Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä

Oppimiskokemuksen suunnittelu (engl. Learning Experience design, LXD) on viime aikoina yleistynyt, mikä viittaa siihen, että yksilön oppimiskokemuksen tutkimukselle on sekä kysyntää että tarvetta. Tämä opinnäytetyö keskittyy selvittämään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen (PRISMA) avulla digitaal...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kaipainen, Millastiina
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94369
_version_ 1828193029604769792
author Kaipainen, Millastiina
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kaipainen, Millastiina Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kaipainen, Millastiina Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kaipainen, Millastiina
datasource_str_mv jyx
description Oppimiskokemuksen suunnittelu (engl. Learning Experience design, LXD) on viime aikoina yleistynyt, mikä viittaa siihen, että yksilön oppimiskokemuksen tutkimukselle on sekä kysyntää että tarvetta. Tämä opinnäytetyö keskittyy selvittämään systemaattisen kirjallisuuskatsauksen (PRISMA) avulla digitaalisten oppimisympäristöjen oppimiskokemusten suunnittelun prosesseja ja suunnitteluperiaatteita. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia sitä, millaisia ohjeistuksia, heuristiikkoja ja prinsiippejä oppimiskokemuksen suunnitteluun on käytetty, ja syventää tietoutta suunnitteluprosessien pohjalta löytyvistä menetelmistä ja prosessimalleista. Tietokantahaut tehtiin 30.11.2023 IEEE Xplore Digital Library, Taylor & Francis Online, ProQuest education database, Psychology database, Spring- erLink, Wiley, ACM digital library ja Elsevier -tietokantoihin. Toinen hakukierros suoritettiin 25.2.2024 JYKDOK tietokannasta. Lisäksi artikkelien etsimisessä käytettiin “lumipallotekniikkaa”. Kirjallisuuskatsaukseen sisällytettiin yhdeksän tutkimusta. Katsaukseen sisällytettiin tutkimukset, jotka sisälsivät sekä digitaalisen oppimisympäristön että kytköksen joko oppimiskokemuksen suunnitteluun tai käyttäjäkokemuksen suunnitteluun. Näiden kahden kriteerin lisäksi painotettiin suunnitteluprosesseja. Artikkelien prosesseja yhdisti iteratiivinen luonne sekä kattavat menetelmät. Menetelmiksi oli tyypillisimmin valikoituneet käyttäjäkokemussuunnittelun menetelmät. Sen sijaan oppimistavoitteisiin tai niiden saavuttamiseen ei kiinnitetty monessakaan artikkelissa huomiota. Tämä saattaa johtua siitä, että aihe meni monen artikkelin aiheen ulkopuolelle. Oppimistavoitteiden ja oppimiskokemuksen suunnittelu voisi toimia siis potentiaalisena jatkotutkimuskohteena. Kirjallisuuskatsauksella on myös rajoitteensa: kirjallisuuskatsausta toteutti vain yksi arvioija, joka puolestaan saattaa vaikuttaa aineiston kattavuuteen ja laajuuteen. Lisäksi tutkimukseen valikoitui vain yhdeksän tutkimusta, joka viittaa siihen, että tietokantahaut olivat joko puutteellisia tai aiheesta ei ole vielä tehty paljoa tutkimusta. Learning Experience Design (LXD) has become more notable and common, which suggests that there is both a demand and need for studying and improvement of the individual’s learning experience and learning experience design in general. The current study investigates design processes and design principles for designing Learning Experiences for digital learning environments with the help of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). The main goal of the study is to gather guidelines, heuristics and design principles that are used in learning experience design processes in addition to deepen the knowledge of methodological perspectives that underlie the LXD processes. The initial searches were made 30.11.2023 from IEEE Xplore Digital Library, Taylor & Francis Online, ProQuest education database, Psychology database, SpringerLink, Wiley, ACM digital library and Elsevier. Secondary searches were made 28.2.2024 to JYKDOK. Also, “the snowball” -technique was used. The present study consists of 9 studies, and these were analyzed with deductive content analysis. The chosen studies included both a digital learning environment and a connection to either Learning Experience Design or User Experience Design. The Learning Experience Design processes of the chosen studies were similar in the sense of their iterative nature. Methodology-wise, the methods were taken typically from User Experience Design. Interestingly learning objectives or the learning itself were not within the studies’ scope. Therefore, future studies could extend the study of Learning Experience Design and it processes towards learning objectives and learning. Lastly, the present study has also its limitations. The literature review was conducted by one reviewer, which might have implications to extend and coverage of the studies. In addition, only nine studies met the inclusion criteria and were selected for the review. This might be a sign of inadequate search terms or a sign of an emerging topic that has not much coverage yet.
first_indexed 2024-04-18T20:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvennoinen, Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mononen, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kaipainen, Millastiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-18T06:04:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-18T06:04:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94369", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimiskokemuksen suunnittelu (engl. Learning Experience design, LXD) on\nviime aikoina yleistynyt, mik\u00e4 viittaa siihen, ett\u00e4 yksil\u00f6n oppimiskokemuksen\ntutkimukselle on sek\u00e4 kysynt\u00e4\u00e4 ett\u00e4 tarvetta. T\u00e4m\u00e4 opinn\u00e4ytety\u00f6 keskittyy\nselvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n systemaattisen kirjallisuuskatsauksen (PRISMA) avulla\ndigitaalisten oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen oppimiskokemusten suunnittelun prosesseja\nja suunnitteluperiaatteita. Opinn\u00e4ytety\u00f6n tarkoituksena on tutkia sit\u00e4, millaisia\nohjeistuksia, heuristiikkoja ja prinsiippej\u00e4 oppimiskokemuksen suunnitteluun\non k\u00e4ytetty, ja syvent\u00e4\u00e4 tietoutta suunnitteluprosessien pohjalta l\u00f6ytyvist\u00e4\nmenetelmist\u00e4 ja prosessimalleista.\nTietokantahaut tehtiin 30.11.2023 IEEE Xplore Digital Library, Taylor &\nFrancis Online, ProQuest education database, Psychology database, Spring-\nerLink, Wiley, ACM digital library ja Elsevier -tietokantoihin. Toinen hakukierros suoritettiin 25.2.2024 JYKDOK tietokannasta. Lis\u00e4ksi artikkelien etsimisess\u00e4\nk\u00e4ytettiin \u201clumipallotekniikkaa\u201d. Kirjallisuuskatsaukseen sis\u00e4llytettiin yhdeks\u00e4n\ntutkimusta. Katsaukseen sis\u00e4llytettiin tutkimukset, jotka sis\u00e4lsiv\u00e4t sek\u00e4 digitaalisen oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ett\u00e4 kytk\u00f6ksen joko oppimiskokemuksen suunnitteluun tai k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen suunnitteluun. N\u00e4iden kahden kriteerin lis\u00e4ksi\npainotettiin suunnitteluprosesseja.\nArtikkelien prosesseja yhdisti iteratiivinen luonne sek\u00e4 kattavat menetelm\u00e4t. Menetelmiksi oli tyypillisimmin valikoituneet k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemussuunnittelun menetelm\u00e4t. Sen sijaan oppimistavoitteisiin tai niiden saavuttamiseen ei kiinnitetty monessakaan artikkelissa huomiota. T\u00e4m\u00e4 saattaa johtua siit\u00e4, ett\u00e4 aihe\nmeni monen artikkelin aiheen ulkopuolelle. Oppimistavoitteiden ja oppimiskokemuksen suunnittelu voisi toimia siis potentiaalisena jatkotutkimuskohteena.\nKirjallisuuskatsauksella on my\u00f6s rajoitteensa: kirjallisuuskatsausta toteutti vain\nyksi arvioija, joka puolestaan saattaa vaikuttaa aineiston kattavuuteen ja laajuuteen. Lis\u00e4ksi tutkimukseen valikoitui vain yhdeks\u00e4n tutkimusta, joka viittaa siihen, ett\u00e4 tietokantahaut olivat joko puutteellisia tai aiheesta ei ole viel\u00e4 tehty paljoa tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Learning Experience Design (LXD) has become more notable and common,\nwhich suggests that there is both a demand and need for studying and improvement of the individual\u2019s learning experience and learning experience design in\ngeneral. The current study investigates design processes and design principles\nfor designing Learning Experiences for digital learning environments with the\nhelp of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses\n(PRISMA). The main goal of the study is to gather guidelines, heuristics and design principles that are used in learning experience design processes in addition\nto deepen the knowledge of methodological perspectives that underlie the LXD\nprocesses.\nThe initial searches were made 30.11.2023 from IEEE Xplore Digital Library,\nTaylor & Francis Online, ProQuest education database, Psychology database,\nSpringerLink, Wiley, ACM digital library and Elsevier. Secondary searches were\nmade 28.2.2024 to JYKDOK. Also, \u201cthe snowball\u201d -technique was used. The present study consists of 9 studies, and these were analyzed with deductive content\nanalysis. The chosen studies included both a digital learning environment and a\nconnection to either Learning Experience Design or User Experience Design.\nThe Learning Experience Design processes of the chosen studies were similar in the sense of their iterative nature. Methodology-wise, the methods were\ntaken typically from User Experience Design. Interestingly learning objectives or\nthe learning itself were not within the studies\u2019 scope. Therefore, future studies\ncould extend the study of Learning Experience Design and it processes towards\nlearning objectives and learning. Lastly, the present study has also its limitations.\nThe literature review was conducted by one reviewer, which might have implications to extend and coverage of the studies. In addition, only nine studies met\nthe inclusion criteria and were selected for the review. This might be a sign of\ninadequate search terms or a sign of an emerging topic that has not much coverage yet.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-18T06:04:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-18T06:04:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiskokemuksen suunnittelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "LXD", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "prosessi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "digitaalinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "PRISMA", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa k\u00e4ytetyist\u00e4 prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404182986", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Cognitive Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kognitiotiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systemaattiset kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94369
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:37Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c8bd80d4-0d8f-4e02-9974-339b695dcc03\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404182986.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kaipainen, Millastiina Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä oppimiskokemuksen suunnittelu LXD prosessi digitaalinen oppimisympäristö PRISMA Cognitive Science Kognitiotiede 601 oppimisympäristö systemaattiset kirjallisuuskatsaukset
title Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä
title_full Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä
title_fullStr Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä
title_full_unstemmed Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä
title_short Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä
title_sort systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista suunnitteluperiaatteista ja menetelmistä
title_txtP Systemaattinen kirjallisuuskatsaus oppimiskokemuksen muotoiluprosesseissa käytetyistä prosesseista, suunnitteluperiaatteista ja -menetelmistä
topic oppimiskokemuksen suunnittelu LXD prosessi digitaalinen oppimisympäristö PRISMA Cognitive Science Kognitiotiede 601 oppimisympäristö systemaattiset kirjallisuuskatsaukset
topic_facet 601 Cognitive Science Kognitiotiede LXD PRISMA digitaalinen oppimisympäristö oppimiskokemuksen suunnittelu oppimisympäristö prosessi systemaattiset kirjallisuuskatsaukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94369 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404182986
work_keys_str_mv AT kaipainenmillastiina systemaattinenkirjallisuuskatsausoppimiskokemuksenmuotoiluprosesseissakäyte