"Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä

Rasismi on läsnä eri tavoin suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi opettajat tarvitsevat enenevissä määrin työkaluja rasismin ja rasististen tilanteiden kohtaamiseen kouluissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kielentämisen ja merkityksellistämisen tapoja rasismista k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lahtinen, Tiia
Other Authors: Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Department of Teacher Education, Opettajankoulutuslaitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93994
_version_ 1826225705322545152
author Lahtinen, Tiia
author2 Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Lahtinen, Tiia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Lahtinen, Tiia Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Department of Teacher Education Opettajankoulutuslaitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Lahtinen, Tiia
datasource_str_mv jyx
description Rasismi on läsnä eri tavoin suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi opettajat tarvitsevat enenevissä määrin työkaluja rasismin ja rasististen tilanteiden kohtaamiseen kouluissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kielentämisen ja merkityksellistämisen tapoja rasismista kouluissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten opettajat positioivat itsensä niissä tilanteissa, joissa he kohtaavat rasismia. Tutkimus on toteutettu toimeksiantona Yhteiset Lapsemme ry -järjestölle. Aineisto koostuu 105 luokanopettajan vastauksista antirasismikoulutuksen alku-kartoituskyselyyn. Koulutus oli järjestetty yhteistyössä Yhteiset Lapsemme ry:n ja Koulutus Elämään Säätiön kanssa. Kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin avulla, joka soveltuu hyvin vallan ja epätasa-arvoisuuden tarkasteluun. Analyysin perusteella aineistosta löydettiin kolme erilaista diskurssia rasismiin liittyen. Nämä olivat rasismin kohtaamisen diskurssi, rasismin kieltämisen diskurssi sekä rasismin etäännyttämisen diskurssi. Opettajien toimijuuden diskursseja tarkastellaan suhteessa näihin kolmeen päädiskurssiin. Rasismin kohtaamisen diskurssissa opettajat kielentävät rasismin erityisesti konkreettisiksi ja näkyviksi teoiksi kouluissa. Kieltämisen diskurssissa rasismia ei nähdä osana omaa luokkaa tai kouluyhteisöä. Etäännyttämisen diskurssissa rasismi positioidaan pääsääntöisesti kahden oppilaan välille.
first_indexed 2024-03-21T21:00:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lahtinen, Tiia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-21T06:22:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-21T06:22:26Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93994", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rasismi on l\u00e4sn\u00e4 eri tavoin suomalaisessa yhteiskunnassa. T\u00e4m\u00e4n vuoksi opettajat tarvitsevat eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin ty\u00f6kaluja rasismin ja rasististen tilanteiden kohtaamiseen kouluissa. T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien kielent\u00e4misen ja merkityksellist\u00e4misen tapoja rasismista kouluissa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan sit\u00e4, miten opettajat positioivat itsens\u00e4 niiss\u00e4 tilanteissa, joissa he kohtaavat rasismia. \n\nTutkimus on toteutettu toimeksiantona Yhteiset Lapsemme ry -j\u00e4rjest\u00f6lle. Aineisto koostuu 105 luokanopettajan vastauksista antirasismikoulutuksen alku-kartoituskyselyyn. Koulutus oli j\u00e4rjestetty yhteisty\u00f6ss\u00e4 Yhteiset Lapsemme ry:n ja Koulutus El\u00e4m\u00e4\u00e4n S\u00e4\u00e4ti\u00f6n kanssa. Kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin avulla, joka soveltuu hyvin vallan ja ep\u00e4tasa-arvoisuuden tarkasteluun. Analyysin perusteella aineistosta l\u00f6ydettiin kolme erilaista diskurssia rasismiin liittyen. N\u00e4m\u00e4 olivat rasismin kohtaamisen diskurssi, rasismin kielt\u00e4misen diskurssi sek\u00e4 rasismin et\u00e4\u00e4nnytt\u00e4misen diskurssi. Opettajien toimijuuden diskursseja tarkastellaan suhteessa n\u00e4ihin kolmeen p\u00e4\u00e4diskurssiin. Rasismin kohtaamisen diskurssissa opettajat kielent\u00e4v\u00e4t rasismin erityisesti konkreettisiksi ja n\u00e4kyviksi teoiksi kouluissa. Kielt\u00e4misen diskurssissa rasismia ei n\u00e4hd\u00e4 osana omaa luokkaa tai kouluyhteis\u00f6\u00e4. Et\u00e4\u00e4nnytt\u00e4misen diskurssissa rasismi positioidaan p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti kahden oppilaan v\u00e4lille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-21T06:22:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-21T06:22:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "55", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Vaikka h\u00e4lytt\u00e4v\u00e4\u00e4 rasismia ei luokallamme olekaan\" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteis\u00f6iss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403212537", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "community", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluyhteis\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rasismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "antirasismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93994
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:25Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29e069d1-a4ae-4714-835c-6b95f46345c8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403212537.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lahtinen, Tiia "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 kouluyhteisö rasismi diskurssi antirasismi toimijuus
title "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
title_full "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
title_fullStr "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
title_full_unstemmed "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
title_short "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan"
title_sort vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
title_sub luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
title_txtP "Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
topic Teacher Education Luokanopettajakoulutus 103 kouluyhteisö rasismi diskurssi antirasismi toimijuus
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education antirasismi diskurssi kouluyhteisö rasismi toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93994 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403212537
work_keys_str_mv AT lahtinentiia vaikkahälyttäväärasismiaeiluokallammeolekaanluokanopettajiendiskurssejarasismistako