Ostajan näkemys palvelullistamisesta

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ostajan näkemys palvelullistamisesta, jossa tarkastellaan erityisesti koettua arvoa, hyötyjä, haittoja sekä riskejä, tarpeita, odotuksia sekä ostopäätökseen johtavia tekijöitä. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, jonka tutkimustyypiksi v...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tenko, Jasper
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Business and Economics, Taloustieteet, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2024
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93975
_version_ 1828193029044830208
author Tenko, Jasper
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Tenko, Jasper Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Tenko, Jasper Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Business and Economics Taloustieteet University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Tenko, Jasper
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää ostajan näkemys palvelullistamisesta, jossa tarkastellaan erityisesti koettua arvoa, hyötyjä, haittoja sekä riskejä, tarpeita, odotuksia sekä ostopäätökseen johtavia tekijöitä. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, jonka tutkimustyypiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltaviksi valittiin palvelullistamisen saralla toimivia ostajia, joilla oli omakohtaista kokemusta aiheesta. Haastattelun aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti, jossa pyrittiin löytämään teorian pohjalta yhteneväisyyksiä sekä myös täysin uusia näkökulmia aiheeseen. Palvelullistaminen koetaan kannattavana toimintamallina, joka edistää kilpailukykyä, syventää asiakassuhteita sekä mahdollistaa ydinosaamiseen keskittymisen. Palveluita liitetään kasvavissa määrin tuotteisiin toimialasta ja sekä markkinasta riippumatta, joten palvelullistamisen esiintyvyys ja soveltaminen nähdään olevan merkittävässä kasvussa. Jatkuva kehitys, kiristyvä kilpailu sekä merkitykselliset arvot kuten vastuullisuus, ovat avain asemassa palvelullistamisen kasvussa. B2B-näkökulmasta tärkeimpinä palvelullistamisen kasvuun ja kannattavuuteen vaikuttavina tekijöinä ovat resurssien optimointi ja ydinosaamiseen keskittyminen. Tutkielma lisää tietoisuutta palvelullistamisesta yleisellä tasolla, erityisesti ostajan näkökulmasta, josta ei ole aiemmin suoritettu tutkimusta. Tulokset laajentavat mahdollisesti yritysten ostajien ja myyjien käsitystä palvelullistamisen osallisuudesta ja lainalaisuuksista nykypäivän kovan kilpailun markkinoilla. Yrityksen voivat mahdollisesti kehittää omaa tekemistään palvelullistamisen saralla sekä välttää ongelmakohtia tämän tutkimuksen tuloksia apuna käyttäen.
first_indexed 2024-03-20T21:12:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tenko, Jasper", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-20T06:56:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-20T06:56:19Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93975", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 ostajan n\u00e4kemys palvelullistamisesta, \njossa tarkastellaan erityisesti koettua arvoa, hy\u00f6tyj\u00e4, haittoja sek\u00e4 riskej\u00e4, tarpeita, odotuksia sek\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen johtavia tekij\u00f6it\u00e4. \n Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmetodilla, jonka tutkimustyypiksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu. Haastateltaviksi valittiin palvelullistamisen saralla toimivia ostajia, joilla oli omakohtaista kokemusta aiheesta. \nHaastattelun aineistoa analysoitiin teoriaohjaavasti, jossa pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n \nteorian pohjalta yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4 sek\u00e4 my\u00f6s t\u00e4ysin uusia n\u00e4k\u00f6kulmia aiheeseen.\n Palvelullistaminen koetaan kannattavana toimintamallina, joka edist\u00e4\u00e4 kilpailukyky\u00e4, syvent\u00e4\u00e4 asiakassuhteita sek\u00e4 mahdollistaa ydinosaamiseen keskittymisen. Palveluita liitet\u00e4\u00e4n kasvavissa m\u00e4\u00e4rin tuotteisiin toimialasta ja sek\u00e4 \nmarkkinasta riippumatta, joten palvelullistamisen esiintyvyys ja soveltaminen \nn\u00e4hd\u00e4\u00e4n olevan merkitt\u00e4v\u00e4ss\u00e4 kasvussa. Jatkuva kehitys, kiristyv\u00e4 kilpailu sek\u00e4 \nmerkitykselliset arvot kuten vastuullisuus, ovat avain asemassa palvelullistamisen kasvussa. B2B-n\u00e4k\u00f6kulmasta t\u00e4rkeimpin\u00e4 palvelullistamisen kasvuun ja \nkannattavuuteen vaikuttavina tekij\u00f6in\u00e4 ovat resurssien optimointi ja ydinosaamiseen keskittyminen.\n Tutkielma lis\u00e4\u00e4 tietoisuutta palvelullistamisesta yleisell\u00e4 tasolla, erityisesti \nostajan n\u00e4k\u00f6kulmasta, josta ei ole aiemmin suoritettu tutkimusta. Tulokset laajentavat mahdollisesti yritysten ostajien ja myyjien k\u00e4sityst\u00e4 palvelullistamisen \nosallisuudesta ja lainalaisuuksista nykyp\u00e4iv\u00e4n kovan kilpailun markkinoilla.\nYrityksen voivat mahdollisesti kehitt\u00e4\u00e4 omaa tekemist\u00e4\u00e4n palvelullistamisen saralla sek\u00e4 v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 ongelmakohtia t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia apuna k\u00e4ytt\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2024-03-20T06:56:19Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-20T06:56:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelullistaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ostajan n\u00e4kemys palvelullistamisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403202489", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hankinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ostajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93975
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c323cae9-3891-42aa-a4b2-d17acba22533\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403202489.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tenko, Jasper Ostajan näkemys palvelullistamisesta palvelullistaminen Marketing Markkinointi 20423 yritykset hankinta ostot palvelut ostajat
title Ostajan näkemys palvelullistamisesta
title_full Ostajan näkemys palvelullistamisesta
title_fullStr Ostajan näkemys palvelullistamisesta Ostajan näkemys palvelullistamisesta
title_full_unstemmed Ostajan näkemys palvelullistamisesta Ostajan näkemys palvelullistamisesta
title_short Ostajan näkemys palvelullistamisesta
title_sort ostajan näkemys palvelullistamisesta
title_txtP Ostajan näkemys palvelullistamisesta
topic palvelullistaminen Marketing Markkinointi 20423 yritykset hankinta ostot palvelut ostajat
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi hankinta ostajat ostot palvelullistaminen palvelut yritykset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93975 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403202489
work_keys_str_mv AT tenkojasper ostajannäkemyspalvelullistamisesta