Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet

Myynti on olennainen osa yritysten liiketoimintaa, sillä se mahdollistaa taloudellisen vaihdon ja on keskeinen tekijä liiketoiminnan menestyksessä. Pysyäkseen kilpailukykyisinä, yritysten on jatkuvasti kehitettävä myyntiään ja vastattava myyntiorganisaatioihin vaikuttaviin ympäristömuutoksiin. Myynn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäntymaa, Samuel
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94389
_version_ 1826225680036134912
author Mäntymaa, Samuel
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Mäntymaa, Samuel Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Mäntymaa, Samuel Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Mäntymaa, Samuel
datasource_str_mv jyx
description Myynti on olennainen osa yritysten liiketoimintaa, sillä se mahdollistaa taloudellisen vaihdon ja on keskeinen tekijä liiketoiminnan menestyksessä. Pysyäkseen kilpailukykyisinä, yritysten on jatkuvasti kehitettävä myyntiään ja vastattava myyntiorganisaatioihin vaikuttaviin ympäristömuutoksiin. Myynnin konsultoinnilla on rooli tässä kehitystyössä. Myyntiin ja myynnin konsultointiin liittyvälle tutkimukselle on tarve. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten suomalaisyritysten myyntijohto hahmottaa myyntifunktion kehitystarpeet ja konsultoinnin tarpeen tässä myynnin kehittämises-sä. Tutkimus perustuu laadulliseen lähestymistapaan, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kahdeksalta myyntijohtajalta eri organisaatioista vuoden 2023 loppupuolella. Tietoperusta rakentuu suomen- ja englanninkielisistä artikkeleista, bisneskirjallisuudesta, raporteista ja verkkoaineistoista. Tutkimustulokset korostavat myynnin kehitystarpeiden liittyvän pääasiassa myyntiprosessin parantamiseen, sisäisen oppimisen jakamiseen sekä siirtymiseen tuotemyynnistä kohti ratkaisu- tai palvelumyyntiä. Priorisoinnissa korostuvat organisaation strategia, takaisinmaksuaika ja markkinaolosuhteet. Konsultoinnin käyttöä ohjaa tarve hankkia ulkopuolista asiantuntemusta ja näkemystä päätöksentekoon, tietoa tuntemattomista markkinoista sekä rajallisten myyntiresurssien vapauttaminen. Konsultin valinnassa korostuvat referenssit ja näytöt, konsultin henkilökohtainen asiantuntemus, kansainväliset kyvykkyydet sekä vuorovaikutuksen merkitys. Jatkotutkimusehdotuksina esitetään konkreettisia toimenpiteitä, kuten myyntiorganisaation sisäisen tarvekartoituksen systemaattista toteuttamista ja kenttäpalautteen integroimista päätöksentekoon. Lisäksi esitetään tutkimusta konsultoinnin taloudellisten vaikutusten systemaattisemmasta mittaamisesta sekä sen pitkäaikaisvaikutusten arvioinnista organisaatioiden suorituskyvyssä.
first_indexed 2024-04-19T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4ntymaa, Samuel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-19T07:11:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-19T07:11:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94389", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Myynti on olennainen osa yritysten liiketoimintaa, sill\u00e4 se mahdollistaa taloudellisen vaihdon ja on keskeinen tekij\u00e4 liiketoiminnan menestyksess\u00e4. Pysy\u00e4kseen kilpailukykyisin\u00e4, yritysten on jatkuvasti kehitett\u00e4v\u00e4 myynti\u00e4\u00e4n ja vastattava myyntiorganisaatioihin vaikuttaviin ymp\u00e4rist\u00f6muutoksiin. Myynnin konsultoinnilla on rooli t\u00e4ss\u00e4 kehitysty\u00f6ss\u00e4. Myyntiin ja myynnin konsultointiin liittyv\u00e4lle tutkimukselle on tarve. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on syvent\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten suomalaisyritysten myyntijohto hahmottaa myyntifunktion kehitystarpeet ja konsultoinnin tarpeen t\u00e4ss\u00e4 myynnin kehitt\u00e4mises-s\u00e4. Tutkimus perustuu laadulliseen l\u00e4hestymistapaan, ja aineisto ker\u00e4ttiin teemahaastatteluilla kahdeksalta myyntijohtajalta eri organisaatioista vuoden 2023 loppupuolella. Tietoperusta rakentuu suomen- ja englanninkielisist\u00e4 artikkeleista, bisneskirjallisuudesta, raporteista ja verkkoaineistoista.\r\n\r\nTutkimustulokset korostavat myynnin kehitystarpeiden liittyv\u00e4n p\u00e4\u00e4asiassa myyntiprosessin parantamiseen, sis\u00e4isen oppimisen jakamiseen sek\u00e4 siirtymiseen tuotemyynnist\u00e4 kohti ratkaisu- tai palvelumyynti\u00e4. Priorisoinnissa korostuvat organisaation strategia, takaisinmaksuaika ja markkinaolosuhteet. Konsultoinnin k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ohjaa tarve hankkia ulkopuolista asiantuntemusta ja n\u00e4kemyst\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon, tietoa tuntemattomista markkinoista sek\u00e4 rajallisten myyntiresurssien vapauttaminen. Konsultin valinnassa korostuvat referenssit ja n\u00e4yt\u00f6t, konsultin henkil\u00f6kohtainen asiantuntemus, kansainv\u00e4liset kyvykkyydet sek\u00e4 vuorovaikutuksen merkitys.\r\n\r\nJatkotutkimusehdotuksina esitet\u00e4\u00e4n konkreettisia toimenpiteit\u00e4, kuten myyntiorganisaation sis\u00e4isen tarvekartoituksen systemaattista toteuttamista ja kentt\u00e4palautteen integroimista p\u00e4\u00e4t\u00f6ksentekoon. Lis\u00e4ksi esitet\u00e4\u00e4n tutkimusta konsultoinnin taloudellisten vaikutusten systemaattisemmasta mittaamisesta sek\u00e4 sen pitk\u00e4aikaisvaikutusten arvioinnista organisaatioiden suorituskyvyss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-04-19T07:11:37Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-19T07:11:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksiss\u00e4 ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404193008", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtamisen opintosuunta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Specialisation in Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94389
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:03Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f1af00e-c2f2-4d5e-98fd-484240c2e3cf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404193008.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäntymaa, Samuel Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet Johtamisen opintosuunta Specialisation in Management and Leadership
title Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet
title_full Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet
title_fullStr Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet
title_full_unstemmed Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet
title_short Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet
title_sort myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet
title_txtP Myynnin kehitystarpeiden priorisointi suomalaisissa keskisuurissa yrityksissä ja myynnin konsultoinnin ostoperusteet
topic Johtamisen opintosuunta Specialisation in Management and Leadership
topic_facet Johtamisen opintosuunta Specialisation in Management and Leadership
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94389 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404193008
work_keys_str_mv AT mäntymaasamuel myynninkehitystarpeidenpriorisointisuomalaisissakeskisuurissayrityksissäjamyynnin