Opettaja-oppilassuhteen yhteys oppilaan aritmeettisiin taitoihin ja matemaattiseen minäkäsitykseen perusopetuksen 6. luokalla

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen yhteyttä oppilaan aritmeettisiin taitoihin sekä oppilaan matemaattisen minäkäsityksen yhteyttä opettaja-oppilassuhteeseen perusopetuksen 6. luokalla. Samalla kontrolloitiin myös sukupuolen yhteys opettaja-oppilassuhteen laatuun. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tuhkanen, Minna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94314
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettaja-oppilassuhteen yhteyttä oppilaan aritmeettisiin taitoihin sekä oppilaan matemaattisen minäkäsityksen yhteyttä opettaja-oppilassuhteeseen perusopetuksen 6. luokalla. Samalla kontrolloitiin myös sukupuolen yhteys opettaja-oppilassuhteen laatuun. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän opettaja-oppilassuhteessa oli opettajan arvioimia konflikteja, sitä heikompia olivat oppilaan aritmeettiset taidot. Lisäksi havaittiin, että oppilaan matemaattisen minäkäsityksen ollessa vahvempi, oli opettaja-oppilassuhteessa enemmän lämpimyyttä. Opettajat arvioivat enemmän konflikteja poikien kuin tyttöjen kanssa opettaja-oppilassuhteissaan.