Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen

Tekoäly on 1950-luvulla alkunsa saanut tietojenkäsittelytieteen osa-alue, jonka yksi keskeisimpiä tavoitteita on ollut luoda koneita, jotka pystyisivät simuloimaan ihmisen älykkyyttä koneoppimisen avulla, johon suurin osa nykypäivän tekoälypohjaisista järjestelmistä jo perustuu. Chatbotit ovat koneo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Udd, Vilma
Other Authors: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Information Technology, Informaatioteknologia, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93996
_version_ 1826225724579643392
author Udd, Vilma
author2 Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Udd, Vilma Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Udd, Vilma Faculty of Information Technology Informaatioteknologian tiedekunta Information Technology Informaatioteknologia University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Udd, Vilma
datasource_str_mv jyx
description Tekoäly on 1950-luvulla alkunsa saanut tietojenkäsittelytieteen osa-alue, jonka yksi keskeisimpiä tavoitteita on ollut luoda koneita, jotka pystyisivät simuloimaan ihmisen älykkyyttä koneoppimisen avulla, johon suurin osa nykypäivän tekoälypohjaisista järjestelmistä jo perustuu. Chatbotit ovat koneoppimiseen ja luonnollisen kielen prosessointiin ja tuottamiseen perustuvia tekoälypohjaisia järjestelmiä, joiden vaikutusta käyttäjäkokemukseen on tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittu. Laadullisena tutkimuksena toteutetussa tutkimuksessa pyrittiin teemahaastatteluiden avulla selvittämään, millaiset tekoälypohjaisen chatbotin ominaisuudet voivat vaikuttaa käyttäjäkokemuksen muodostumiseen verkkosivuilla. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta kootun teoreettisen viitekehyksen avulla koottiin runko tutkimuksen empiirisessä osiossa toteutettuihin haastatteluihin, joihin osallistui yhteensä 20 ihmistä neljästä eri ikäryhmästä. Haastatteluihin osallistuvat henkilöt olivat auton ostamista harkitsevia ihmisiä, joista jokaisen kanssa toteutettiin Microsoft Teamsin kautta noin 30–60 minuuttia kestävä puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluiden pohjalta muodostettiin teemoitettu taulukko, joka perustui kirjallisuuskatsauksessa luotuun viitekehykseen. Löydösten perusteella tekoälypohjaisen chatbotin ominaisuuksista positiivisen käyttäjäkokemuksen muodostumiseen vaikuttavat erityisesti chatbotin kyky ymmärtää luonnollista kieltä, odotukset ja aiemmat kokemukset, chatbotin saatavuus sekä odotus sen tehokkuudesta. Vähemmän merkittäviä tai jopa käyttäjäkokemukseen negatiivisesti vaikuttavia ominaisuuksia olivat tutkimuksen mukaan chatbotin antropomorfiset piirteet, tunne henkilökohtaisuudesta, kommunikaatiotapa chatbotin kanssa, chatbotin kyky vastata käyttäjän tarpeisiin sekä kyky ratkaista käyttäjän ongelma. Tutkimuksessa havaittiin, että ihmisten suhtautuminen tekoälypohjaisia chatbotteja kohtaan on tällä hetkellä murroksessa, koska aiemmat kokemukset tekoälypohjaisista chatboteista olivat vielä vähäisiä, mutta jatkuvasti kehittyvä tekoäly ja sitä hyödyntävät chatbotit nostavat kuitenkin myös ihmisten vielä tällä hetkellä melko alhaisia odotuksia chatbottien suoriutumiskykyä kohtaan.
first_indexed 2024-03-21T21:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Udd, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-21T06:27:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-21T06:27:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93996", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4ly on 1950-luvulla alkunsa saanut tietojenk\u00e4sittelytieteen osa-alue, jonka yksi keskeisimpi\u00e4 tavoitteita on ollut luoda koneita, jotka pystyisiv\u00e4t simuloimaan ihmisen \u00e4lykkyytt\u00e4 koneoppimisen avulla, johon suurin osa nykyp\u00e4iv\u00e4n teko\u00e4lypohjaisista j\u00e4rjestelmist\u00e4 jo perustuu. Chatbotit ovat koneoppimiseen ja luonnollisen kielen prosessointiin ja tuottamiseen perustuvia teko\u00e4lypohjaisia j\u00e4rjestelmi\u00e4, joiden vaikutusta k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen on t\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tutkittu. Laadullisena tutkimuksena toteutetussa tutkimuksessa pyrittiin teemahaastatteluiden avulla selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millaiset teko\u00e4lypohjaisen chatbotin ominaisuudet voivat vaikuttaa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumiseen verkkosivuilla. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta kootun teoreettisen viitekehyksen avulla koottiin runko tutkimuksen empiirisess\u00e4 osiossa toteutettuihin haastatteluihin, joihin osallistui yhteens\u00e4 20 ihmist\u00e4 nelj\u00e4st\u00e4 eri ik\u00e4ryhm\u00e4st\u00e4. Haastatteluihin osallistuvat henkil\u00f6t olivat auton ostamista harkitsevia ihmisi\u00e4, joista jokaisen kanssa toteutettiin Microsoft Teamsin kautta noin 30\u201360 minuuttia kest\u00e4v\u00e4 puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluiden pohjalta muodostettiin teemoitettu taulukko, joka perustui kirjallisuuskatsauksessa luotuun viitekehykseen. L\u00f6yd\u00f6sten perusteella teko\u00e4lypohjaisen chatbotin ominaisuuksista positiivisen k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemuksen muodostumiseen vaikuttavat erityisesti chatbotin kyky ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 luonnollista kielt\u00e4, odotukset ja aiemmat kokemukset, chatbotin saatavuus sek\u00e4 odotus sen tehokkuudesta. V\u00e4hemm\u00e4n merkitt\u00e4vi\u00e4 tai jopa k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen negatiivisesti vaikuttavia ominaisuuksia olivat tutkimuksen mukaan chatbotin antropomorfiset piirteet, tunne henkil\u00f6kohtaisuudesta, kommunikaatiotapa chatbotin kanssa, chatbotin kyky vastata k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n tarpeisiin sek\u00e4 kyky ratkaista k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n ongelma. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 ihmisten suhtautuminen teko\u00e4lypohjaisia chatbotteja kohtaan on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 murroksessa, koska aiemmat kokemukset teko\u00e4lypohjaisista chatboteista olivat viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4isi\u00e4, mutta jatkuvasti kehittyv\u00e4 teko\u00e4ly ja sit\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t chatbotit nostavat kuitenkin my\u00f6s ihmisten viel\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 melko alhaisia odotuksia chatbottien suoriutumiskyky\u00e4 kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-21T06:27:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-21T06:27:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teko\u00e4lypohjaisen chatbotin vaikutus k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemukseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403212539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "chattibotit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koneoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93996
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:39Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/543515c3-f82c-46cd-9af4-ee592093dae3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403212539.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Udd, Vilma Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 tekoäly käyttäjäkokemus chattibotit koneoppiminen
title Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
title_full Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
title_fullStr Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
title_full_unstemmed Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
title_short Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
title_sort tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
title_txtP Tekoälypohjaisen chatbotin vaikutus käyttäjäkokemukseen
topic Information Systems Science Tietojärjestelmätiede 601 tekoäly käyttäjäkokemus chattibotit koneoppiminen
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede chattibotit koneoppiminen käyttäjäkokemus tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93996 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403212539
work_keys_str_mv AT uddvilma tekoälypohjaisenchatbotinvaikutuskäyttäjäkokemukseen