”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia

Tutkielman tausta on kouluakäymättömyyden ilmiössä. Koulupoissaolot ovat yleistyneet ja koulunkäyntiin liittyvät haasteet ovat lisääntyneet. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi nuoren hyvinvointiin ja tulevaisuuden kehityskulkuihin. Ilmiötä on alettu tarkastelemaan sosioekologisia järjestelmäkehyksiä h...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Mannermaa, Elina
Muut tekijät: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94332
_version_ 1828193029580652544
author Mannermaa, Elina
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mannermaa, Elina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mannermaa, Elina Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mannermaa, Elina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tausta on kouluakäymättömyyden ilmiössä. Koulupoissaolot ovat yleistyneet ja koulunkäyntiin liittyvät haasteet ovat lisääntyneet. Tämä voi vaikuttaa merkittävästi nuoren hyvinvointiin ja tulevaisuuden kehityskulkuihin. Ilmiötä on alettu tarkastelemaan sosioekologisia järjestelmäkehyksiä hyödyntäen. Tutkimuksen tarkoitus oli arvioida yhden kouluakäymättömyyteen puuttumisen toimintamallin käytänteiden toimivuutta ja kehittämistarpeita. Lisäksi tutkimusaineistosta haettiin viitteitä toimintaan liittyvien ominaisuuksien vaikutuksesta oppilaiden (koulu)hyvinvointiin ja koulunkäyntiin. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun muodossa sähköisenä lomakekyselynä. Vastaajaryhmänä oli toiminnassa mukana oleva verkosto. Kyselyyn vastasi 22 henkilöä (arviolta 2/3). Likert-asteikolliset kysymykset analysoitiin lukumäärällisiä jakaumia tarkastellen. Avoimet vastaukset analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä teemoittelua hyödyntäen. Toimintamallin käytänteet arvioitiin valtaosin toimiviksi. Puutteita ja kehittämisen tarvetta koettiin olevan kotikoulujen ja ryhmän välisessä tiedonsiirron käytänteissä ja opetus- ja arviointiyhteistyökäytänteissä. Toiminta koettiin vallitsevasti nuoren hyvinvointia ja koulukäyntiä edistäväksi sillä edellytyksellä, että nuori ja hänen perheensä pystyivät sitoutumaan toimintaan. Ennalta ehkäisevät, kouluun kiinnittymistä vahvistavat toimet, varhainen systemaattinen poissaoloihin puuttuminen sekä monipuolisia interventioita mahdollistavat resurssit ovat keskeisessä asemassa kouluakäymättömyyden ongelman ratkaisemisessa ja muuttamisessa.
first_indexed 2024-04-17T20:06:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mannermaa, Elina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-17T05:42:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-17T05:42:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94332", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tausta on kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden ilmi\u00f6ss\u00e4. Koulupoissaolot ovat yleistyneet ja koulunk\u00e4yntiin liittyv\u00e4t haasteet ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet. T\u00e4m\u00e4 voi vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti nuoren hyvinvointiin ja tulevaisuuden kehityskulkuihin. Ilmi\u00f6t\u00e4 on alettu tarkastelemaan sosioekologisia j\u00e4rjestelm\u00e4kehyksi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksen tarkoitus oli arvioida yhden kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen puuttumisen toimintamallin k\u00e4yt\u00e4nteiden toimivuutta ja kehitt\u00e4mistarpeita. Lis\u00e4ksi tutkimusaineistosta haettiin viitteit\u00e4 toimintaan liittyvien ominaisuuksien vaikutuksesta oppilaiden (koulu)hyvinvointiin ja koulunk\u00e4yntiin.\n\tTutkimus toteutettiin puolistrukturoidun haastattelun muodossa s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 lomakekyselyn\u00e4. Vastaajaryhm\u00e4n\u00e4 oli toiminnassa mukana oleva verkosto. Kyselyyn vastasi 22 henkil\u00f6\u00e4 (arviolta 2/3). Likert-asteikolliset kysymykset analysoitiin lukum\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 jakaumia tarkastellen. Avoimet vastaukset analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 teemoittelua hy\u00f6dynt\u00e4en. \nToimintamallin k\u00e4yt\u00e4nteet arvioitiin valtaosin toimiviksi. Puutteita ja kehitt\u00e4misen tarvetta koettiin olevan kotikoulujen ja ryhm\u00e4n v\u00e4lisess\u00e4 tiedonsiirron k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4 ja opetus- ja arviointiyhteisty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4. Toiminta koettiin vallitsevasti nuoren hyvinvointia ja kouluk\u00e4ynti\u00e4 edist\u00e4v\u00e4ksi sill\u00e4 edellytyksell\u00e4, ett\u00e4 nuori ja h\u00e4nen perheens\u00e4 pystyiv\u00e4t sitoutumaan toimintaan. \nEnnalta ehk\u00e4isev\u00e4t, kouluun kiinnittymist\u00e4 vahvistavat toimet, varhainen systemaattinen poissaoloihin puuttuminen sek\u00e4 monipuolisia interventioita mahdollistavat resurssit ovat keskeisess\u00e4 asemassa kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyden ongelman ratkaisemisessa ja muuttamisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-17T05:42:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-17T05:42:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "(koulu)hyvinvointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dIlman t\u00e4t\u00e4 nuori ei todenn\u00e4k\u00f6isesti olisi pystynyt koulunk\u00e4yntiin.\u201d : kouluak\u00e4ym\u00e4tt\u00f6myyteen puuttumisen mallin arviointia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404172951", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interventio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintamallit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94332
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:13Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0966611-b939-4c03-a39c-2972b4335412\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404172951.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mannermaa, Elina ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia kouluakäymättömyys (koulu)hyvinvointi Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 interventio koulut arviointi oppilaat toimintamallit koulunkäynti hyvinvointi
title ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
title_full ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
title_fullStr ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
title_full_unstemmed ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
title_short ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.”
title_sort ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
title_sub kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
title_txtP ”Ilman tätä nuori ei todennäköisesti olisi pystynyt koulunkäyntiin.” : kouluakäymättömyyteen puuttumisen mallin arviointia
topic kouluakäymättömyys (koulu)hyvinvointi Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma 1031 interventio koulut arviointi oppilaat toimintamallit koulunkäynti hyvinvointi
topic_facet (koulu)hyvinvointi 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma arviointi hyvinvointi interventio kouluakäymättömyys koulunkäynti koulut oppilaat toimintamallit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94332 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404172951
work_keys_str_mv AT mannermaaelina ilmantätänuorieitodennäköisestiolisipystynytkoulunkäyntiinkouluakäymättömyyteenpu