Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla

Matemaattiset taidot kehittyvät hierarkkisesti eli tietyssä järjestyksessä edellisen tiedon päälle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymmärtääksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista kehitystä on tutkittava, millä taidolla on yhteys toisiinsa missäkin oppimisen vai...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Haapsaari, Sanna
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Education, Kasvatustieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94077
_version_ 1828193029082578944
author Haapsaari, Sanna
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Haapsaari, Sanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Haapsaari, Sanna Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Education Kasvatustieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Haapsaari, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Matemaattiset taidot kehittyvät hierarkkisesti eli tietyssä järjestyksessä edellisen tiedon päälle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymmärtääksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista kehitystä on tutkittava, millä taidolla on yhteys toisiinsa missäkin oppimisen vaiheessa. Numeeristen taitojen luoman peruspohjan kehittymisen tutkiminen auttaa ymmärtämään taitojen hierakkisuutta. Tässä pitkittäistutkimuksessa tutkittiin yhteenlasku sujuvuutta selittäviä numeerisia taitoja. Tarkoituksena oli selvittää, miten numeeriset perustaidot (lukujono, lukukäsite ja lukujenvertailu) selittävät 1. ja 3. luokalla yhteenlasku sujuvuutta. Lisäksi tutkittiin, muuttuvatko selittävät numeeriset taidot kehittymisen myötä. Tutkimuksen aineisto oli osa FLARE -hankeen (Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tyttöjä 103 ja poikia 97. Analyysimenetelmänä tutkimuksessa käytettiin Pearsonin korrelaatio-kerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Tulosten perusteella lukujono taidot olivat vahvimmin yhteydessä yhteenlaskusujuvuuteen, tämän taidot selitys osuus kuitenkin pieneni 3. -luokalla. Heikoiten yhteenlaskusujuvuutta selittivät lukukäsite taidot, joiden merkitys kuitenkin kasvoi hiukan 3. -luokalla. Tutkimus vahvistaa lukujono taitojen olevan merkitsevä taito yhteenlaskutaidon vaihtelussa. Numeeriset taidot selittävät yhdessä puolet laskusujuvuuden yksilöllisestä vaihtelusta, mutta selitysosuudet vaihtelevat hieman taidon eri kehitysvaiheessa. Kun kiinnitämme huomiota numeeristentaitojen kehittymiseen, parannetaan yhteenlaskutaidon sujuvuuden kehittymistä.
first_indexed 2024-03-26T21:00:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koponen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapsaari, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-26T06:48:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-26T06:48:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94077", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Matemaattiset taidot kehittyv\u00e4t hierarkkisesti eli tietyss\u00e4 j\u00e4rjestyksess\u00e4 edellisen tiedon p\u00e4\u00e4lle esim. yhteenlaskutaito kehittyy numeeristentaitojen avulla. Ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4ksemme opetuksen suunnittelun kannalta hierakkista kehityst\u00e4 on tutkittava, mill\u00e4 taidolla on yhteys toisiinsa miss\u00e4kin oppimisen vaiheessa. Numeeristen taitojen luoman peruspohjan kehittymisen tutkiminen auttaa ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n taitojen hierakkisuutta.\nT\u00e4ss\u00e4 pitkitt\u00e4istutkimuksessa tutkittiin yhteenlasku sujuvuutta selitt\u00e4vi\u00e4 numeerisia taitoja. Tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten numeeriset perustaidot (lukujono, lukuk\u00e4site ja lukujenvertailu) selitt\u00e4v\u00e4t 1. ja 3. luokalla yhteenlasku sujuvuutta. Lis\u00e4ksi tutkittiin, muuttuvatko selitt\u00e4v\u00e4t numeeriset taidot kehittymisen my\u00f6t\u00e4. Tutkimuksen aineisto oli osa FLARE -hankeen (Lasten luku- ja laskusujuvuushankkeen) aineistoa. Tutkittavia oli 200, joista tytt\u00f6j\u00e4 103 ja poikia 97. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin Pearsonin korrelaatio-kerrointa ja lineaarista regressioanalyysia.\nTulosten perusteella lukujono taidot olivat vahvimmin yhteydess\u00e4 yhteenlaskusujuvuuteen, t\u00e4m\u00e4n taidot selitys osuus kuitenkin pieneni 3. -luokalla. Heikoiten yhteenlaskusujuvuutta selittiv\u00e4t lukuk\u00e4site taidot, joiden merkitys kuitenkin kasvoi hiukan 3. -luokalla. \nTutkimus vahvistaa lukujono taitojen olevan merkitsev\u00e4 taito yhteenlaskutaidon vaihtelussa. Numeeriset taidot selitt\u00e4v\u00e4t yhdess\u00e4 puolet laskusujuvuuden yksil\u00f6llisest\u00e4 vaihtelusta, mutta selitysosuudet vaihtelevat hieman taidon eri kehitysvaiheessa. Kun kiinnit\u00e4mme huomiota numeeristentaitojen kehittymiseen, parannetaan yhteenlaskutaidon sujuvuuden kehittymist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2024-03-26T06:48:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-26T06:48:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laskusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "numeeriset taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteenlaskusujuvuutta selitt\u00e4v\u00e4t numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403262621", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aritmetiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_94077
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:41Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dc56bd3f-ae08-4151-8189-84f7c30ed863\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403262621.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haapsaari, Sanna Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla laskusujuvuus numeeriset taidot Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 aritmetiikka matematiikka matemaattiset taidot taidot alkuopetus
title Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
title_full Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
title_fullStr Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
title_full_unstemmed Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
title_short Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
title_sort yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1 ja 3 luokilla
title_txtP Yhteenlaskusujuvuutta selittävät numeeriset taidot 1. ja 3. luokilla
topic laskusujuvuus numeeriset taidot Early Childhood Education Varhaiskasvatus 104 aritmetiikka matematiikka matemaattiset taidot taidot alkuopetus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus alkuopetus aritmetiikka laskusujuvuus matemaattiset taidot matematiikka numeeriset taidot taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94077 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403262621
work_keys_str_mv AT haapsaarisanna yhteenlaskusujuvuuttaselittävätnumeerisettaidot1ja3luokilla