Teknologian sovellukset musiikinopetuksen työvälineenä luokilla 5-6

Tässä kandidaatintutkielmassa paneudun teknologian sovelluksien mahdollisuuksiin ja soveltuvuuteen 5.–6.-luokkien musiikinopetuksessa. Tarkastelen lapsien toimijuutta musiikin parissa sekä lasten oppimisen teorioita. Käsittelen Orffin, Kodalyn opetusmetodeja sekä Piagetin ja Vygotskyn teorioita last...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sinervo, Josefiina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94139
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä kandidaatintutkielmassa paneudun teknologian sovelluksien mahdollisuuksiin ja soveltuvuuteen 5.–6.-luokkien musiikinopetuksessa. Tarkastelen lapsien toimijuutta musiikin parissa sekä lasten oppimisen teorioita. Käsittelen Orffin, Kodalyn opetusmetodeja sekä Piagetin ja Vygotskyn teorioita lasten oppimisesta. Hahmottelen digitaalisenoppimisympäristön muotoja sekä niiden käyttöä musiikinopetuksessa ja mietin mitä hyötyjä ja haittoja niistä on musiikinopetuksessa. Polveilen opetuksen pelillistämisessä ja mietin mitkä pelien elementit tarjoavat musiikinopetukseen tukea. Tarkastelen lopuksi seuraavia neljää ilmaissovellusta: IncrediBox, Chrome Music Lab, BandLab ja GarageBand. Etsin niiden käytöstä yhteyksiä aikaisemmin käsittelemiini opetusmetodeihin, lasten oppimisen teorioihin sekä voimassa olevaan opetussuunnitelmaan. Lisään liitteksi GarageBand luvussa viitatun opetusmateriaalin, joka kuvastaa omaa ajatustani siitä, miten teknologian sovelluksia voitaisiin käyttää apuna instrumenttien oppimiseen sekä yhteismusisointiin.