Miksaamisen pedagogiikka peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa

Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteisiin. Miksaaminen eli äänten...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harju, Lari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94118
Description
Summary:Tämä kandidaatintutkielma kokoaa tutkimuksia musiikkiteknologian ja luovan tuottamisen pedagogiikan saralta ja tekee niistä johtopäätöksiä miksaamisen opettamisen mahdollisuuksiin, joilla myös pyritään vastaamaan voimassa olevien opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteisiin. Miksaaminen eli äänten yhdisteleminen ja muokkaaminen uudeksi äänimaailmaksi joko livetilaisuuden äänentoistoon tai äänitteen tuottamisen vaiheena on merkittävä prosessi kuultavan musiikillisen tuotoksen kannalta. Miksaamisen sisällyttämistä peruskoulun tai lukion musiikinopetukseen on tutkittu kuitenkin hyvin vähän, jos ollenkaan, eikä ihme, sillä opettajilla on kovin vaihtelevat valmiudet miksaamisen opettamiseen. Tähän puutteeseen tämä kirjallisuuskatsaus pyrkii vastaamaan. Tutkielman kautta nousi kaksi toisistaan hieman poikkeavaa lähestymistapaa: Miksaamista voidaan sisällyttää melko informaalilla tavalla luovaan musiikilliseen projektiin, kuten sävellysprojektin osaksi, tai sitä voidaan opettaa suoraan teknologiset osa-alueet edellä, kuitenkin käytännön harjoituksia hyödyntäen. Nämä kaksi lähestymistapaa voidaan yhdistää vuorottelemalla luovaa tekemistä ja teknisiä osioita, jolloin on todennäköisempää, että oppija pysyy motivoituneena, mutta samalla teknisiä osa- alueita sisältyy oppimiseen. Digitaalinen äänityöasema eli DAW tarjoaa oivan alustan niin miksaamiseen kuin luovaan työskentelyynkin. Koska aiheesta ei ole suoraa tutkimusnäyttöä ja miksaamisen pedagogiikka on ilmeisesti verrattain vieras konsepti peruskoulun ja lukion musiikinopetuksessa, jatkotutkimuksista olisi hyötyä etenkin käytännön toteutuksina kouluissa. Olen sisällyttänyt tutkielmaan myös joitakin löytämiäni harjoituksia ja oppimateriaalia. Nämä materiaalit ovat avuksi paitsi oppilaan itseopiskeluun, myös opettajan osaamista täydentämään.