Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista

Tässä tutkimuksessa tarkastelen, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista ja miten opiskelijat käsittävät uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. Tarkoituksena on tuoda ajankohtaisesta ilmiöstä uutta tietoa luokanopettajien kentä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Aakkula, Katriona
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94286
_version_ 1828193029163319296
author Aakkula, Katriona
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aakkula, Katriona Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aakkula, Katriona Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aakkula, Katriona
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastelen, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista ja miten opiskelijat käsittävät uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. Tarkoituksena on tuoda ajankohtaisesta ilmiöstä uutta tietoa luokanopettajien kentälle. Tutkimus on tärkeä, koska ilmiö on yhteiskunnallisesti merkittävä. Kielteiset mediarepresentaatiot saattavat vaikuttaa negatiivisesti alan arvostukseen, alalle hakeutuvien määrään sekä alan veto- ja pitovoimaan. Lisäksi medialla voi olla vaikutusvaltaa myös opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymiseen. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella, johon sain vastauksia 49 luokanopettajaopiskelijalta neljästä eri suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmetodia hyödyntäen. Tällä tavoin sain tutkittua opiskelijoiden käsityksiä mediaan liittyen vaikutusvallan, totuudenmukaisuuden, representaatioiden, alan arvostuksen ja oman ammatti-identiteetin muodostumisen näkökulmista. Tulosten perusteella luokanopettajaopiskelijat kokivat uutisoinnin omasta alasta merkityksellisenä, mutta se voitiin nähdä eri tavoin kontekstista riippuen. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat käsittivät opettajan ammattiin liittyvän uutisoinnin kolmen eri kategorian kautta: huolestuttavana, kritisoitavana tai mahdollistavana. Suurin osa opiskelijoista ajatteli, että medialla on negatiivinen vaikutus esimerkiksi alan vetovoimaan ja yleiseen arvostukseen ammattia kohtaan. Mahdollistavana opiskelijat kuitenkin kokivat uutisoinnin vaikutusvallan esimerkiksi alan ongelmien julkituojana. Tätä kautta ajateltiin, että alan haasteisiin vastattaisiin tehokkaammin. Lisäksi omaan ammatti-identiteettiin uutisoinnin ajateltiin vaikuttavan erityisen paljon silloin, kun omaa kokemusta alalta oli vielä vähän. Johtopäätöksenä medialla vaikuttaisi olevan rooli luokanopettajaopiskelijoiden käsitysten muodostumiselle ja tätä kautta vaikutusvaltaa myös heidän käsityksiinsä tulevasta työalasta.
first_indexed 2024-04-12T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Mertala, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aakkula, Katriona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-12T05:47:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-12T05:47:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94286", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelen, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajaopiskelijoilla on opettajan ammattiin liittyv\u00e4st\u00e4 uutisoinnista ja miten opiskelijat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t uutisoinnin vaikuttavaan omaan mielikuvaansa alasta. Tarkoituksena on tuoda ajankohtaisesta ilmi\u00f6st\u00e4 uutta tietoa luokanopettajien kent\u00e4lle. Tutkimus on t\u00e4rke\u00e4, koska ilmi\u00f6 on yhteiskunnallisesti merkitt\u00e4v\u00e4. Kielteiset mediarepresentaatiot saattavat vaikuttaa negatiivisesti alan arvostukseen, alalle hakeutuvien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 alan veto- ja pitovoimaan. Lis\u00e4ksi medialla voi olla vaikutusvaltaa my\u00f6s opiskelijoiden ammatti-identiteetin kehittymiseen.\n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkeella, johon sain vastauksia 49 luokanopettajaopiskelijalta nelj\u00e4st\u00e4 eri suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin fenomenografista tutkimusmetodia hy\u00f6dynt\u00e4en. T\u00e4ll\u00e4 tavoin sain tutkittua opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 mediaan liittyen vaikutusvallan, totuudenmukaisuuden, representaatioiden, alan arvostuksen ja oman ammatti-identiteetin muodostumisen n\u00e4k\u00f6kulmista. \n\nTulosten perusteella luokanopettajaopiskelijat kokivat uutisoinnin omasta alasta merkityksellisen\u00e4, mutta se voitiin n\u00e4hd\u00e4 eri tavoin kontekstista riippuen. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat k\u00e4sittiv\u00e4t opettajan ammattiin liittyv\u00e4n uutisoinnin kolmen eri kategorian kautta: huolestuttavana, kritisoitavana tai mahdollistavana. Suurin osa opiskelijoista ajatteli, ett\u00e4 medialla on negatiivinen vaikutus esimerkiksi alan vetovoimaan ja yleiseen arvostukseen ammattia kohtaan. Mahdollistavana opiskelijat kuitenkin kokivat uutisoinnin vaikutusvallan esimerkiksi alan ongelmien julkituojana. T\u00e4t\u00e4 kautta ajateltiin, ett\u00e4 alan haasteisiin vastattaisiin tehokkaammin. Lis\u00e4ksi omaan ammatti-identiteettiin uutisoinnin ajateltiin vaikuttavan erityisen paljon silloin, kun omaa kokemusta alalta oli viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n. Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 medialla vaikuttaisi olevan rooli luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sitysten muodostumiselle ja t\u00e4t\u00e4 kautta vaikutusvaltaa my\u00f6s heid\u00e4n k\u00e4sityksiins\u00e4 tulevasta ty\u00f6alasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-12T05:47:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-12T05:47:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "53", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 opettajan ammattiin liittyv\u00e4st\u00e4 uutisoinnista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404122857", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uutisointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94286
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:32Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f1d44314-1dfd-401b-a515-0d8d89efb954\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404122857.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aakkula, Katriona Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista luokanopettajaopiskelijat Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 media opiskelijat opettajankoulutus käsitykset fenomenografia uutisointi
title Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä opettajan ammattiin liittyvästä uutisoinnista
topic luokanopettajaopiskelijat Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 media opiskelijat opettajankoulutus käsitykset fenomenografia uutisointi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenografia käsitykset luokanopettajaopiskelijat media opettajankoulutus opiskelijat uutisointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94286 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404122857
work_keys_str_mv AT aakkulakatriona luokanopettajaopiskelijoidenkäsityksiäopettajanammattiinliittyvästäuutisoinnista