Summary: | Algebrallinen ajattelu on tärkeä matemaattisen ajattelun osataito, joka voidaan
nähdä välineenä algebran oppimiseen. Nuorten algebran taidot vaikuttavat heidän jatko-opintoihinsa ja menestykseen työelämässä sekä laajemmin myös kansalliseen hyvinvointiin ja turvallisuuteen. Tässä tutkimuksessa on tutkittu 9.
luokan oppilaiden algebrallista ajattelua ja sukupuolen, vanhempien koulutustaustan sekä matematiikan ja luetun ymmärtämisen taitojen yhteyttä siihen.
Tutkimus kohdistui joukkoon erään suomalaisen kaupungin 9. luokan oppilaita (N = 535). Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa Tavoitteena tutkinto
(TATU) – Katse nuorten positiivisiin kehityskulkuihin -hankkeessa kerättyä
määrällistä aineistoa. Tilastollisella analyysillä selvitettiin, minkälaiset algebrallisen ajattelun taidot oppilailla on. Lineaarisella regressioanalyysillä tutkittiin,
missä määrin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustausta, matematiikan
taidot ja luetun ymmärtämisen taidot selittävät oppilaan algebrallista ajattelua.
Tulosten mukaan oppilaiden algebrallisen ajattelun taidot olivat keskitasolla, eikä tyttöjen ja poikien välillä ollut tilastollisesti merkitsevää eroa. Tyttöjen
luetun ymmärtämisen taidot olivat poikia paremmat. Tulosten mukaan mitä paremmat matematiikan ja luetun ymmärtämisen taidot oppilaalla on, sitä paremmin hän selviytyy algebrallista ajattelua vaativissa tehtävissä.
Tutkimustulokset raottavat ymmärrystämme matematiikan osaamisen ja
luetun ymmärtämisen taitojen yhteydestä oppilaan algebralliseen ajatteluun. Algebrallisen ajattelun, sen kehittymisen ja siihen yhteydessä olevien tekijöiden
tunteminen on opettajille tärkeää kaikilla koulutusasteilla, koska kyseessä on hitaasti kouluvuosien aikana opittava taito.
|