Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen

Sosiaalinen media on tärkeä kanava sekä yrityksille että kuluttajille. Yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnin ja asiakassuhteiden rakentamisen välineenä, kun taas kuluttajat käyttävät sitä inspiraation etsimiseen, tuotteiden ja palveluiden arvioimiseen ja niihin tutustumiseen sekä yh...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nousiainen, Maija
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94102
_version_ 1826225678388822017
author Nousiainen, Maija
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nousiainen, Maija Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nousiainen, Maija Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nousiainen, Maija
datasource_str_mv jyx
description Sosiaalinen media on tärkeä kanava sekä yrityksille että kuluttajille. Yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnin ja asiakassuhteiden rakentamisen välineenä, kun taas kuluttajat käyttävät sitä inspiraation etsimiseen, tuotteiden ja palveluiden arvioimiseen ja niihin tutustumiseen sekä yhteydenpitoon brändien kanssa. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten erilaiset sosiaalisen median sisällöt vaikuttavat kuluttajan brändisitoutumisen eri ulottuvuuksiin ja ostoaikomukseen sekä tarkastella brändisitoutumisen ja ostoaikomuksen välistä suhdetta ravintola-alalla. Aiemman kirjallisuuden avulla määriteltiin neljä sosiaalisen median sisältökategoriaa, tiedottava, tuottoisa, viihdyttävä ja suhteellinen sisältö, joiden vaikutusta tarkasteltiin affektiiviseen, kognitiiviseen ja behavioraaliseen sitoutumiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kvantitatiivisin menetelmin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otos koostui suomalaisista ruokaravintola-asiakkaista ja kyselyyn vastasi 269 henkilöä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että selittävistä muuttujista tiedottavalla ja suhteellisella sosiaalisen median sisällöllä on positiivinen vaikutus kuluttajan sitoutumiseen brändiin ja ostoaikomukseen. Aiemmista tutkimuksista poiketen viihdyttävällä ja tuottoisalla sisällöllä ei ole vaikutusta brändisitoutumiseen. Saadut tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien näkemystä siitä, että asiakkaan sitoutuminen brändiin vaikuttaa positiivisesti asiakkaan ostoaikomukseen. Tulosten perusteella ravintola-asiakkaan aikomusta asioida tietyssä ravintolassa ennustaa affektiivinen ja behavioraalinen sitoutuminen. Nämä havainnot korostavat vuorovaikutteisen ja informatiivisen sosiaalisen sisällön sekä kiintymyksen ja aktivoitumisen merkitystä ravintola-asiakkaan käyttäytymisen ennustajina.
first_indexed 2024-03-27T21:04:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nousiainen, Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-27T13:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-27T13:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94102", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sosiaalinen media on t\u00e4rke\u00e4 kanava sek\u00e4 yrityksille ett\u00e4 kuluttajille. Yritykset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa markkinoinnin ja asiakassuhteiden rakentamisen v\u00e4lineen\u00e4, kun taas kuluttajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 inspiraation etsimiseen, tuotteiden ja palveluiden arvioimiseen ja niihin tutustumiseen sek\u00e4 yhteydenpitoon br\u00e4ndien kanssa. \r\n\r\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten erilaiset sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6t vaikuttavat kuluttajan br\u00e4ndisitoutumisen eri ulottuvuuksiin ja ostoaikomukseen sek\u00e4 tarkastella br\u00e4ndisitoutumisen ja ostoaikomuksen v\u00e4list\u00e4 suhdetta ravintola-alalla. Aiemman kirjallisuuden avulla m\u00e4\u00e4riteltiin nelj\u00e4 sosiaalisen median sis\u00e4lt\u00f6kategoriaa, tiedottava, tuottoisa, viihdytt\u00e4v\u00e4 ja suhteellinen sis\u00e4lt\u00f6, joiden vaikutusta tarkasteltiin affektiiviseen, kognitiiviseen ja behavioraaliseen sitoutumiseen. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kvantitatiivisin menetelmin s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otos koostui suomalaisista ruokaravintola-asiakkaista ja kyselyyn vastasi 269 henkil\u00f6\u00e4. \r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 selitt\u00e4vist\u00e4 muuttujista tiedottavalla ja suhteellisella sosiaalisen median sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 on positiivinen vaikutus kuluttajan sitoutumiseen br\u00e4ndiin ja ostoaikomukseen. Aiemmista tutkimuksista poiketen viihdytt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 ja tuottoisalla sis\u00e4ll\u00f6ll\u00e4 ei ole vaikutusta br\u00e4ndisitoutumiseen. Saadut tulokset vahvistavat aiempien tutkimuksien n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 asiakkaan sitoutuminen br\u00e4ndiin vaikuttaa positiivisesti asiakkaan ostoaikomukseen. Tulosten perusteella ravintola-asiakkaan aikomusta asioida tietyss\u00e4 ravintolassa ennustaa affektiivinen ja behavioraalinen sitoutuminen. N\u00e4m\u00e4 havainnot korostavat vuorovaikutteisen ja informatiivisen sosiaalisen sis\u00e4ll\u00f6n sek\u00e4 kiintymyksen ja aktivoitumisen merkityst\u00e4 ravintola-asiakkaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ennustajina.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-03-27T13:23:53Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-27T13:23:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median sis\u00e4lt\u00f6jen vaikutus ravintola-asiakkaan br\u00e4ndisitoutumiseen ja ostoaikomukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403272646", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinoinnin opintosuunta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Specialisation in Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94102
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5777d2e6-9d49-4e68-8172-3a4cc9361588\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403272646.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nousiainen, Maija Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen Markkinoinnin opintosuunta Specialisation in Marketing
title Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
title_full Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
title_fullStr Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
title_full_unstemmed Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
title_short Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
title_sort sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
title_txtP Sosiaalisen median sisältöjen vaikutus ravintola-asiakkaan brändisitoutumiseen ja ostoaikomukseen
topic Markkinoinnin opintosuunta Specialisation in Marketing
topic_facet Markkinoinnin opintosuunta Specialisation in Marketing
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94102 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403272646
work_keys_str_mv AT nousiainenmaija sosiaalisenmediansisältöjenvaikutusravintolaasiakkaanbrändisitoutumiseenjaostoai