”Ei menny ihan sinnepäin oikeeta polkua pitkin” erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen haasteet ja kiinnittymistä edistävä tuki

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sekä saadun tuen näkökulmasta. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mujunen, Enni
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94398
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin erityiskoulussa opiskelleiden nuorten kokemuksia toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisestä. Tutkimuksessa kiinnittymisen kokemuksia tarkastellaan erityistä tukea tarvinneiden nuorten kokemien haasteiden sekä saadun tuen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja siinä on piirteitä fenomenologis–hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla kevään ja kesän aikana vuonna 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi erityiskoulussa peruskouluaikana opiskellutta nuorta aikuista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan erityistä tukea tarvinneet nuoret kokivat monenlaisia haasteita toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisessä. Haasteet liittyivät pääasiassa sosiaalisiin tekijöihin sekä uraohjauksen puutteisiin ja alavalinnan vaikeuksiin. Kuitenkin myös opintoihin, työhön tai yksilön sairauksiin ja vammoihin liittyvät tekijät heikensivät kiinnittymistä. Yhteistä kiinnittymisen haasteille oli, että ne kaikki liittyivät yhteisöllisiin tekijöihin, kuten yhteiskunnan luomiin kiinnittymisen edellytyksiin ja rajoitteisiin. Kiinnittymisen tuessa nuoret kokivat tärkeäksi sekä sosiaalisen tuen että oppimiseen liittyvän tuen. Tutkimuksen tulokset antavat arvokasta tietoa erityistä tukea tarvitsevien nuorten toisen asteen opintoihin ja työelämään kiinnittymisen tukemiseksi.