Positiivista musiikkikasvatusta

Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia positiivista pedagogiikkaa ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä musiikkikasvatuksessa. Tutkimus rajaa musiikkikasvatuksen peruskoulun ja toisen asteen yleissivistävän koulutuksen kaltaiseen musiikinopiskeluun, jossa voi olla yksilöitä erilaisista musiikillisista...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lipponen, Aatu
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94124
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia positiivista pedagogiikkaa ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä musiikkikasvatuksessa. Tutkimus rajaa musiikkikasvatuksen peruskoulun ja toisen asteen yleissivistävän koulutuksen kaltaiseen musiikinopiskeluun, jossa voi olla yksilöitä erilaisista musiikillisista taustoista. Musiikilla on oppiaineena paljon myönteisiä vaikutuksia, jonka takia musiikkikasvatus on tärkeä osa suoma- laista koulutusta. Tämän takia tutkimus on merkityksellinen, jotta voitaisiin välittää musiikkia ja sen positiivisia hyötyjä tuleville sukupolville ja todistaa sen tärkeys ja arvo suomalaisessa koulutuspolitiikassa. Tutkimuksen lähtökohtana toimi se, että positiivinen pedagogiikka, joka pohjautuu positiivisesta psykologiasta, voi tarjota käytännönläheisiä työkaluja tukeakseen musiikkikasvatuksessa tapahtuvaa oppimista ja hyvinvointia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta, jonka tarkoituksena on saada laaja kuva käsiteltävästä aiheesta. Tutkimus osoitti, että positiivinen pedagogiikka tarjoaa hyvät mahdollisuudet toteuttaa opetusta musiikki- kasvatuksessa. Se tarjoaa kyvyn parantaa yksilöiden hyvinvointia ja oppimista musiikinopiskelussa, jossa vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa motivaatio, minäpystyvyys ja flow-kokemus. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että nämä käsitteet voivat muodostaa yhdessä uuden mallin nimeltään Positiivisen pedagogiikan kehä, jonka ydin perustuu positiivisen pedagogiikan tavoitteisiin. Mallia voidaan käyttää myös musiikkikasvatuksessa.