Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa

Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteisiin. Miksaaminen eli äänten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harju, Lari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94118
_version_ 1826225806251130880
author Harju, Lari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harju, Lari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harju, Lari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harju, Lari
datasource_str_mv jyx
description Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteisiin. Miksaaminen eli äänten yhdisteleminen ja muokkaaminen uudeksi äänimaailmaksi joko livetilaisuuden äänentoistoon tai äänitteen tuottamisen vaiheena on merkittävä prosessi kuultavan musiikillisen tuotoksen kannalta. Miksaamisen sisällyttämistä peruskoulun tai lukion musiikinopetukseen on tutkittu kuitenkin hyvin vähän, jos ollenkaan, eikä ihme, sillä opettajilla on kovin vaihtelevat valmiudet miksaamisen opettamiseen. Tähän puutteeseen tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii vastaamaan. Tutkielman kautta nousi kaksi toisistaan hieman poikkeavaa lähestymistapaa: Miksaamista voidaan sisällyttää melko informaalilla tavalla luovaan musiikilliseen projektiin, kuten sävellysprojektin osaksi, tai sitä voidaan opettaa suoraan teknologiset osa-alueet edellä, kuitenkin käytännön harjoituksia hyödyntäen. Nämä kaksi lähestymistapaa voidaan yhdistää vuorottelemalla luovaa tekemistä ja teknisiä osioita, jolloin on todennäköisempää, että oppija pysyy motivoituneena, mutta samalla teknisiä osa- alueita sisältyy oppimiseen. Digitaalinen äänityöasema eli DAW tarjoaa oivan alustan niin miksaamiseen kuin luovaan työskentelyynkin. Koska aiheesta ei ole suoraa tutkimusnäyttöä ja miksaamisen pedagogiikka on ilmeisesti verrattain vieras konsepti peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa, jatkotutkimuksista olisi hyötyä etenkin käytännön toteutuksina kouluissa. Olen sisällyttänyt tutkielmaan myös joitakin löytämiäni harjoituksia ja oppimateriaalia. Nämä materiaalit ovat avuksi paitsi oppilaan itseopiskeluun, myös opettajan osaamista täydentämään.
first_indexed 2024-04-02T20:04:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Stolp, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Harju, Lari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-04-02T06:53:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-04-02T06:53:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94118", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niist\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla my\u00f6s pyrit\u00e4\u00e4n vastaamaan voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteisiin. Miksaaminen eli \u00e4\u00e4nten yhdisteleminen ja muokkaaminen uudeksi \u00e4\u00e4nimaailmaksi joko livetilaisuuden \u00e4\u00e4nentoistoon tai \u00e4\u00e4nitteen tuottamisen vaiheena on merkitt\u00e4v\u00e4 prosessi kuultavan musiikillisen tuotoksen kannalta. Miksaamisen sis\u00e4llytt\u00e4mist\u00e4 peruskoulun tai lukion musiikinopetukseen on tutkittu kuitenkin hyvin v\u00e4h\u00e4n, jos ollenkaan, eik\u00e4 ihme, sill\u00e4 opettajilla on kovin vaihtelevat valmiudet miksaamisen opettamiseen. T\u00e4h\u00e4n puutteeseen t\u00e4m\u00e4 kirjallisuuskatsaus pyrkii vastaamaan.\n\nTutkielman kautta nousi kaksi toisistaan hieman poikkeavaa l\u00e4hestymistapaa: Miksaamista voidaan sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 melko informaalilla tavalla luovaan musiikilliseen projektiin, kuten s\u00e4vellysprojektin osaksi, tai sit\u00e4 voidaan opettaa suoraan teknologiset osa-alueet edell\u00e4, kuitenkin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoituksia hy\u00f6dynt\u00e4en. N\u00e4m\u00e4 kaksi l\u00e4hestymistapaa voidaan yhdist\u00e4\u00e4 vuorottelemalla luovaa tekemist\u00e4 ja teknisi\u00e4 osioita, jolloin on todenn\u00e4k\u00f6isemp\u00e4\u00e4, ett\u00e4 oppija pysyy motivoituneena, mutta samalla teknisi\u00e4 osa- alueita sis\u00e4ltyy oppimiseen. Digitaalinen \u00e4\u00e4nity\u00f6asema eli DAW tarjoaa oivan alustan niin miksaamiseen kuin luovaan ty\u00f6skentelyynkin.\n\nKoska aiheesta ei ole suoraa tutkimusn\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ja miksaamisen pedagogiikka on ilmeisesti verrattain vieras konsepti peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa, jatkotutkimuksista olisi hy\u00f6ty\u00e4 etenkin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n toteutuksina kouluissa. Olen sis\u00e4llytt\u00e4nyt tutkielmaan my\u00f6s joitakin l\u00f6yt\u00e4mi\u00e4ni harjoituksia ja oppimateriaalia. N\u00e4m\u00e4 materiaalit ovat avuksi paitsi oppilaan itseopiskeluun, my\u00f6s opettajan osaamista t\u00e4ydent\u00e4m\u00e4\u00e4n.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-04-02T06:53:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-04-02T06:53:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "miksaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luova tuottaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202404022663", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3052", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luovuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teknologiakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkipedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "miksaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94118
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:18Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6505b380-2830-4878-9a61-3501a6f7f147\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202404022663.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harju, Lari Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa miksaaminen luova tuottaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiteknologia opetus musiikkikasvatus musiikki oppiminen pedagogiikka peruskoulu luovuus teknologiakasvatus musiikkipedagogiikka miksaajat
title Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
title_full Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
title_fullStr Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
title_short Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
title_sort miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
title_txtP Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa
topic miksaaminen luova tuottaminen Musiikkikasvatus Music Education 3052 musiikkiteknologia opetus musiikkikasvatus musiikki oppiminen pedagogiikka peruskoulu luovuus teknologiakasvatus musiikkipedagogiikka miksaajat
topic_facet 3052 Music Education Musiikkikasvatus luova tuottaminen luovuus miksaajat miksaaminen musiikki musiikkikasvatus musiikkipedagogiikka musiikkiteknologia opetus oppiminen pedagogiikka peruskoulu teknologiakasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94118 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202404022663
work_keys_str_mv AT harjulari miksaamisenpedagogiikkaperuskoulunjalukionmusiikinopetuksessa