“Mutta kun pitäisi...“ merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiset asiat muodostuvat merkityksellisiksi 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla, missä tilanteissa ja ympäristöissä kielteinen liikunta-asenne syntyy sekä tarkastella, miten teoreettisesti kielteisen liikunta-asenteen synty...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pulkkinen, Maria, Räikkönen, Katja
Other Authors: Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntatieteellinen tiedekunta, Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94367
_version_ 1826225778235277312
author Pulkkinen, Maria Räikkönen, Katja
author2 Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Pulkkinen, Maria Räikkönen, Katja Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Pulkkinen, Maria Räikkönen, Katja Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntatieteellinen tiedekunta Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Pulkkinen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaiset asiat muodostuvat merkityksellisiksi 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla, missä tilanteissa ja ympäristöissä kielteinen liikunta-asenne syntyy sekä tarkastella, miten teoreettisesti kielteisen liikunta-asenteen syntyminen voitaisiin välttää. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena aineistolähtöisen sisällönanalyysin lähtökohdista käsin. Teoreettinen viitekehys nojaa aineistosta nouseviin teemoihin. Työssä käytettiin tutkimusmenetelminä teemoittelua, luokittelua ja aineiston rikkauden innoittamana myös narratiivista menetelmää, jossa kolmen mallitarinan kautta kuvattiin kolmen tyypillisen “liikunnanvihaajan” tarina. Aineistona toimi 54:n naisen haastattelut, jotka olivat iältään 30-50-vuotiaita. Haastatteluista 52 oli kirjallisia sähköisessä muodossa annettuja ja kaksi kasvokkain tapahtuvaa haastattelua. Kielteisen liikunta-asenteen synnyssä merkityksellisiksi tekijöiksi nousivat koulun liikuntakulttuuri, negatiiviset kokemukset ja heikko minäpystyvyys, yhteiskuntaan ja resursseihin liittyvät asiat sekä fyysiset rajoitteet. Kielteinen liikunta-asenne syntyi varsin moninaisissa tilanteissa, esimerkiksi nolostumisen ja epäonnistumisen hetkissä sekä auktoriteettiasemassa olevan negatiivisen käytöksen myötävaikutuksesta. Kielteisen liikunta-asenteen synnyssä otollisia ympäristöjä olivat koulu, koti, vapaa-ajan harrastustoiminta sekä sosiaalinen media. Teoreettisesti tarkasteltuna kielteinen liikunta-asenne pystyttäisiin ehkäisemään lisäämällä positiivista huomiota niin koulussa kuin kotona, monipuolistamalla liikuntamahdollisuuksia, perheen valinnoilla, huomioimalla yksilölliset tarpeet, vähentämällä suorituskeskeisyyttä, kehittämällä opettajan osaamista ja ehkäisemällä kiusaamista. Asenteiden muodostumiseen vaikuttivat myös yhteiskunnalliset normit ja hyveet. Teoreettinen viitekehys nostaa esiin kulttuurilliset asenteet naisen kehoa ja käytöstä kohtaan, joiden voidaan todeta olevan vaikuttamassa naisten pystyvyyden kokemuksiin ja sitä kautta liikkumiseen. Tutkimus kuvastaa tämän hetken yhteiskunnan normeja sekä monen suusta kuuluvan “Mutta kun pitäisi..”-ajattelun taustatekijöitä. Tiedossamme on enemmän kuin koskaan apukeinoja siitä, miten voida hyvin. Kansamme voi kuitenkin jatkuvasti huonommin. Lisäämällä ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka vaikuttavat kielteisen liikunta-asenteen muodostumiseen, voimme olla ennaltaehkäisemässä kielteisen suhtautumisen syntymistä liikuntaa kohtaan. Ymmärryksen lisäämisen kautta voimme olla vaikuttamassa niin kansanterveyteen kuin myös välillisesti liikkumattomuudesta aiheutuvien kustannusten pienenemiseen - mikäli kielteisen liikunta-asenteen omaava on samalla myös vähän liikkuva. The aim of this study was to find out what issues are relevant for negative physical activity attitudes among women aged 30-50, in which situations and environments negative physical activity attitudes arise, and to examine how negative physical activity attitudes could theoretically be avoided. The research was carried out as a qualitative study based on the principles of data-driven content analysis. The theoretical framework is based on themes emerging from the data. The research methods used were thematisation, classification and, inspired by the richness of the data, the narrative method, in which the stories of three typical "exercise haters" were described through three model stories. The data were based on interviews with 54 women. Aged between 30 and 50 years. Of the interviews, 52 were written electronic interviews and two were face-to-face interviews. The school sports culture, negative experiences and low self-esteem, social and resource-related issues and physical constraints were identified as important factors in the development of negative attitudes towards physical activity. Negative attitudes towards physical activity arose in a wide variety of situations, including moments of embarrassment and failure, and negative behaviour in positions of authority. School, home, leisure activities and social media were conducive environments for the development of negative attitudes towards physical activity. Theoretically, negative physical activity attitudes could be prevented by increasing positive attention at school and at home, diversifying physical activity opportunities, family choices, taking into account individual needs, reducing performance orientation, developing teacher skills and preventing bullying. Attitudes were also shaped by social norms and virtues. The theoretical framework highlights cultural attitudes towards women's bodies and behaviour, which can be seen to influence women's experiences of capability and thus mobility. The study reflects the norms of today's society and the underlying factors behind the "But you should..."- mentality that many people have. More than ever, we know how to feel well. Yet our nation is constantly feeling worse. By increasing our understanding of the factors that contribute to negative attitudes towards physical activity, we can help prevent negative attitudes towards physical activity. By increasing understanding, we can contribute both to public health and indirectly reduce the costs of physical inactivity.
first_indexed 2024-04-18T20:00:54Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pulkkinen, Maria", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "R\u00e4ikk\u00f6nen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-18T05:58:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-18T05:58:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94367", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaiset asiat muodostuvat merkityksellisiksi 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla, miss\u00e4 tilanteissa ja ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 kielteinen liikunta-asenne syntyy sek\u00e4 tarkastella, miten teoreettisesti kielteisen liikunta-asenteen syntyminen voitaisiin v\u00e4ltt\u00e4\u00e4. \n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin l\u00e4ht\u00f6kohdista k\u00e4sin. Teoreettinen viitekehys nojaa aineistosta nouseviin teemoihin. Ty\u00f6ss\u00e4 k\u00e4ytettiin tutkimusmenetelmin\u00e4 teemoittelua, luokittelua ja aineiston rikkauden innoittamana my\u00f6s narratiivista menetelm\u00e4\u00e4, jossa kolmen mallitarinan kautta kuvattiin kolmen tyypillisen \u201cliikunnanvihaajan\u201d tarina. Aineistona toimi 54:n naisen haastattelut, jotka olivat i\u00e4lt\u00e4\u00e4n 30-50-vuotiaita. Haastatteluista 52 oli kirjallisia s\u00e4hk\u00f6isess\u00e4 muodossa annettuja ja kaksi kasvokkain tapahtuvaa haastattelua.\n\nKielteisen liikunta-asenteen synnyss\u00e4 merkityksellisiksi tekij\u00f6iksi nousivat koulun liikuntakulttuuri, negatiiviset kokemukset ja heikko min\u00e4pystyvyys, yhteiskuntaan ja resursseihin liittyv\u00e4t asiat sek\u00e4 fyysiset rajoitteet. Kielteinen liikunta-asenne syntyi varsin moninaisissa tilanteissa, esimerkiksi nolostumisen ja ep\u00e4onnistumisen hetkiss\u00e4 sek\u00e4 auktoriteettiasemassa olevan negatiivisen k\u00e4yt\u00f6ksen my\u00f6t\u00e4vaikutuksesta. Kielteisen liikunta-asenteen synnyss\u00e4 otollisia ymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 olivat koulu, koti, vapaa-ajan harrastustoiminta sek\u00e4 sosiaalinen media. Teoreettisesti tarkasteltuna kielteinen liikunta-asenne pystytt\u00e4isiin ehk\u00e4isem\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 positiivista huomiota niin koulussa kuin kotona, monipuolistamalla liikuntamahdollisuuksia, perheen valinnoilla, huomioimalla yksil\u00f6lliset tarpeet, v\u00e4hent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 suorituskeskeisyytt\u00e4, kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 opettajan osaamista ja ehk\u00e4isem\u00e4ll\u00e4 kiusaamista. Asenteiden muodostumiseen vaikuttivat my\u00f6s yhteiskunnalliset normit ja hyveet. Teoreettinen viitekehys nostaa esiin kulttuurilliset asenteet naisen kehoa ja k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 kohtaan, joiden voidaan todeta olevan vaikuttamassa naisten pystyvyyden kokemuksiin ja sit\u00e4 kautta liikkumiseen. \n\nTutkimus kuvastaa t\u00e4m\u00e4n hetken yhteiskunnan normeja sek\u00e4 monen suusta kuuluvan \u201cMutta kun pit\u00e4isi..\u201d-ajattelun taustatekij\u00f6it\u00e4. Tiedossamme on enemm\u00e4n kuin koskaan apukeinoja siit\u00e4, miten voida hyvin. Kansamme voi kuitenkin jatkuvasti huonommin. Lis\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 niist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4, jotka vaikuttavat kielteisen liikunta-asenteen muodostumiseen, voimme olla ennaltaehk\u00e4isem\u00e4ss\u00e4 kielteisen suhtautumisen syntymist\u00e4 liikuntaa kohtaan. Ymm\u00e4rryksen lis\u00e4\u00e4misen kautta voimme olla vaikuttamassa niin kansanterveyteen kuin my\u00f6s v\u00e4lillisesti liikkumattomuudesta aiheutuvien kustannusten pienenemiseen - mik\u00e4li kielteisen liikunta-asenteen omaava on samalla my\u00f6s v\u00e4h\u00e4n liikkuva.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to find out what issues are relevant for negative physical activity attitudes among women aged 30-50, in which situations and environments negative physical activity attitudes arise, and to examine how negative physical activity attitudes could theoretically be avoided. \n\nThe research was carried out as a qualitative study based on the principles of data-driven content analysis. The theoretical framework is based on themes emerging from the data. The research methods used were thematisation, classification and, inspired by the richness of the data, the narrative method, in which the stories of three typical \"exercise haters\" were described through three model stories. The data were based on interviews with 54 women. Aged between 30 and 50 years. Of the interviews, 52 were written electronic interviews and two were face-to-face interviews.\n\nThe school sports culture, negative experiences and low self-esteem, social and resource-related issues and physical constraints were identified as important factors in the development of negative attitudes towards physical activity. Negative attitudes towards physical activity arose in a wide variety of situations, including moments of embarrassment and failure, and negative behaviour in positions of authority. School, home, leisure activities and social media were conducive environments for the development of negative attitudes towards physical activity. Theoretically, negative physical activity attitudes could be prevented by increasing positive attention at school and at home, diversifying physical activity opportunities, family choices, taking into account individual needs, reducing performance orientation, developing teacher skills and preventing bullying. Attitudes were also shaped by social norms and virtues. The theoretical framework highlights cultural attitudes towards women's bodies and behaviour, which can be seen to influence women's experiences of capability and thus mobility.\n\nThe study reflects the norms of today's society and the underlying factors behind the \"But you should...\"- mentality that many people have. More than ever, we know how to feel well. Yet our nation is constantly feeling worse. By increasing our understanding of the factors that contribute to negative attitudes towards physical activity, we can help prevent negative attitudes towards physical activity. By increasing understanding, we can contribute both to public health and indirectly reduce the costs of physical inactivity.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-18T05:58:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-18T05:58:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cMutta kun pit\u00e4isi\u2026\u201c : merkitykselliset tekij\u00e4t 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404182984", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asennemuutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "normit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakulttuuri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "naiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruumiillisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94367
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:14Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b1581dbf-1d51-4d51-86ef-dd0b1e44941d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404182984.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pulkkinen, Maria Räikkönen, Katja “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 asennemuutos normit liikunta asenteet koululiikunta liikuntakulttuuri kokemukset naiset ruumiillisuus
title “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla
title_full “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla
title_fullStr “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla
title_full_unstemmed “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla
title_short “Mutta kun pitäisi...“
title_sort mutta kun pitäisi merkitykselliset tekijät 30 50 vuotiaiden naisten kielteisen liikunta asenteen taustalla
title_sub merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla
title_txtP “Mutta kun pitäisi...“ : merkitykselliset tekijät 30-50-vuotiaiden naisten kielteisen liikunta-asenteen taustalla
topic Physical Education Teacher Education Liikuntapedagogiikka 502 asennemuutos normit liikunta asenteet koululiikunta liikuntakulttuuri kokemukset naiset ruumiillisuus
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education asennemuutos asenteet kokemukset koululiikunta liikunta liikuntakulttuuri naiset normit ruumiillisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94367 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404182984
work_keys_str_mv AT pulkkinenmaria muttakunpitäisimerkityksellisettekijät3050vuotiaidennaistenkielteisenliikuntaasen