6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat"

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia 6.-luokkalaisilla nuorilla on koulussa koetusta yksinäisyydestä. Tutkimus pyrkii selvittämään, millaiset asiat ovat vaikuttaneet yksinäisyyden lisääntymiseen tai vähenemiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia rooleja yksinäi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokinen, Ida
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94080
_version_ 1826225722414333952
author Jokinen, Ida
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Jokinen, Ida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Jokinen, Ida Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Jokinen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia 6.-luokkalaisilla nuorilla on koulussa koetusta yksinäisyydestä. Tutkimus pyrkii selvittämään, millaiset asiat ovat vaikuttaneet yksinäisyyden lisääntymiseen tai vähenemiseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia rooleja yksinäisyyttä kokeneet nuoret antavat itselleen suhteessa yksinäisyyden kokemuksiin. Tutkimus on toteutettu laadullisesti. Tutkimusaineisto koostuu 6.-luokkalaisten käsin kirjoittamista vapaamuotoisista kertomuksista, jotka käsittelevät heidän kokemia yksinäisyyden kokemuksia koulussa (N = 18). Kertomuksia analysoitiin kaksivaiheisesti narratiivisella tutkimusotteella hyödyntäen ensin narratiivista juonianalyysiä, jolla pyrittiin selvittämään yksinäisyyttä ylläpitäviä tai vähentäviä tekijöitä. Tämän jälkeen aineiston kolme lähiluvussa ollutta kertomusta analysoitiin semanttisella roolianalyysillä, jonka avulla tunnistettiin, millaisia rooleja yksinäisyyttä kokevat itselleen antavat suhteessa yksinäisyyden kokemukseen. Tutkimus tukee ajatusta yksinäisyyden kokemuksen subjektiivisuudesta. Yksinäisyyden kokemuksiin vaikuttavat tekijät voivat toisilla lisätä ja toisilla vähentää koettua yksinäisyyttä. Yksinäisyys näyttää olevan yhteydessä nuorten sosiaalisiin taitoihin ja kykyyn toimia ryhmässä. Myös yksinäisen itselleen asettamat roolit suhteessa yksinäisyyden kokemukseen ovat subjektiivisia ja tilannesidonnaisia. Toisilla yksinäisyyden kokemus lisää omaa passiivisuutta, kun taas toisia se kannustaa ottamaan aktiivisen roolin oman tilanteensa muuttamiseksi. Tutkimus vahvistaa käsitystä nuorten yksinäisyyden kokemusten ongelmallisuudesta. Tutkimuksen tulokset herättävät kysymyksen siitä, kuinka oppilaita on mahdollista tukea vuorovaikutuksen terveellisessä kehittymisessä.
first_indexed 2024-03-26T21:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Piia, N\u00e4ykki", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokinen, Ida", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-26T07:15:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-26T07:15:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94080", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia 6.-luokkalaisilla nuorilla on koulussa koetusta yksin\u00e4isyydest\u00e4. Tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaiset asiat ovat vaikuttaneet yksin\u00e4isyyden lis\u00e4\u00e4ntymiseen tai v\u00e4henemiseen. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia rooleja yksin\u00e4isyytt\u00e4 kokeneet nuoret antavat itselleen suhteessa yksin\u00e4isyyden kokemuksiin.\nTutkimus on toteutettu laadullisesti. Tutkimusaineisto koostuu 6.-luokkalaisten k\u00e4sin kirjoittamista vapaamuotoisista kertomuksista, jotka k\u00e4sittelev\u00e4t heid\u00e4n kokemia yksin\u00e4isyyden kokemuksia koulussa (N = 18). Kertomuksia analysoitiin kaksivaiheisesti narratiivisella tutkimusotteella hy\u00f6dynt\u00e4en ensin narratiivista juonianalyysi\u00e4, jolla pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n yksin\u00e4isyytt\u00e4 yll\u00e4pit\u00e4vi\u00e4 tai v\u00e4hent\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen aineiston kolme l\u00e4hiluvussa ollutta kertomusta analysoitiin semanttisella roolianalyysill\u00e4, jonka avulla tunnistettiin, millaisia rooleja yksin\u00e4isyytt\u00e4 kokevat itselleen antavat suhteessa yksin\u00e4isyyden kokemukseen.\n\tTutkimus tukee ajatusta yksin\u00e4isyyden kokemuksen subjektiivisuudesta. Yksin\u00e4isyyden kokemuksiin vaikuttavat tekij\u00e4t voivat toisilla lis\u00e4t\u00e4 ja toisilla v\u00e4hent\u00e4\u00e4 koettua yksin\u00e4isyytt\u00e4. Yksin\u00e4isyys n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan yhteydess\u00e4 nuorten sosiaalisiin taitoihin ja kykyyn toimia ryhm\u00e4ss\u00e4. My\u00f6s yksin\u00e4isen itselleen asettamat roolit suhteessa yksin\u00e4isyyden kokemukseen ovat subjektiivisia ja tilannesidonnaisia. Toisilla yksin\u00e4isyyden kokemus lis\u00e4\u00e4 omaa passiivisuutta, kun taas toisia se kannustaa ottamaan aktiivisen roolin oman tilanteensa muuttamiseksi. Tutkimus vahvistaa k\u00e4sityst\u00e4 nuorten yksin\u00e4isyyden kokemusten ongelmallisuudesta. Tutkimuksen tulokset her\u00e4tt\u00e4v\u00e4t kysymyksen siit\u00e4, kuinka oppilaita on mahdollista tukea vuorovaikutuksen terveellisess\u00e4 kehittymisess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-03-26T07:15:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-26T07:15:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutustaidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksin\u00e4isyyden kokemuksista : \"viel\u00e4kin makaan s\u00e4ngyll\u00e4ni toivoen, ett\u00e4 ne yksin\u00e4iset hetket katoaisivat\"", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403262624", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yksin\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94080
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3ef2343f-1483-4245-90c0-7e23d61eb7c7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403262624.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokinen, Ida 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat" vuorovaikutustaidot Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaaliset taidot koulut yksinäisyys nuoret lapset (ikäryhmät) koululaiset oppilaat
title 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat"
title_full 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat"
title_fullStr 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat" 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat"
title_full_unstemmed 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat" 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat"
title_short 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista
title_sort 6 luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista vieläkin makaan sängylläni toivoen että ne yksinäiset hetket katoaisivat
title_sub "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat"
title_txtP 6.-luokkalaisten kuvailuja kouluyksinäisyyden kokemuksista : "vieläkin makaan sängylläni toivoen, että ne yksinäiset hetket katoaisivat"
topic vuorovaikutustaidot Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 sosiaaliset taidot koulut yksinäisyys nuoret lapset (ikäryhmät) koululaiset oppilaat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education koululaiset koulut lapset (ikäryhmät) nuoret oppilaat sosiaaliset taidot vuorovaikutustaidot yksinäisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94080 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403262624
work_keys_str_mv AT jokinenida 6luokkalaistenkuvailujakouluyksinäisyydenkokemuksistavieläkinmakaansängyllänitoivoene