Tunteista tekoälyyn ja musiikiksi generatiivisen pelimusiikin tutkimus 2020-luvulla

Pelimusiikkia tutkitaan yhä enemmän, ja pelimusiikin sopivuutta peleihin ja pelikokemukseen halutaan parantaa niin peliteollisuudessa kuin akateemisella soveltavalla tutkimuksella. Generatiivinen musiikki muodostuu järjestelmällisesti reaaliajassa, ja sitä pidetään potentiaalisena työkaluna pelitila...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Salminen, Peppi
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94133
Description
Summary:Pelimusiikkia tutkitaan yhä enemmän, ja pelimusiikin sopivuutta peleihin ja pelikokemukseen halutaan parantaa niin peliteollisuudessa kuin akateemisella soveltavalla tutkimuksella. Generatiivinen musiikki muodostuu järjestelmällisesti reaaliajassa, ja sitä pidetään potentiaalisena työkaluna pelitilanteeseen mukautuvan pelimusiikin sävellyksessä ilman, että musiikin laatu muutoin heikkenisi. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia generatiivisen pelimusiikin tuottamisen malleja ja järjestelmiä on tutkittu ja kehitetty 2020-luvulla sekä kuinka ne eroavat toisistaan. Lisäksi tutkielmassa pohditaan tekoälyavusteisesti sävelletyn musiikin ongelmallisuutta esimerkiksi tekijänoikeuksien osalta. Aineistona on käytetty 2020-luvulla aiheesta julkaistua kirjallisuutta, jota on haettu esimerkiksi pelimusiikin tutkimuksen ja informaatioteknologian julkaisuista. Tutkimuksen tuloksena löytyy seitsemän mallia tai järjestelmää, joita käytetään generatiivisen pelimusiikin luomiseen. Useimmat niistä pohjautuvat tekoälyyn, kuten neuroverkkoihin, sekä emootiomalleihin, kuten affektimalliin. Tutkimustulokset generatiivisen musiikin mallien ja järjestelmien toiminnasta ovat positiivisia, ja tekoälyllä sävellettyä pelimusiikkia aiotaan kehittää jatkossakin.