnittymisest\u00e4. \nTutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityist\u00e4 tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sek\u00e4 saadun tuen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja siin\u00e4 on piirteit\u00e4 fenomenologis\u2013hermeneuttisesta tutkimusperinteest\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin \npuolistrukturoidulla teemahaastattelulla kev\u00e4\u00e4n ja kes\u00e4n aikana vuonna 2023. \nTutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 kuusi erityiskoulussa peruskouluaikana opiskellutta nuorta aikuista. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nTulosten mukaan erityist\u00e4 tukea tarvinneet nuoret kokivat monenlaisia \nhaasteita toisen asteen opintoihin ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnittymisess\u00e4. Haasteet liittyiv\u00e4t p\u00e4\u00e4asiassa sosiaalisiin tekij\u00f6ihin sek\u00e4 uraohjauksen puutteisiin ja alavalinnan vaikeuksiin. Kuitenkin my\u00f6s opintoihin, ty\u00f6h\u00f6n tai yksil\u00f6n sairauksiin ja\nvammoihin liittyv\u00e4t tekij\u00e4t heikensiv\u00e4t kiinnittymist\u00e4. Yhteist\u00e4 kiinnittymisen \nhaasteille oli, ett\u00e4 ne kaikki liittyiv\u00e4t yhteis\u00f6llisiin tekij\u00f6ihin, kuten yhteiskunnan \nluomiin kiinnittymisen edellytyksiin ja rajoitteisiin. Kiinnittymisen tuessa nuoret \nkokivat t\u00e4rke\u00e4ksi sek\u00e4 sosiaalisen tuen ett\u00e4 oppimiseen liittyv\u00e4n tuen. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa erityist\u00e4 tukea tarvitsevien nuorten toisen \nasteen opintoihin ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnittymisen tukemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-04-22T06:30:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-22T06:30:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintoihin kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnittyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dEi menny ihan sinnep\u00e4in oikeeta polkua pitkin\u201d : erityist\u00e4 tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymist\u00e4 edist\u00e4v\u00e4 tuki", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404223015", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaiheet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94398
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9ae43a86-c958-42b6-8800-50b9fa25756d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404223015.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mujunen, Enni ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki opintoihin kiinnittyminen työelämään kiinnittyminen Special Education Erityispedagogiikka 101 nuoruus siirtymävaiheet erityinen tuki nuoret toisen asteen koulutus työelämä erityisopetus
title ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
title_full ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
title_fullStr ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
title_full_unstemmed ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
title_short ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin”
title_sort ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
title_sub erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
title_txtP ”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” : erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki
topic opintoihin kiinnittyminen työelämään kiinnittyminen Special Education Erityispedagogiikka 101 nuoruus siirtymävaiheet erityinen tuki nuoret toisen asteen koulutus työelämä erityisopetus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education erityinen tuki erityisopetus nuoret nuoruus opintoihin kiinnittyminen siirtymävaiheet toisen asteen koulutus työelämä työelämään kiinnittyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94398 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404223015
work_keys_str_mv AT mujunenenni eimennyihansinnepäinoikeetapolkuapitkinerityistätukeatarvitseviennuortentoisenasteen