Positiivista musiikkikasvatusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia positiivista pedagogiikkaa ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä musiikkikasvatuksessa. Tutkimus rajaa musiikkikasvatuksen peruskoulun ja toisen asteen yleissivistävän koulutuksen kaltaiseen musiikinopiskeluun, jossa voi olla yksilöitä erilaisista musiikillisista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lipponen, Aatu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94124
_version_ 1826225802974330880
author Lipponen, Aatu
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lipponen, Aatu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lipponen, Aatu Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lipponen, Aatu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia positiivista pedagogiikkaa ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä musiikkikasvatuksessa. Tutkimus rajaa musiikkikasvatuksen peruskoulun ja toisen asteen yleissivistävän koulutuksen kaltaiseen musiikinopiskeluun, jossa voi olla yksilöitä erilaisista musiikillisista taustoista. Musiikilla on oppiaineena paljon myönteisiä vaikutuksia, jonka takia musiikkikasvatus on tärkeä osa suoma- laista koulutusta. Tämän takia tutkimus on merkityksellinen, jotta voitaisiin välittää musiikkia ja sen positiivisia hyötyjä tuleville sukupolville ja todistaa sen tärkeys ja arvo suomalaisessa koulutuspolitiikassa. Tutkimuksen lähtökohtana toimi se, että positiivinen pedagogiikka, joka pohjautuu positiivisesta psykologiasta, voi tarjota käytännönläheisiä työkaluja tukeakseen musiikkikasvatuksessa tapahtuvaa oppimista ja hyvinvointia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jonka tarkoituksena on saada laaja kuva käsiteltävästä aiheesta. Tutkimus osoitti, että positiivinen pedagogiikka tarjoaa hyvät mahdollisuudet toteuttaa opetusta musiikki- kasvatuksessa. Se tarjoaa kyvyn parantaa yksilöiden hyvinvointia ja oppimista musiikinopiskelussa, jossa vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa motivaatio, minäpystyvyys ja flow-kokemus. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että nämä käsitteet voivat muodostaa yhdessä uuden mallin nimeltään Positiivisen pedagogiikan kehä, jonka ydin perustuu positiivisen pedagogiikan tavoitteisiin. Mallia voidaan käyttää myös musiikkikasvatuksessa.
first_indexed 2024-04-02T20:04:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Lipponen, Aatu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-02T09:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-02T09:18:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94124", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia positiivista pedagogiikkaa ja sen mahdollisuuksien hy\u00f6dynt\u00e4mist\u00e4 musiikkikasvatuksessa. Tutkimus rajaa musiikkikasvatuksen peruskoulun ja toisen asteen yleissivist\u00e4v\u00e4n koulutuksen kaltaiseen musiikinopiskeluun, jossa voi olla yksil\u00f6it\u00e4 erilaisista musiikillisista taustoista. Musiikilla on oppiaineena paljon my\u00f6nteisi\u00e4 vaikutuksia, jonka takia musiikkikasvatus on t\u00e4rke\u00e4 osa suoma- laista koulutusta. T\u00e4m\u00e4n takia tutkimus on merkityksellinen, jotta voitaisiin v\u00e4litt\u00e4\u00e4 musiikkia ja sen positiivisia hy\u00f6tyj\u00e4 tuleville sukupolville ja todistaa sen t\u00e4rkeys ja arvo suomalaisessa koulutuspolitiikassa.\nTutkimuksen l\u00e4ht\u00f6kohtana toimi se, ett\u00e4 positiivinen pedagogiikka, joka pohjautuu positiivisesta psykologiasta, voi tarjota k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisi\u00e4 ty\u00f6kaluja tukeakseen musiikkikasvatuksessa tapahtuvaa oppimista ja hyvinvointia. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jonka tarkoituksena on saada laaja kuva k\u00e4sitelt\u00e4v\u00e4st\u00e4 aiheesta.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 positiivinen pedagogiikka tarjoaa hyv\u00e4t mahdollisuudet toteuttaa opetusta musiikki- kasvatuksessa. Se tarjoaa kyvyn parantaa yksil\u00f6iden hyvinvointia ja oppimista musiikinopiskelussa, jossa vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 ovat muun muassa motivaatio, min\u00e4pystyvyys ja flow-kokemus. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitteet voivat muodostaa yhdess\u00e4 uuden mallin nimelt\u00e4\u00e4n Positiivisen pedagogiikan keh\u00e4, jonka ydin perustuu positiivisen pedagogiikan tavoitteisiin. Mallia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s musiikkikasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-02T09:18:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-02T09:18:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "22", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Positiivista musiikkikasvatusta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404022669", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "positiivinen pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "flow-tila", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94124
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88ac6ad1-d005-491a-877a-564e24e99998\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404022669.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lipponen, Aatu Positiivista musiikkikasvatusta Musiikkikasvatus Music Education 3052 minäpystyvyys musiikkikasvatus positiivinen pedagogiikka motivaatio flow-tila
title Positiivista musiikkikasvatusta
title_full Positiivista musiikkikasvatusta
title_fullStr Positiivista musiikkikasvatusta Positiivista musiikkikasvatusta
title_full_unstemmed Positiivista musiikkikasvatusta Positiivista musiikkikasvatusta
title_short Positiivista musiikkikasvatusta
title_sort positiivista musiikkikasvatusta
title_txtP Positiivista musiikkikasvatusta
topic Musiikkikasvatus Music Education 3052 minäpystyvyys musiikkikasvatus positiivinen pedagogiikka motivaatio flow-tila
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus flow-tila minäpystyvyys motivaatio musiikkikasvatus positiivinen pedagogiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94124 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404022669
work_keys_str_mv AT lipponenaatu positiivistamusiikkikasvatusta