“No leikitään meijän leikkejä” lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat itsensä toimijoina oppimisympäristöissään. Tutkimus on osa kaksivuotisen esiopetuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jokinen, Tinja, Martikainen, Elena
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94193
_version_ 1826225712550379520
author Jokinen, Tinja Martikainen, Elena
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jokinen, Tinja Martikainen, Elena Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jokinen, Tinja Martikainen, Elena Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jokinen, Tinja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten näkemyksiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, miten lapset positioivat itsensä toimijoina oppimisympäristöissään. Tutkimus on osa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannan ja arvioinnin Lasten kuulemisen osatutkimusta, joka pohjautuu Opetus- ja kulttuuriministeriön kaksivuotiseen esiopetuksen kokeiluun. Analyysimenetelminä hyödynnettiin diskurssianalyysiä ja temaattista analyysimenetelmää. Tutkimukseen osallistui 107 vuonna 2017 syntynyttä lasta, joista osa osallistui kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun ja osa viisivuotiaiden varhaiskasvatukseen. Tutkimuksessa oltiin myös kiinnostuneita siitä, oliko näiden kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä eroja sen suhteen, miten lapset näkivät oppimisympäristönsä. Tutkimusaineisto koostui lasten ottamista valokuvista ja valokuvista käydyistä ryhmähaastatteluista. Tutkimuksen perusteella lasten puheista merkityksellisinä asioina nousivat esiin kaverit, leikki, ulkoilu ja liikunta. Lasten toimijuutta rajoitti heidän osaamiseensa ja kykenemiseensä liittyvät tekijät, aikuisen asettamat säännöt ja odotukset sekä osaltaan päiväkodin tilat. Lasten omaehtoinen toimijuus mahdollistui leikin kautta, jossa lapsen oli mahdollista ottaa erilaisia rooleja sekä leikkiä yhdessä toisten lasten kanssa. Myös opitut taidot sekä osaltaan päiväkodin tilat näyttäytyivät lapsille toimijuutta edistävinä tekijöinä. Kokeilu- ja verrokkiryhmien välillä ei havaittu merkittäviä eroja lasten oppimisympäristöjä koskevien näkemysten välillä.
first_indexed 2024-04-08T20:04:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alasuutari, Maarit", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Tinja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Martikainen, Elena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-08T06:08:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-08T06:08:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94193", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4. Lis\u00e4ksi oltiin kiinnostuneita siit\u00e4, miten lapset positioivat itsens\u00e4 toimijoina oppimisymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4\u00e4n. Tutkimus on osa kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun seurannan ja arvioinnin Lasten kuulemisen osatutkimusta, joka pohjautuu Opetus- ja kulttuuriministeri\u00f6n kaksivuotiseen esiopetuksen kokeiluun. \n Analyysimenetelmin\u00e4 hy\u00f6dynnettiin diskurssianalyysi\u00e4 ja temaattista analyysimenetelm\u00e4\u00e4. Tutkimukseen osallistui 107 vuonna 2017 syntynytt\u00e4 lasta, joista osa osallistui kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun ja osa viisivuotiaiden varhaiskasvatukseen. Tutkimuksessa oltiin my\u00f6s kiinnostuneita siit\u00e4, oliko n\u00e4iden kokeilu- ja verrokkiryhmien v\u00e4lill\u00e4 eroja sen suhteen, miten lapset n\u00e4kiv\u00e4t oppimisymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4. Tutkimusaineisto koostui lasten ottamista valokuvista ja valokuvista k\u00e4ydyist\u00e4 ryhm\u00e4haastatteluista. \n Tutkimuksen perusteella lasten puheista merkityksellisin\u00e4 asioina nousivat esiin kaverit, leikki, ulkoilu ja liikunta. Lasten toimijuutta rajoitti heid\u00e4n osaamiseensa ja kykenemiseens\u00e4 liittyv\u00e4t tekij\u00e4t, aikuisen asettamat s\u00e4\u00e4nn\u00f6t ja odotukset sek\u00e4 osaltaan p\u00e4iv\u00e4kodin tilat. Lasten omaehtoinen toimijuus mahdollistui leikin kautta, jossa lapsen oli mahdollista ottaa erilaisia rooleja sek\u00e4 leikki\u00e4 yhdess\u00e4 toisten lasten kanssa. My\u00f6s opitut taidot sek\u00e4 osaltaan p\u00e4iv\u00e4kodin tilat n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t lapsille toimijuutta edist\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4. Kokeilu- ja verrokkiryhmien v\u00e4lill\u00e4 ei havaittu merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja lasten oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 koskevien n\u00e4kemysten v\u00e4lill\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-08T06:08:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-08T06:08:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "49", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kuuleminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cNo leikit\u00e4\u00e4n meij\u00e4n leikkej\u00e4\u201d : lasten n\u00e4k\u00f6kulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404082762", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94193
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:08Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4058dcfb-e111-4238-bfa3-3cb47185b0dc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404082762.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Tinja Martikainen, Elena “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä lasten kuuleminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus oppimisympäristö esiopetus toimijuus
title “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
title_full “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
title_fullStr “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
title_full_unstemmed “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
title_short “No leikitään meijän leikkejä”
title_sort no leikitään meijän leikkejä lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
title_sub lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
title_txtP “No leikitään meijän leikkejä” : lasten näkökulmia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun ja viisivuotiaiden varhaiskasvatuksen oppimisympäristöistä
topic lasten kuuleminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 varhaiskasvatus oppimisympäristö esiopetus toimijuus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu lasten kuuleminen oppimisympäristö toimijuus varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94193 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404082762
work_keys_str_mv AT jokinentinja noleikitäänmeijänleikkejälastennäkökulmiakaksivuotisenesiopetuksenkokeilunjaviisivu