Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa

Tässä maisterintutkielmassa puolustettiin klassista tiedon määritelmää eli tietoa totena uskomuksena sitä vastaan esitetyltä niin kutsutulta Gettier-kritiikiltä. Aluksi tutkielmassa selvitettiin klassisen tiedon määritelmän kestävyyden kannalta keskeiseksi koetun Gettier-kritiikin nykykeskustelun fi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Liukkonen, Santeri
Muut tekijät: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Department of Social Sciences and Philosophy, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94310
_version_ 1826225788523905024
author Liukkonen, Santeri
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Liukkonen, Santeri Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Liukkonen, Santeri Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Department of Social Sciences and Philosophy Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Liukkonen, Santeri
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa puolustettiin klassista tiedon määritelmää eli tietoa totena uskomuksena sitä vastaan esitetyltä niin kutsutulta Gettier-kritiikiltä. Aluksi tutkielmassa selvitettiin klassisen tiedon määritelmän kestävyyden kannalta keskeiseksi koetun Gettier-kritiikin nykykeskustelun filosofianhistoriallista taustaa, sekä artikuloitiin, mistä Gettier-tapauksissa on kyse. Tämän jälkeen tutkittiin Gettier-tapauksia koskevia intuitioitamme, joiden mukaan niin kutsutuissa Gettier-tapauksissa ei ole kyse tiedosta. Tutkielmassa esitettiin kaksi pääargumenttia, jotka osoittivat, että Gettier-tapauksissa on kuitenkin klassisen tiedon määritelmän sijaan merkittäviä ongelmia. Näiden kahden argumentin mukaan Gettier-tapauksiin sisältyy 1) tiedon kanssa yhteensopimatonta sattumaa tai hyvää onnea sekä 2) niiden keskeinen argumentatiivinen pohja perustuu semanttiselle virheelle, joka nojaa luonnollisen kielen epämääräisyyteen. Yhdessä nämä kaksi argumenttia merkitsivät, että toisin kuin filosofisessa nykykeskustelussa on aiemmin esitetty, Gettier-tapaukset eivät kykene kumoamaan klassista tiedon määritelmää kestävänä filosofisena tiedon analyysina. Tutkielman lopussa tutkittiin vielä klassisen tiedon määritelmän kestävyyttä filosofisena teoriana suhteessa neljään kriteeriin, jotka olivat 1) teoriaa vastaan esitetyt vastaesimerkit, 2) teoreettiset seuraukset, 3) teoreettinen merkittävyys ja 4) yksinkertaisuus. Osoittautui, että klassinen tiedon määritelmä vaikuttaa kestävältä tiedon määritelmältä myös irrallaan Gettier-tapauksista näiden kriteerien valossa. Tutkielmassa esitetystä kahdesta pääargumentista sekä klassisen tiedon määritelmän filosofisesta kestävyydestä päätellen todettiin, että klassista tiedon määritelmää voidaan pitää kestävänä tiedon analyysinä, hyödyllisenä ja toimivana aktuaalisena tiedon määritelmänä sekä filosofisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävänä teoriana tiedon luonteesta. This master's thesis defends the classical definition of knowledge as justified true belief against the so-called Gettier counterexamples. The thesis begins by examining the historical and philosophical background of the Gettier critique, which is considered central to the validity of the classical definition of knowledge. Additionally, it articulates what the Gettier cases aim to show in regards to the justified true belief analysis. Subsequently, the thesis explores our intuitions about Gettier cases, according to which these cases do not involve knowledge. The thesis presents two main arguments that demonstrate that Gettier cases have significant problems of its own. According to these two arguments, Gettier cases involve 1) coincidence or luck that is incompatible with knowledge and 2) their central argumentative basis rests on a semantic error that relies on the ambiguousness of natural language. Together, these two arguments mean that, contrary to previous claims in philosophical discourse, Gettier cases are not capable of refuting the classical definition of knowledge as a valid philosophical analysis of knowledge. Finally, the thesis examines the classical definition of knowledge as a philosophical theory in relation to four criteria: 1) counterexamples to the theory, 2) theoretical consequences, 3) theoretical significance, and 4) simplicity. It turns out that the classical definition of knowledge appears to be a valid definition of knowledge even in isolation from Gettier cases in light of these criteria. Based on the two main arguments presented in the thesis and the philosophical validity of the classical definition of knowledge, it is concluded that the classical definition of knowledge can be considered a valid analysis of knowledge, a useful and functional actual definition of knowledge, and a philosophically and socially significant theory of the nature of knowledge.
first_indexed 2024-04-16T20:00:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tauriainen, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liukkonen, Santeri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-16T06:08:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-16T06:08:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94310", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa puolustettiin klassista tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 eli tietoa totena uskomuksena sit\u00e4 vastaan esitetylt\u00e4 niin kutsutulta Gettier-kritiikilt\u00e4. Aluksi tutkielmassa selvitettiin klassisen tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n kest\u00e4vyyden kannalta keskeiseksi koetun Gettier-kritiikin nykykeskustelun filosofianhistoriallista taustaa, sek\u00e4 artikuloitiin, mist\u00e4 Gettier-tapauksissa on kyse. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tutkittiin Gettier-tapauksia koskevia intuitioitamme, joiden mukaan niin kutsutuissa Gettier-tapauksissa ei ole kyse tiedosta. Tutkielmassa esitettiin kaksi p\u00e4\u00e4argumenttia, jotka osoittivat, ett\u00e4 Gettier-tapauksissa on kuitenkin klassisen tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n sijaan merkitt\u00e4vi\u00e4 ongelmia. N\u00e4iden kahden argumentin mukaan Gettier-tapauksiin sis\u00e4ltyy 1) tiedon kanssa yhteensopimatonta sattumaa tai hyv\u00e4\u00e4 onnea sek\u00e4 2) niiden keskeinen argumentatiivinen pohja perustuu semanttiselle virheelle, joka nojaa luonnollisen kielen ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isyyteen. Yhdess\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi argumenttia merkitsiv\u00e4t, ett\u00e4 toisin kuin filosofisessa nykykeskustelussa on aiemmin esitetty, Gettier-tapaukset eiv\u00e4t kykene kumoamaan klassista tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n\u00e4 filosofisena tiedon analyysina. Tutkielman lopussa tutkittiin viel\u00e4 klassisen tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n kest\u00e4vyytt\u00e4 filosofisena teoriana suhteessa nelj\u00e4\u00e4n kriteeriin, jotka olivat 1) teoriaa vastaan esitetyt vastaesimerkit, 2) teoreettiset seuraukset, 3) teoreettinen merkitt\u00e4vyys ja 4) yksinkertaisuus. Osoittautui, ett\u00e4 klassinen tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 vaikuttaa kest\u00e4v\u00e4lt\u00e4 tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4lt\u00e4 my\u00f6s irrallaan Gettier-tapauksista n\u00e4iden kriteerien valossa. Tutkielmassa esitetyst\u00e4 kahdesta p\u00e4\u00e4argumentista sek\u00e4 klassisen tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n filosofisesta kest\u00e4vyydest\u00e4 p\u00e4\u00e4tellen todettiin, ett\u00e4 klassista tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 kest\u00e4v\u00e4n\u00e4 tiedon analyysin\u00e4, hy\u00f6dyllisen\u00e4 ja toimivana aktuaalisena tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n\u00e4 sek\u00e4 filosofisesti ja yhteiskunnallisesti merkitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 teoriana tiedon luonteesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This master's thesis defends the classical definition of knowledge as justified true belief against the so-called Gettier counterexamples. The thesis begins by examining the historical and philosophical background of the Gettier critique, which is considered central to the validity of the classical definition of knowledge. Additionally, it articulates what the Gettier cases aim to show in regards to the justified true belief analysis. Subsequently, the thesis explores our intuitions about Gettier cases, according to which these cases do not involve knowledge. The thesis presents two main arguments that demonstrate that Gettier cases have significant problems of its own. According to these two arguments, Gettier cases involve 1) coincidence or luck that is incompatible with knowledge and 2) their central argumentative basis rests on a semantic error that relies on the ambiguousness of natural language. Together, these two arguments mean that, contrary to previous claims in philosophical discourse, Gettier cases are not capable of refuting the classical definition of knowledge as a valid philosophical analysis of knowledge.\n\nFinally, the thesis examines the classical definition of knowledge as a philosophical theory in relation to four criteria: 1) counterexamples to the theory, 2) theoretical consequences, 3) theoretical significance, and 4) simplicity. It turns out that the classical definition of knowledge appears to be a valid definition of knowledge even in isolation from Gettier cases in light of these criteria. Based on the two main arguments presented in the thesis and the philosophical validity of the classical definition of knowledge, it is concluded that the classical definition of knowledge can be considered a valid analysis of knowledge, a useful and functional actual definition of knowledge, and a philosophically and socially significant theory of the nature of knowledge.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-16T06:08:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-16T06:08:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Klassisen tiedon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4n haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietok\u00e4sityksen kest\u00e4vyys tietoteoriassa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404162930", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "201", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "analyyttinen filosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonk\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "filosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoteoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94310
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:46Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f18309ac-95da-4dbf-9922-97f589506e33\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404162930.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liukkonen, Santeri Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa Philosophy Filosofia 201 analyyttinen filosofia tiedonkäsitys tieto filosofia määritelmät tietoteoria käsitteet
title Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa
title_full Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa
title_fullStr Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa
title_full_unstemmed Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa
title_short Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki
title_sort klassisen tiedon määritelmän haasteet ja gettier kritiikki klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa
title_sub klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa
title_txtP Klassisen tiedon määritelmän haasteet ja Gettier-kritiikki : klassisen tietokäsityksen kestävyys tietoteoriassa
topic Philosophy Filosofia 201 analyyttinen filosofia tiedonkäsitys tieto filosofia määritelmät tietoteoria käsitteet
topic_facet 201 Filosofia Philosophy analyyttinen filosofia filosofia käsitteet määritelmät tiedonkäsitys tieto tietoteoria
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94310 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404162930
work_keys_str_mv AT liukkonensanteri klassisentiedonmääritelmänhaasteetjagettierkritiikkiklassisentietokäsityksenkes