Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla

Asiakaskokemuksen hallinnan merkitys kasvaa vakuutusalalla ja se tuo mukanaan uusia haasteita. Erityisesti asiakaslähtöistä strategiaa määritettäessä keskeisinä haasteina korostuvat uusien digitaalisten sovellusten käyttöönotto sekä uuden teknologian integrointi nykyisiin toimintoihin. (Eckert, Neun...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tirkkonen, Vinski
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93968
_version_ 1826225681856462848
author Tirkkonen, Vinski
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tirkkonen, Vinski Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tirkkonen, Vinski Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tirkkonen, Vinski
datasource_str_mv jyx
description Asiakaskokemuksen hallinnan merkitys kasvaa vakuutusalalla ja se tuo mukanaan uusia haasteita. Erityisesti asiakaslähtöistä strategiaa määritettäessä keskeisinä haasteina korostuvat uusien digitaalisten sovellusten käyttöönotto sekä uuden teknologian integrointi nykyisiin toimintoihin. (Eckert, Neunsinger & Osterrieder, 2022). Tutkimuksen toimeksiantaja tahtoi selvittää asiakkaiden kokemia hyötyjä tietyille yritysvakuutusasiakkaille tarjottavasta henkilökohtaisesta palvelumallista, jossa asiakkaalle tarjotaan henkilökohtainen, puhelimitse ja sähköpostitse asioiva asiakkuusasiantuntija. Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa asiakkaan sekä vakuutusyhtiön saama lisäarvo palvelumallista sekä selvittää, millainen vaikutus malliin sisältyvällä vuorovaikutuksella on asiakaskokemukseen, asiakastyytyväisyyteen ja asiakaspitoon asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksen ajankohtaisuutta lisäsi se, että lisäksi pyrittiin ymmärtämään myös, miten asiakkaat suhtautuvat itsepalvelukanavissa asiointiin vakuutussopimusten osalta ja millaista ja missä kanavissa tapahtuvaa viestintää he toivovat omalta vakuutusyhtiöltään muuttuvassa palveluympäristössä. Tässä laadullisessa tutkimuksessa aineisto kerättiin seitsemällä puolistrukturoidulla asiakashaastattelulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulosten mukaan asiakkaat arvostavat henkilökohtaista asiakaspalvelua ja ovat sen kautta sitoutuneita vakuutusyhtiöönsä. Asiakaspalvelusuhteella ja vuorovaikutuksella on iso merkitys asiakkaille, ja ne vaikuttavat kaikista tunnistetuista teemoista eniten päätökseen pysyä vakuutusyhtiön asiakkaana. Asiakkaan ja hänen yhteyshenkilönsä välille muodostuva tunneside on olennainen asiakasuskollisuuteen ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttava tekijä. Aktiivisessa vuorovaikutuksessa muodostuva tunneside johtaa pitkiin ja paljon arvoa tuottaviin asiakassuhteisiin. Asiakkaat suhtautuvat myönteisesti itsepalvelukanaviin, mutta kokevat kokevat, että ilman asiantuntijan tarkistamista ja mahdollisuutta varmistaa sopimuksiin liittyviä asioita puhelimitse, asiakkaan virheiden tekemisen mahdollisuus ja vastuu sopivan vakuutusturvan valitsemisesta lisääntyisi.
first_indexed 2024-03-19T21:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lievonen, Matias", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tirkkonen, Vinski", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2024-03-19T07:38:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2024-03-19T07:38:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93968", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakaskokemuksen hallinnan merkitys kasvaa vakuutusalalla ja se tuo mukanaan uusia haasteita. Erityisesti asiakasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 strategiaa m\u00e4\u00e4ritett\u00e4ess\u00e4 keskeisin\u00e4 haasteina korostuvat uusien digitaalisten sovellusten k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto sek\u00e4 uuden teknologian integrointi nykyisiin toimintoihin. (Eckert, Neunsinger & Osterrieder, 2022).\r\n\r\nTutkimuksen toimeksiantaja tahtoi selvitt\u00e4\u00e4 asiakkaiden kokemia hy\u00f6tyj\u00e4 tietyille yritysvakuutusasiakkaille tarjottavasta henkil\u00f6kohtaisesta palvelumallista, jossa asiakkaalle tarjotaan henkil\u00f6kohtainen, puhelimitse ja s\u00e4hk\u00f6postitse asioiva asiakkuusasiantuntija. Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa asiakkaan sek\u00e4 vakuutusyhti\u00f6n saama lis\u00e4arvo palvelumallista sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millainen vaikutus malliin sis\u00e4ltyv\u00e4ll\u00e4 vuorovaikutuksella on asiakaskokemukseen, asiakastyytyv\u00e4isyyteen ja asiakaspitoon asiakkaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen ajankohtaisuutta lis\u00e4si se, ett\u00e4 lis\u00e4ksi pyrittiin ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s, miten asiakkaat suhtautuvat itsepalvelukanavissa asiointiin vakuutussopimusten osalta ja millaista ja miss\u00e4 kanavissa tapahtuvaa viestint\u00e4\u00e4 he toivovat omalta vakuutusyhti\u00f6lt\u00e4\u00e4n muuttuvassa palveluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.\r\n\r\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa aineisto ker\u00e4ttiin seitsem\u00e4ll\u00e4 puolistrukturoidulla asiakashaastattelulla. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tulosten mukaan asiakkaat arvostavat henkil\u00f6kohtaista asiakaspalvelua ja ovat sen kautta sitoutuneita vakuutusyhti\u00f6\u00f6ns\u00e4. Asiakaspalvelusuhteella ja vuorovaikutuksella on iso merkitys asiakkaille, ja ne vaikuttavat kaikista tunnistetuista teemoista eniten p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen pysy\u00e4 vakuutusyhti\u00f6n asiakkaana. Asiakkaan ja h\u00e4nen yhteyshenkil\u00f6ns\u00e4 v\u00e4lille muodostuva tunneside on olennainen asiakasuskollisuuteen ja asiakastyytyv\u00e4isyyteen vaikuttava tekij\u00e4. Aktiivisessa vuorovaikutuksessa muodostuva tunneside johtaa pitkiin ja paljon arvoa tuottaviin asiakassuhteisiin. Asiakkaat suhtautuvat my\u00f6nteisesti itsepalvelukanaviin, mutta kokevat kokevat, ett\u00e4 ilman asiantuntijan tarkistamista ja mahdollisuutta varmistaa sopimuksiin liittyvi\u00e4 asioita puhelimitse, asiakkaan virheiden tekemisen mahdollisuus ja vastuu sopivan vakuutusturvan valitsemisesta lis\u00e4\u00e4ntyisi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2024-03-19T07:38:35Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2024-03-19T07:38:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehitt\u00e4minen vuorovaikutuksen avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202403192482", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtamisen opintosuunta", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Specialisation in Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_93968
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd7b5ef3-f4f3-4c3f-9bbf-de2908da32be\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202403192482.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tirkkonen, Vinski Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla Viestinnän johtamisen opintosuunta Specialisation in Corporate Communication
title Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla
title_full Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla
title_fullStr Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla
title_full_unstemmed Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla
title_short Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla
title_sort asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla
title_txtP Asiakaskokemuksen johtaminen ja kehittäminen vuorovaikutuksen avulla
topic Viestinnän johtamisen opintosuunta Specialisation in Corporate Communication
topic_facet Specialisation in Corporate Communication Viestinnän johtamisen opintosuunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/93968 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202403192482
work_keys_str_mv AT tirkkonenvinski asiakaskokemuksenjohtaminenjakehittäminenvuorovaikutuksenavulla