Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä

Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä kyettäisiin arvostamaan paremmin. Musiikkia on tutkittu eri näkökulmista, mut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Puoskari, Sanni
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94088
_version_ 1826225812181876736
author Puoskari, Sanni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Puoskari, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Puoskari, Sanni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Puoskari, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä kyettäisiin arvostamaan paremmin. Musiikkia on tutkittu eri näkökulmista, mutta sen roolia narratiivin tukijana ja edistäjänä on tutkittu varsin vähän. Tutustun tutkielmassani pelimusiikin eri tehtäviin liittyen narratiiviin ja pelaajan ohjaamiseen. Selvitän, millä eri keinoilla musiikkia voidaan käyttää peleissä narratiivin kehittämiseen ja tukemiseen. Käsittelen muun muassa, miten musiikilla voidaan herättää pelaajassa haluttuja tunteita, muuttaa suhtautumista pelin maailmaan, varoittaa ja informoida pelaajaa sekä luoda narratiivisia yhteyksiä. Tutkielmani menetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineistoni koostuu englanninkielistä, pääasiassa pelitutkimuksen kirjallisuudesta, mutta myös muutamasta elokuvamusiikin tutkimuksesta. Tutkimukseni tuloksena voidaan todeta musiikin toimivan pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana monin eri tavoin. Musiikin avulla voidaan saada aikaan pelaajassa haluttu tunne ja siten ohjata hänen tekemistään ja reagoimistaan. Sillä voidaan myös vaikuttaa pelaajan suhtautumiseen eri asioihin ja tapahtumiin. Musiikilla on myös iso rooli immersion luojana, mikä ohjaa pelaajaa keskittymään pelin maailmaan ja narratiiviin. Musiikki välittää tiedon siitä, mikä on turvallista ja mikä ei ja ohjaa pelaajan etenemistä ja tekemistä. Musiikillisilla johtoaiheilla voidaan kuvailla pelin esineitä, paikkoja ja hahmoja. Troopeilla ja assosiaatioilla edistetään pelin narratiivin ymmärtämistä. Musiikin merkitys peleissä on merkittävä ja sitä tulisi siksi tutkia lisää, jotta pelimusiikin tärkeys otettaisiin yhä laajemmin huomioon pelien tuotannossa ja peleistä keskusteltaessa.
first_indexed 2024-09-11T08:53:09Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Puoskari, Sanni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-27T08:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-27T08:41:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94088", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelitutkimus on viel\u00e4 varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmi\u00f6 mediassa, jota on t\u00e4rke\u00e4 tutkia, jotta niit\u00e4 kyett\u00e4isiin arvostamaan paremmin. Musiikkia on tutkittu eri n\u00e4k\u00f6kulmista, mutta sen roolia narratiivin tukijana ja edist\u00e4j\u00e4n\u00e4 on tutkittu varsin v\u00e4h\u00e4n. Tutustun tutkielmassani pelimusiikin eri teht\u00e4viin liittyen narratiiviin ja pelaajan ohjaamiseen. Selvit\u00e4n, mill\u00e4 eri keinoilla musiikkia voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 peleiss\u00e4 narratiivin kehitt\u00e4miseen ja tukemiseen. K\u00e4sittelen muun muassa, miten musiikilla voidaan her\u00e4tt\u00e4\u00e4 pelaajassa haluttuja tunteita, muuttaa suhtautumista pelin maailmaan, varoittaa ja informoida pelaajaa sek\u00e4 luoda narratiivisia yhteyksi\u00e4. Tutkielmani menetelm\u00e4n\u00e4 on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineistoni koostuu englanninkielist\u00e4, p\u00e4\u00e4asiassa pelitutkimuksen kirjallisuudesta, mutta my\u00f6s muutamasta elokuvamusiikin tutkimuksesta. Tutkimukseni tuloksena voidaan todeta musiikin toimivan pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana monin eri tavoin. Musiikin avulla voidaan saada aikaan pelaajassa haluttu tunne ja siten ohjata h\u00e4nen tekemist\u00e4\u00e4n ja reagoimistaan. Sill\u00e4 voidaan my\u00f6s vaikuttaa pelaajan suhtautumiseen eri asioihin ja tapahtumiin. Musiikilla on my\u00f6s iso rooli immersion luojana, mik\u00e4 ohjaa pelaajaa keskittym\u00e4\u00e4n pelin maailmaan ja narratiiviin. Musiikki v\u00e4litt\u00e4\u00e4 tiedon siit\u00e4, mik\u00e4 on turvallista ja mik\u00e4 ei ja ohjaa pelaajan etenemist\u00e4 ja tekemist\u00e4. Musiikillisilla johtoaiheilla voidaan kuvailla pelin esineit\u00e4, paikkoja ja hahmoja. Troopeilla ja assosiaatioilla edistet\u00e4\u00e4n pelin narratiivin ymm\u00e4rt\u00e4mist\u00e4. Musiikin merkitys peleiss\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 ja sit\u00e4 tulisi siksi tutkia lis\u00e4\u00e4, jotta pelimusiikin t\u00e4rkeys otettaisiin yh\u00e4 laajemmin huomioon pelien tuotannossa ja peleist\u00e4 keskusteltaessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-03-27T08:41:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-27T08:41:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "27", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "immersio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "adaptiivinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diegeettinen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403272632", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "interaktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "narratiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelimusiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikintutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94088
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3cd75a8f-4173-4e5f-8795-ffeebfaa1993\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403272632.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Puoskari, Sanni Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä immersio adaptiivinen diegeettinen Musiikkitiede Musicology 3051 interaktiivisuus videopelit musiikki narratiivisuus pelit tietokonepelit pelimusiikki tutkimus digitaaliset pelit musiikintutkimus
title Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
title_full Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
title_fullStr Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
title_full_unstemmed Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
title_short Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
title_sort musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
title_txtP Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
topic immersio adaptiivinen diegeettinen Musiikkitiede Musicology 3051 interaktiivisuus videopelit musiikki narratiivisuus pelit tietokonepelit pelimusiikki tutkimus digitaaliset pelit musiikintutkimus
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede adaptiivinen diegeettinen digitaaliset pelit immersio interaktiivisuus musiikintutkimus musiikki narratiivisuus pelimusiikki pelit tietokonepelit tutkimus videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94088 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403272632
work_keys_str_mv AT puoskarisanni musiikkipelaajanohjaajanajanarratiivintukijanavideopeleissä