Summary: | Teknologian hyödyntäminen myynnin ja markkinoinnin yhteistyön kehittämisessä on noussut keskeiseksi aiheeksi yritysten pyrkiessä vastaamaan jatkuvasti muuttuviin markkinoiden vaatimuksiin. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä tehokas yhteistyö myynnin ja markkinoinnin välillä on tunnistettu kriittiseksi tekijäksi organisaatioiden menestyksessä. Taustalla on myynnin ja markkinoinnin välillä esiintyviä haasteita, kuten kommunikaatio- ongelmia, liidienhallinnan puutteita ja myyntijohtoisen kulttuurin vallitsevuutta, mitkä ovat keskeisiä esteitä tehokkaalle yhteistyölle.
Tämä tutkielma keskittyy tutkimaan teknologian hyödyntämisen vaikutuksia myynnin ja markkinoinnin välisessä yhteistyössä B2B-kontekstissa. Tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä teknologioiden roolista yhteistyön kehittämisessä ja esittää käytännön suosituksia haasteiden voittamiseksi. Tutkimus suoritettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, käyttäen puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastatteluissa kerättiin tietoa sekä myynnin että markkinoinnin johtohenkilöiltä eri B2B-yrityksistä.
Tutkimuksen tulokset tukevat olemassa olevaa kirjallisuutta, mutta tarjoavat myös uusia oivalluksia myynnin ja markkinoinnin yhteistyön teknologisesta, sosiaalisesta ja manageriaalisesta dimensiosta. Tulokset korostavat erityisesti sitä, miten digitaaliset teknologiat voivat parantaa kommunikaatiota ja yhteistyön strategista suunnittelua. Tutkimuksen tulokset tarjoavat arvokkaita oivalluksia yrityksille, jotka pyrkivät hyödyntämään teknologiaa myynnin ja markkinoinnin rajapinnan tehostamiseksi, ja täyttävät olemassa olevia tutkimusaukkoja liittyen teknologian strategiseen integrointiin ja poikkitoiminnalliseen yhteistyöhön. Tutkielmassa on hyödynnetty tekoälyä tekstin kieliopillisen oikeellisuuden varmistamisessa ja rakenteellisen sujuvuuden parantamisessa.
|